Vol. 7 (2002): Educational guidance and tutoring
Artículos

Learn to teach (About mathematics)

Published October 15, 2015
How to Cite
Secadas Marcos, F. (2015). Learn to teach (About mathematics). Tendencias Pedagógicas, 7, 49–96. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1818

Abstract

To know how to study and the methodology of studying is something basic for the student and a constant obsession in the educational system. The important thing in the teaching learning process is to enable the pupils to learn meaningfully, lito learn to learn". The techniques of studying are useful and necessary for this, because they allow to manage and process the information that must be obtained establishing a gap between that new information and the one that is already known. One without the other doesn't guarantee the command of the strategies of study. The situations of the educational process must favourthe analysis about when, how and why to use a definite technique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. (1973), La educación y laestructura del conocimiento. B. Aires, El Ateneo.

BARTLETT, F. (1932), Remembering. A study in experimental and socialo psychology. Cambgridge Univ. Press.

- (1958), Thinking. Londres, George Allen & Unwin.

BERLYNE, D. E. (1966), Curiosity and exploration. Science, 153, 25-33.

BRUNER, J. S. (1963), El proceso de la educación. México, UTEHA.

- (1984), Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, Alianza (Compilación de J. Linaza).

DEAÑO, M. (1991), Análisis psicoeducaiioo del proceso de adquisición de conocimientos en el área lógico-nzatenzática. Tesis doctoral inédita. Santiago de Compostela.

DELGADO, J. A. (1994), Ejecución de tareas lágico-matcnáíicas en deficientes clasificados etiológicanzente. Tesis doctoral inédita. Santiago de Compostela.

DIENES, Z. P. (1970), Laconstrucción de lasmatenuiiicas. Barcelona, Vicens Vives.

GUILFORD, J. P. (1967), The naiure of human intelligence. N. York, McGraw-Hill.

HUNT, J. F. (1966), The psychology oj learning, Filadelfia, Lippincott.

MILLER, G. A. (1956), The magical number se ven, plus minus two: Sorne limits on our capacity of processing information. Psychol. Rev., 63. 81-97.

PIAGET, J. (1936<1969), El nacimiento de la inteligencia en el niño. Madrid, Aguilar.

- (1941<1967), Génesis del número en el niño. B. Aires, Guadalupe.

- (1945<1961), La[ormation du synzbole chezl'enfant. Neuchatel, Delachaux et Niestlé. Trad. La [ormacion delsimbolo en el niño. México, F. C. E., 1971

- (1947<1966), La psicología de la inteligencia. B. Aires, Psyché.

PIAGET, J., e INHELDER, B. (1948), La réprésentation de 1'espace chez l'enjant, París, P.U.F.

- (1969<1073), Psychologie de l'enjani. París, P.V.F.. Trad. Psicología del niño. Madrid, Morata,1973.

RODRÍGUEZ, M. T. (1982), Análisis de las estructuras gráficas. Bases evolutivas para una meiodologia de la escritura. Memoria de Licenciatura. Univ. Valencia.

RUNCO, M. A., YALBERT, R. S. (1990), Theories of creativity. Londres, Sage.

SECADAS, F. (1976), Aportación al concepto de creatividad. Innovación creadora, 1, 22-39.

- (1989), L'hypothese de suppression eomme processus explicatif du jeu. L'Éducation parle je et l'enuironnement, Ir Trimestre.

- (1992), Procesos evolutivos y Escala Observacional del Desarrollo: desde el nacimiento a la adolescencia. Madrid, TEA.

SECADAS, F.;RODRÍGUEZ, M. T., YALFARO, 1. (1994), Escribir esfácil: Bases psicológicas y experimentales de una nueva metodologia. Madrid, TEA Ediciones.

SECADAS, F., (1999), Formar la inteligencia. Santiago de Compostela

- (1999), Laedad de cincoaños. Santiago de Compostela

SECADAS¡ F.; ROMÁN, J. M., YSÁNCHEZ, S. (2000), Desarrollo de habilidades en niños pecueñosss. Madrid, Pirámide.

SECADAS, F (2001), Aprender a enseñar. Educación. Desarrollo y Universidad, 2, pp.11-36

- (001), Del juegoa la inteligencia. (En preparación).

SECADAS, F., YAlfaro, 1. (2001), Leer esfácil. (En prensa).

SECADAS, F.; DEAÑO, M., y ALFARO, 1. (2001), Contaresfácil. (En prensa).

SECADAS, F., YSANMARTÍN, J. (001), El Análisis Dimensional (En preparación)

Stemberg, R.J. YOetterman O. K., (1993)/ ¿Qué es la inteligencia? Enfoque actual de su naturaleza y definición. Madrid, Pirámide.

THURSTONE, L. L. (1924), The naiure of intelligence, Londres, Harcourt Brace.

- (1938), Primarq menta!abilities. Univ. Chícago.

VERNON, P. E. (1951)/ The siruciure of human abilities. Methuen, Lond..

YELA, M. ( 1957; Reeditado/1997), La técnica del análisis factorial. Madrid, Biblioteca Nueva.