Keywords:
Fiction, autofiction, autobiography, identity, realismCopyright (c) 2024 ignacio escuin borao

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
The concept of truth surrounds autobiographical work and seems to be a mark of quality, although it has little to do with the successful functioning of a literary work. This assertion has recently gained traction with the resurgence of the autobiographical trend resulting from the cult of the self, which is ultimately becoming the hallmark of our time. Selfies on social media, status updates or posts in which we declare what we are thinking or what is happening to us have transformed an already highly self-centred society into one in which the self is represented to others by the simulacrum or avatar that each individual chooses. Realist poetics do not escape this trend, whether raw or not. The vital background interferes with the work, which is closer to fictional autobiography than to any other genre or aesthetic.
Downloads
References
Amícola, J. (2005): «De la autobiografía al diario íntimo», Archipiélago, 69: 120–122.
Agustí, A. (2006): «Autobiografía y autoficción», Garoza: Revista de la Sociedad Española de Estudios Literarios de Cultura Popular, 6.
Bourdieu, P. (2004): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.
Caballé, A. (2012): «Malestar y Autobiografía», Círculo de Lingüística aplicada a la Comunicación (CLAC), 50: 25–38, Universidad Complutense de Madrid, http://www.ucm.es/info/circulo
Fernández Prieto, C: (2005): «La muerte, pulsión autobiográfica», Archipiélago, 69: 49–57.
García Casado, P. (1997): Las afueras, Barcelona, DVD Ediciones.
González, D. (1997): El demonio te coma las orejas, Ayamonte, Crecida editorial.
González, D. (1998): Ley de vida, Barcelona, DVD ediciones.
Iribarren, K. (1999): Desde el fondo de la barra, Asturias, Línea de fuego.
Lejeune, Ph. (1975): Le pacte autobiographique, París, Seuil.
Lejeune, Ph. (2005): «Dialogando acerca de la autobiografía», Archipiélago, 69: 113–119.
Lenore, V. (2016): «Alcohol, mujeres y speed... hasta morir. El suicidio planeado del poeta David González» en El confidencial, https://www.elconfidencial.com/cultura/2016–05–24/alcohol–mujeres–y–speed–hasta–la–muerte–el–suicidio–pasivo–del–poeta–david–gonzalez_1205410/ (último acceso: 07/07/2024)
Marzal, C. (987): El último de la fiesta, Sevilla, Renacimiento.
Mendoza, J.J., Mosquera, M.E. y Olaizola, A., (2020): «Reescritura en la era digital: Reescrituras y Reversiones de crítica y literatura en los blogs de Cristina Rivera Garza y Vicente Luis Mora», Revista Valenciana, estudios de filosofía y letras, 26: 255-294.
Pantel, A. (2013): «Cuando el escritor se convierte en un hacker: impacto de las nuevas tecnologías en la novela española actual. (Vicente Luis Mora y Agustín Fernández Mallo) », Revista Letral, 11: 55-69.
Rodríguez Guerrero–Strachan, S. (2006): «Ensayo de autobiografía», Cuadernos del minotauro, 3: 67-73.
Saldaña, A. (2012): «Literatura y posmodernidad: sobre interactividad y escritura hispertextual», Castilla: Estudios de Literatura, 3: 365-384.
Saldaña, A. (2014): «Notas sobre identidad y diversidad cultural», Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 22: 146-155.
Saldaña, A. (2018): La práctica de la teoría. Elementos para una crítica de la cultura contemporánea, Barcelona, RIL editores.
Saldaña, A. (2020): «Sobre literatura y pensamiento crítico en la posmodernidad», Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 6 extra: 86-103.
Vilas, M. (2005): Resurrección, Madrid, Visor.
Viollet, C. (2005): «Pequeña cosmogonía de escritos autobiográficos (Génesis y escritura de sí mismo) », Archipiélago, 69: 23-31.