Vol. 27 (2016): The Pedagogical Renewal: Learning from the past, constructing the present. 50th anniversary of the death of Freinet
Monograph

The history fo life of Celestin Freinet

Raquel Corbatón Martínez
Universitat Jaume I
Manuel Martí Puig
Universitat Jaume I
Andreu Serret Segura
Universitat Jaume I
portada
Published January 15, 2016

Keywords:

Freinet, life histories, preservice teachers, methodology
How to Cite
Corbatón Martínez, R., Martí Puig, M., & Serret Segura, A. (2016). The history fo life of Celestin Freinet. Tendencias Pedagógicas, 27, 77–96. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.002.

Abstract

This paper explains an experience carried out in preservice teachers training. We’ll show how some of the principies which Freinet postulates are present in the use of retired teachers’ life histories, methodological tool on which the article pivots around, in the subject “Historia de la Educación” of Teacher’s Grade in Jaume I University.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (2012). Historias de vida: una vía idónea para el estudio de la relación teoría-práctica en el profesorado. En: I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis educativa. Innovagogía. pp. 251-257. ISBN 978-84-616-1780-7

Álvarez, P. (2011). Universidad, memoria y patrimonio educativo: historias de vida y pensamiento del alumnado de educación de adultos. Cuestiones Pedagógicas, 21, 171-195.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.

Chourio, J. A. y Segundo, R. (2008). Pensamiento e ideas pedagógicas de Célestin Freinet. REDHECS, Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 4, 48-55.

González-Monteagudo, J. (1988). Célestin Freinet, un precursor de la investigación en la escuela. Aspectos generales de su didáctica. Investigación en la escuela, 6, 51-61.

González-Monteagudo, J. (1989). Célestin Freinet, un precursor de la investigación en la escuela. Las técnicas educativas y la organización del aprendizaje. Investigación en la escuela, 7, 49-67.

González-Monteagudo, J. (2008). Historias de vida y teorías de la educación: tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 18, 207-232.

González-Monteagudo, J. (2011). Naturaleza, ruralidad y educación en Célestin Freinet. Revista da FAEEBA, 36(20), 69-78.

González-Monteagudo, J. (2013). Célestin Freinet, la escritura en libertad y el periódico escolar: un modelo de innovación educativa en la primera mitad del siglo 20. Historia Educativa (Online), 40(17), 11-26.http://dx.doi.org/10.1590/s2236-34592013000200002

Hernández, F. (2010). Aprender a ser en la escuela primaria. Barcelona: Octaedro.

López, S. (2010). Historia de vida de buenos profesores: experiencia e impacto en las aulas. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 14(3), 149-164.

López, S. (2012). La profesionalidad docente desde las historias de vida de los y las buenos(as) profesores(as). Rizoma freireano, 12.

López, V. M., García, A., Pérez, D., López, E. y Monjas, R. (2004). Las historias de vida en la foramación inicial del profesorado de Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 4(13), 45-57.

Rivas, J. I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En: Rivas Flores, J. I. y Herrera Pastor, D. (Coords.): Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad. Barcelona: Octaedro, 17-36.

Leite, A. y Rivas, J. I. (2013). La biografía escolar en la formación del profesorado. En: Lopes, A., Hernández-Hernández, F., Sancho, J. M. y Rivas J. I. (coords.): Histórias de vida em educacçao: a contruçao do conhecimento a partir de histórias de vida. Barcelona: Universitat de Barcelona, 250-258.

Rivas, J. I., Leite, A. y Cortés, O. (2014). Las historias de vida como práctica educativa. Praxis educativa, 18(2), 13-23.

Sánchez, M. E. (1995). Historias de vida de inmigrantes. Didáctica, 7, 271-278.