Vol. 24 (2014): Life histories
Monograph Presentation

MEMORY OF THE SCHOOL AND SCHOOL FOR THE COMMUNITY. ANALYSIS OF A CASE IN TEACHER TRAINING

Published October 26, 2015

Keywords:

Teacher training, video uses in education, critical pedagogy, educational project, history of education.
How to Cite
Paredes Labra, J. (2015). MEMORY OF THE SCHOOL AND SCHOOL FOR THE COMMUNITY. ANALYSIS OF A CASE IN TEACHER TRAINING. Tendencias Pedagógicas, 24, 9–22. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.001

Abstract

Some uses of ICT can start training projects connected with the community. Those projects include complaint, inquiry and a plan for change. A teacher training project that reflects on the lived school by seniors and resonances is discussed. It is developed within an ICT in education subject. It is based on videotaped family interviews. People lived school in the thirties and forties. A content analysis is generated about videos and how are reactions of student teachers in blogs and assemblies. The impacts of the project shows how students change their role from producers, makes them wonder about the kind of teaching that is practiced in the classroom and the role of resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico – narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 4, núm. 1, 1-26. Disponible en:

http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html

Bretones, A. (2003). Las preconcepciones del estudiante de profesorado: de la construcción y transmisión del conocimiento a la participación en el aula. Educar, 32, 25-54.

Forés, A. (2011). Cajas de vida como propuestas metodológicas para tejer historias de vida. En Hernández, F.; Sancho, J.M. y Rivas, J.I. (Coords.).

Historias de vida en educación: biografías en contexto. Barcelona: Esbrina-Recerca-Universitat de Barcelona (p. 140-143). Disponible en http://hdl.handle.net/2445/15323.

Goodson, I. (Coord.) (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona:

Octaedro.

Hernández, F.; Sancho, J.M. y Creus, S. (2011). Lo que hemos aprendido a la

hora de llevar a cabo historias de vida a partir de cuatro proyectos de

investigación. En Hernández, F.; Sancho, J.M. y Rivas, J.I. (Coords.).

Historias de vida en educación: biografías en contexto. Barcelona:

Esbrina-Recerca-Universitat de Barcelona (p. 47-56). Disponible en

http://hdl.handle.net/2445/15323

Hernández, F.; Sancho, J.M. y Rivas, J.I. (Coords.) (2011). Historias de vida en educación: biografías en contexto. Barcelona: Esbrina-RecercaUniversitat de Barcelona. Disponible en http://hdl.handle.net/2445/15323.

Kincheloe, J. (2001). Hacia una revisión crítica del pensamiento docente. Barcelona: Octaedro.

Kreusburg Molina, R. (2011). Cuestiones éticas en torno a la investigación sobre y con historias de vida. En Hernández, F.; Sancho, J.M. y Rivas, J.I. (Coords.). Historias de vida en educación: biografías en contexto.

Barcelona: Esbrina-Recerca-Universitat de Barcelona (p. 34-40).

Disponible en http://hdl.handle.net/2445/15323

Liston, D.; Zeichner, K. (1993). Formación del profesorado y condiciones sociales de escolarización. Madrid: Morata.

Paredes, J. (2010). Museo pedagógico virtual vivo. Una proyecto de formación inicial de una universidad expandida hoy para una escuela expandida

mañana. Tendencias pedagógicas. Revista del Departamento de Didáctica y Teoría de la educación, 16, 45-64.

Paredes, J. (2011). Cambiar el panorama de las escuelas. Indagación narrativa, artes visuales y TIC en una escuela activa radical. En VV.AA., Antropología visual e investigación sobre tecnología educativa. Madrid:

Trotta (p. 152-176).