Vol. 10 (2005): Educational innovation and teacher education
Artículos

Emotional education at an early age and the interest of its application in the school. Emotional education programs, new challenge in the training of teachers

Published October 16, 2015

Keywords:

Emotion, education, intelligence.
How to Cite
de Andrés Viloria, C. (2015). Emotional education at an early age and the interest of its application in the school. Emotional education programs, new challenge in the training of teachers. Tendencias Pedagógicas, 10, 107–124. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1856

Abstract

Considering the importance ofemotional intelligence, the time has come for schools to focus on its teaching. The quick development oftechnology and computers and the ever greater opening of frontiers and cultural exchanges has meant many teaching professionals are looking into generating values, goals and capabilities in kids that allow them to solve problems related to emotions and feelings, both for them and for others. This article aims, firstly, to clarify the concept of emotional intelligence within a historical framework, comparing and contrasting the similarities and differences presented by various authors on the subject. Secondly, the article shall present a review of the new approaches dealing with the educational treatment that should be given to the development ofthis type of capabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez González, M (2001). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Barcelona: CISSPRAXIS.

Bisquerra Alzina, R (2003) Educación emocional y bienestar. Bilbao: CISSPRAXIS

Branden, N (1989). Cómo mejorar su autoestima. Barcelona: Paidós.

Brockert, S y Braun, G (1996). Los test de la inteligencia emocional. Barcelona: Robin Book.

Busquets, D y otros (1993). Los temas transversales. Madrid: Santillana.

Colás, P y Rebollo, MA (1993). Evaluación de programas. Una gruia práctica. Sevilla: Kronos.

Cristóbal, P (1996). Controlar las emociones. Madrid: Temas de Hoy.

Delgado, JMR (1988). La felicidad. Madrid: Temas de Hoy

Dolto, F (1998). El niño y la familia. Desarrollo emocional y entorno familiar. Barcelona: Paidós.

Elías, Tobías y Friedlander (1999). Educar con inteligencia emocional. Cómo conseguir que nuestros hijos sean sociables, felices y responsables. Barcelona: Plaza y Janés. Fernández, P y Ramos, N Corazones inteligentes. Barcelona: Kairós.

Gallego Gil, D (1999) Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED

Gallego Gil, D (2004). Educar la inteligencia emocional en el aula. Madrid: PPC

Gea Rodríguez, V ( 2004) La inteligencia emocional en la infancia: educación, familia y escuela. Granada

Glennon, W (2002) La Inteligencia emocional de los niños. Claves para abrir el corazón y la mente de tu hijo. Barcelona: Paidós.

Gardner, H (1985) Inteligencias múltiples. La Teoría en lapráctica. Barcelona: Paidós.

Goleman, D (1996) Inteligencia emocional. Madrid: Kairós.

Goleman, D (1999) La práctica de la inteligencia emocional. Madrid: Kairós

Greenspan, S y Thorndike, N (1997) Las primeras emociones. Barcelona: Paidós. Güell,M y MUÑOZ, J Desconócete a ti mismo. Programa de alfabetización emocional. Barcelona: Paidós.

Harris, PL (1992) Los niños y las emociones: Madrid: Alianza

Ibarrola, B y E, Delfo (2005)Sentir y pensar. programa de inteligencia emocionalpara niños de 3-5 años. Madrid: SM

López Cassá, E (2003) Educación emocional. Programa para 3-6 años. Barcelona: Praxis

Pascual, V y Cuadrado, M (2003 )Educación emocional: programa de actividades para E.S.O. Barcelona: Praxis

Pérsico, L (2003) Inteligencia emocional. Madrid: Libsa

Salmurri, F (2003) Libertad emocional. Estrategias para educar las emociones. Barcelona: Paidós. Segura, M y Arcas, M Educar las emociones y los sentimientos. Madrid: Narcea

Shapiro, L (1997) La inteligencia emocional de los niños. Una guía para padres y maestros. Bilbao: Grupo Zeta.

Soler, J y Conangla, M. M. (2004) La ecología emocional. Más allá de la inteligencia emocional . Barcelona: Amat

Sroufe, A (2000) Desarrollo emocional. La organización de la vida emocional en los primeros años. Oxford.

Steiner, C (1998) La educación emocional. Buenos Aires: Avon Books

Torrabadella, P (1997) Como desarrollar la inteligencia emocional. Barcelona: Liberduplex

Vallés Arándiga, A (2000) S.l. C.L.E: Siendo inteligentes con las emociones. Valencia: Promolibro

Vallés, A y Vallés, C (2000) Inteligencia emocional. Aplicaciones educativas. Madrid: EOS