Keywords:
Peruvian poetry, Cognitive Poetics, Embodied Cognition, time, movement, consciousness, subjectivityCopyright (c) 2024 Víctor Bermúdez, Friederike Foedtke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
This study approaches the work of the Peruvian poet Blanca Varela from the perspective of Embodied Cognition, a current theory in the field of Cognitive Sciences as well as in the Humanities. Our work, which is situated in the field of lyric theory, studies the hermeneutic importance of different cognitive processes related to poetic thought and draws on methodological instruments of Cognitive Literary Studies. Subsequently, the analysis of literary texts pays particular attention to the imprints of the body in poetic language, both regarding its representation as well as the role of perception and consciousness of the subject in poetry. The corpus analyzed for this purpose consists of a series of Varela’s poems, in which aspects such as the role of the body in the conception of time or the generation of consciousness from sensations will be examined in detail.
Downloads
References
Abraham, Anna. The Neuroscience of Creativity. Cambridge, Cambridge University Press, 2018.
Barja, Ethel (2016): «Flor de carne: Reflexiones sobre Ejercicios materiales, de Blanca Varela», en Vallejo & Co. URL: https://www.vallejoandcompany.com/flor-de-carne-reflexiones-sobre-ejercicios-materiales-de-blanca-varela/(último acceso: 27/02/2024).
Bermúdez, Víctor (2020): «Perception et mouvement dans la poésie de Gilles Cyr», en Çedille - Revista de estudios franceses, 18, 337-366.
Bermúdez, Víctor (2015): «Lorand Gaspar et la poésie-épochè : vers une connaissance du doute», en Laffont-Bissay,
Marie-Antoinette y Anis Nouairi (coords.) (2015): Lorand Gaspar et la matière-monde, París, Éditions L’Harmattan, 103-125.
Castañón, Adolfo (2001): «Blanca Varela: La poesía como una conquista del silencio», en: Varela, Blanca (2001): Donde todo termina abre las alas, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 5-22.
Colombetti, Giovanna (2018): «Enacting Affectivity», en Newen, Albert, Leon De Bruin y Shaun Gallagher (eds.). (2018): The Oxford Handbook of 4E Cognition, Oxford, Oxford University Press, 571-587.
De Preester, Helena (ed.) (2013): Moving Imagination Explorations of Gesture and Inner Movement, Ámsterdam, John Benjamins Publishing Company.
Di Paolo, Ezequiel (2018): «The Enactive Conception of Life», en Newen, Albert, Leon De Bruin y Shaun Gallagher (eds.). (2018): The Oxford Handbook of 4E Cognition, Oxford, Oxford University Press, 71-94.
Fernández Cozman, Camilo (2012): Casa, cuerpo. La poesi?a de Blanca Varela frente al espejo, Lima, Universidad San Ignacio de Loyola.
Fernández-Jáuregui Rojas, Carlota (2015): El poema y el gesto: Dactilécticas de Dante, Paul Celan, César Vallejo y Antonio Gamoneda, Madrid, Ediciones UAM.
Foedtke, Friederike (2021): «La nitidez de los sentidos: imágenes de la nostalgia en ella, los pájaros de Olvido García Valdés». En Gamoneda, Amelia y Candela Salgado Ivanich (coords.) Paisajes cognitivos de la poesía, Salamanca, Editorial Delirio, 193-214.
Gamoneda, Amelia (2020): Cuerpo locuaz: poética biología y cognición, Madrid, Abada.
Gamoneda, Amelia (2015): «Común lugar», en Gamoneda, Amelia (coord.) (2015): Espectro de la analogía. Literatura & ciencia, Madrid, Abada, 5-16.
Guerrero Guerrero, Eva (2007): «La poética de Blanca Varela: “Hacer la luz aunque cueste la noche”», en Varela,
Blanca (2007): Aunque cueste la noche, edición de Eva Guerrero Guerrero, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 7-82.
Hogan, Patrick Colm (2017): Literature and Emotion, Abingdon/Nueva York, Routledge.
Husserl, Edmund (2012): Ideen zu einer reinen Phänomenologie und Phänomenologischen Philosophie. Zweites Buch, Marly Biemel (coord.), Berlín, Springer.
Huelva Unternbäumen, Enrique (2019): «En los vértices del tiempo. Metáforas conceptuales del tiempo y sus variaciones en la poesía y el pensamiento filosófico», en Cultura, Lenguaje y Representación, 22: 75-97.
Johnson, Mark (2017): Embodied Mind, Meaning, and Reason. How Our Bodies Give Rise to Understanding, Chicago, University of Chicago Press.
Johnson, Mark (2007): The Meaning of the Body. Aesthetics of Human Understanding, Chicago, University of Chicago Press.
Jung, Rex E. y Oshin Vartanian (2018): The Cambridge Handbook of the Neuroscience of Creativity, Cambridge, Cambridge University Press.
Kaufman, James C., y Robert J. Sternberg (2019): The Cambridge Handbook of Creativity. Second Edition, Cambridge, Cambridge University Press.
Suárez, Modesta (2009): «Blanca Varela: una poeta vestida de humana», en Caravelle, 93, 179-189. URL: http://journals.openedition.org/caravelle/9600 (último acceso 12/04/2024).
Suárez, Modesta (2003): Espacio pictórico y espacio poético en la obra de Blanca Varela, Madrid, Verbum.
Stewart, John, Olivier Gapenne y Ezequiel Di Paolo (eds.) (2010): Toward a New Paradigm for Cognitive Science, Cambridge, Massachusetts, MIT Press.
Muñoz Carrasco, Olga (2007): «Apariciones y desapariciones del cuerpo en la poesía de Blanca Varela (1993-2001)», en Ómnibus, 13. URL: https://www.omnibus.com/n13/munoz.html (último acceso: 27/02/2024).
Muñoz Carrasco, Olga (2022): «El hijo con su cuerpo en el mundo una aproximación a Blanca Varela y Sharon Olds», en Sánchez Pardo Esther (ed.) (2022), Poéticas comparadas de mujeres: Las poetas y la transformación del discurso poético en los siglos 20 y 21, Leiden, The Netherlands, Brill, 105-125.
Oviedo, José Miguel (2008): Antología: La poesía del siglo XX en Perú, Madrid, Visor.
Rodríguez Gutiérrez, Melina (2021): «Una mujer escribe este poema. Las poetas hispanoamericanas: poéticas y metapoéticas», en Rodríguez Gutiérrez Melina (ed.) (2022): Poetas hispanoamericanas contemporáneas: Poéticas y metapoéticas (siglos XX–XXI), Berlín / Boston, De Gruyter, 1-28.
Shapiro, Lawrence (ed.) (2017): Routledge Handbook of Embodied Cognition, London/Nueva York, Routledge.
Sheets-Johnstone, Maxine (2013): «Bodily Resonance», en De Preester, Helena (coord.) (2013): Moving Imagination Explorations of Gesture and Inner Movement, Ámsterdam, John Benjamins, 19-36.
Sheets-Johnstone, Maxine (2011): The Primacy of Movement. Expanded Second Edition, Ámsterdam, John Benjamins.
Varela, Blanca (2001): Donde todo termina abre las alas, epílogo de Antonio Gamoneda y prólogo de Adolfo Castañón, Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2001.
Varela, Francisco Javier, Evan Thompson y Eleanor Rosch (eds.) (2017): The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, Cambridge, MA, MIT Press. 2a ed. revisada y ampliada.
Zorana Ivcevic, Jessica D. Hoffmann y James C. Kaufman (2023): The Cambridge Handbook of Creativity and Emotions, Cambridge, Cambridge University Press.