Keywords:
digital classroom, technology, education, ITe (information and communication technology), virtualleaming environments.Abstract
The Information and communication technology, like the other resources that are integrated in the classroom, requires a design and organization that answers in on adapted way to the teacher s didactic intentions. The work tries to analyze the organization and the design ofthe digital resources of the classroom in four centres ofthe CAM and the contents and activities that are carried out with these technologies.
The work we show starts cicumscribing the theoretic field of reference, that we call ADIM. Afterwards, it has been describe process carried out in the development of the investigation to identify the tactically main points in the plans of integration of technologies in the classrooms from three points of view: the equipment, the contents and the methodology. The main objective is to propose indicating that orients the design ofthe technology classroom, and the way of work in this enviroments, and to develop educative multimedia exercises and the guidelines to define them.
Downloads
References
Bosco, A., et al. (2003). Entre mitos y realidades: sobre la escuela del futuro y su relación con las nuevas tecnologías. Revista Comunicación y Pedagogía (185),
-22.
DIM (2002). La escuela del futuro. http://dewey.uab.es/pmarques/dim/efut/index.htm
Echerverría, J. (2001). Las TIC en educación. Revista Iberoamericana (24).
Ferrés, J. y Marqués, P. (2005). Comunicación Educativa y Nuevas Tecnologías. Ampliación 27. Barcelona: Editorial Praxis.
Gómez, M. (2005). Estudio teórico, desarrollo, implementación y evaluación de un Entorno de Enseñanza Colaborativa con Soporte Informático (CSCL) para Matemáticas. Madrid: Servicio de publicaciones UCM.
Gómez, M.y Gutiérrez, A. (2003) Educared Navigator: Pedagogical use of the Internet. En Mendez-Vilas, A.; Mesa.J; Solo,.I. Information Society andEducation. Badajoz: Editex
Gómez, M.; Gutiérrez, A. (2002) Influencia de la Didáctica de las Matemáticas en el diseño de herramientas informáticas y de comunicación. Penalva, M.C.; Torregrosa, G.;Valls, J. Aportaciones de la didáctica de la matemática a diferentes perfiles profesionales. Alicante:
Editorial Universidad Alicante.
Gómez, M; Gutiérrez A. (2005) ADIM, aula digital interactiva multiplataforma. http://www.escueladelfuturo.tk
Gómez, M. et al (2001). El aprendizaje colaborativo con soporte informático en el diseño de material para desarrollo del pensamiento abstracto en educación infantil. En Madeiros, P. S.1. Informática Educativa. Editora Universidad de Coimbra. Viseu.
Gómez, M.; Gutiérrez, A.; Imbernón, C. (2002) Las Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación Especial. Indivisa Revista (4),22. Febrero.
Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona. Gedisa.
Gutiérrez, A.; Gómez, M. (2001) Hacia un nuevo modelo educativo. Boletín Fundación Telefónica (13), 5. Octubre.
Gutiérrez, A.; Gómez, M. (2001) Recursos en Internet. Magisterio Español (junio), 15.
Johnson, R. T., & Johnson, D. W.(1986). Action research: Cooperative learning in the science classroom. Science and Children (24), 31-32.
JONASSEN, D.H. (2000). Conputers as a mindtoolsfor schools. New Jersey: Prenticemay
Martín, J.M.; Beltrán, J.; Pérez, L. (2002.). Cómo aprender con Internet. Madrid: Fundación Encuentro
Kid Smart. Proyecto. http://www.kidsmartearlylearning.org/SP/index.html
Marqués, P. (2003) La pizarra digital en el aula de clase. Hiper-espiral (septiembre), 14
Totten, S., Sills, T., Digby, A., y Russ, P. (1991). Cooperative learning: A guide to research. New York: Garland.
Marqués, P.(2003). Cambios en los centros docentes: una metamorfosis hacia la escuela del futuro. Revista Comunicación y Pedagogía (185), 9-17.
Martín, J.M. et al.(2003). Cómo aprender con Internet. Madrid: Fundación Encuentro.
Papert, S. et al. (2003). La propuesta de los Centros de Aprendizaje en la sociedad de la información. Eduteka.
<http://www.eduteka.org/tema_mes.php3 ?TemaID=0004> [consulta: 1/2004] Totten, S., et al. (1991). Cooperative learning: A guide to research. New York: Garland.