Vol. 27 (2016): The Pedagogical Renewal: Learning from the past, constructing the present. 50th anniversary of the death of Freinet
Monograph

The primary school in Cuba. A look from the pedagogical ideas of Martí and Freinet

Modesta López Mejías
Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz
Ysora Cabrera Hernández
Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz
Zaida Argilagos Moreira
Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz
portada
Published January 15, 2016

Keywords:

education, active learning, study, work
How to Cite
López Mejías, M., Cabrera Hernández, Y., & Argilagos Moreira, Z. (2016). The primary school in Cuba. A look from the pedagogical ideas of Martí and Freinet. Tendencias Pedagógicas, 27, 177–188. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.007

Abstract

The primary school in Cuba determines to perfect its theoreticalmethodological conception to achieve the scholar's integral formation. José's educational ideas Martí and the contributions of other educators of the world have served him as essential foundations, what acquires validity, to maintain lives the historical legacy. He/she stands out the "Movement of pedagogic renovation" proposed by Freinet who develops a group of ideas of advanced, in those that it is possible to recognize coincidence points with the ideario pedagogic martiano. It is purpose of the present article to carry out pedagogic reflections about the conception of the current Cuban primary school taking as these educators' relating educational ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bello, J., Gil, Y., Jiménez, P. y Vera, L. Obras de Freinet. (6 de abril de 2012). Recuperado de http://yanethbello.blogspot.com/2012/04/obras-de-freinet.html

Caballero, E. (2009). Didáctica de la escuela primaria. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Célestin Freinet. Biografías y vidas, 2004 - 2015. (6 de abril de 2012). Recuperado de http://www.biografiasyvidas.com/biografia/f/freinet.htm

Domínguez, M. y Martínez, F. (2001). Principales modelos educativos de la educación preescolar. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Esquivel, C. (31de enero de 2013).La presencia de José Martí en Francia. Recuperado de http://martianos.ning.com/profiles/blogs/la-presencia-de-jos-mart-en-francia-por-carmen-esquivel

Esquivel, C. La escuela cubana y la enseñanza de la lengua: Una mirada desde nuestras raíces.(Modificado 2 de septiembre de 2015). Recuperado de http://www.bimestrecubana.cult.cu/ojs/articulo.php?id=125

López, G. (2012).Las técnicas Freinet y su legado para la educación actual en Apuntes sobre la Pedagogía crítica: Su emergencia, desarrollo y rol en la posmodernidad. Vol. 2. Capítulo III. Recuperado de http://www.educared.org.ar/infanciaenred/

Martí, J. (1963). Obras Completas. Tomo 10. La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. (1963). Obras Completas. Tomo 13. La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. (1963). Obras Completas. Tomo 11. (pp. 80-86).La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. (1965). Obras Completas. Tomo 8. La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. (1963). Carta a María Mantilla del 2 de febrero de 1895. Obras Completas. Tomo 20. La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. (1963). Obras Completas. Tomo 19. (1963). La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Martí, J. Obras Completas. T 8. (1965). La Habana: Editorial Nacional de Cuba.

Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 200/2014.

Ministerio de Enseñanza General. (1971). Maestros. La Habana: Pueblo y Educación.

Peñate, P. F. (2014). Educación Laboral para la Licenciatura en Educación Primaria. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ramírez, M. P. (2012).José Martí y su labor como pedagogo. EFDeportes.com No 17. Recuperado de http://www.efdeportes.com/

Rico, P., Santos, E. M., Martín-Viaña, V., García, M., Castillo, S. et al. (2008). El modelo de escuela primaria cubana: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Rico, P. y Santos, E.M. (2004). Algunas exigencias para el desarrollo y evaluación del proceso enseñanza-aprendizaje en la escuela primaria. Cartas al maestro. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación.

Socarrás, S. y Sánchez, S. (2010). Ideas pedagógicas martianas y su vigencia en el sistema educacional cubano. Rev Hum Med v.10 n.3 Ciudad de Camagüey sep.-dic.