No. 8 (2024)
Artículos

Interartistic relations between literature and music in the popular song: Semiotic and sociological implications of the intertextual elements of «London Calling»

Miguel Tomás Suárez Rodríguez
Universidad de Granada
Published December 20, 2024

Keywords:

Interartistic relations, Literature, Popular music, The Clash, Semiotics
How to Cite
Suárez Rodríguez, M. T. (2024). Interartistic relations between literature and music in the popular song: Semiotic and sociological implications of the intertextual elements of «London Calling». ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (8), 411–446. https://doi.org/10.15366/actionova2024.8.016

Abstract

Vocal music, specifically the popular song, is a system which integrates two signs: the musical sign and the poetic-literary or linguistic sign. Thus, the analysis of the interartistic relations between music and literature requires an interdisciplinary approach in order to account for the signs that form the popular song and the way in which these signs are produced and signify in their production context. Therefore, through the song «London Calling», from the self-titled album by the English band The Clash, a semiotic and sociological analysis of the popular song is proposed, resorting to a review of the object of study and the intertextual relations that occur in the convergence of its literary and musical signs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

«1950's British Radio Nostalgia», en www.turnipnet.com (archivado 25 de diciembre de 2020) (último acceso: 24/06/2024).

Arnold, Cory. [12tone] (2 de junio de 2023): Understanding London Calling (Archivo de Vídeo), en Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QD59vsEnmHI (último acceso: 24/06/2024).

Abbate, Carolyn; Silvia Alonso (coords.) (2002): Música y literatura: estudios comparativos y semiológicos, Madrid, Arco Libros.

Albarrán Ligero, Jesús (2020): «La risa grotesca en la obra de Bob Dylan: análisis de la Bacanal y el Festín Carnavalesco en la trilogía folk-rock eléctrica», en Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, 50: 128–144. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.09

Alonso Pérez, Silvia (2001): Música, literatura y semiosis, Madrid, Biblioteca Nueva.

Ambrosch, Gerfried. (2017): «Punk as Literature: Toward a Hermeneutics of Anglophone Punk Songs», en AAA:

Arbeiten Aus Anglistik Und Amerikanistik, 42(1): 101–120. http://www.jstor.org/stable/26379460 (último acceso: 24/06/2024).

Bajtín, Mijail (2003): La cultura popular en la edad media y el renacimiento. El contexto de Francois Rabelais, Madrid, Alianza. Extraído de: https://ayciiunr.files.wordpress.com/2014/08/bajtin-mijail-la-cultura-popular-en-la-edad-media-y-el-renacimiento-rabelais.pdf [Consultado el 24 de junio de 2024].

Badía Fumaz, Rocío; Clara Marías (2024): «El laberinto intermedial. posibilidades de análisis de las relaciones entre literatura y música. The intermedial labyrinth. Possibilities for analysing the relationship between literature and music», en Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 33: 159-175. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol33.2024.38820

Barthes, Roland (1986): Lo obvio y lo obtuso: imágenes, gestos, voces, Barcelona, Paidós.

Dupriez, Bernard (1991): A Dictionary of Literary Devices?: Gradus, A-Z / Bernard Dupriez?; Translated and Adapted by Albert W. Halsall, traducción al inglés de Albert W. Halsall, Toronto, University of Toronto Press.

Eckstein, Lars (2010): Reading Song Lyrics, Leiden, The Netherlands, Brill. https://doi.org/10.1163/9789042030367(último acceso: 24/06/2024).

Eco, Umberto. (1976): A Theory of Semiotics, Bloomington, London, Indiana University Press.

Eliot, T. S. (2020): «The Waste Land», en Collected Poems: 1909-1962, Faber and Faber, Ltd.: https://www.poetryfoundation.org/poems/47311/the-waste-land (último acceso: 24/06/2024).

Gelbart, Matthew (2011): «A cohesive shambles: the clash’s `London calling’ and the normalization of punk», en Music & Letters, 92(2): 230–272. http://www.jstor.org/stable/23013074

Guerrero, Juliana (2019): «La música abordada como una práctica: una relectura del concepto de intertextualidad», en Cuadernos de Música Iberoamericana, 32: 73-93. https://doi.org/10.5209/cmib.65531

Jensen Silva, Clara María (2022): El espacio en la relación interartística entre la música y la poesía (Tesis de doctorado, Universidade de Santiago de Compostela). http://hdl.handle.net/10347/29294 (último acceso: 24/06/2024).

Kristeva, Julia (1981): Semiótica ([2a ed.]), Madrid, Fundamentos.

Lidov, David (1987): «Mind and Body in Music», en Semiotica 66.1–3: 69–97.

Luna, Sagrario (1996): The Clash, Madrid, Cátedra.

Marcus, Greil (1993): In the Fascist Bathroom: Writings on Punk, 1988-1992. London, Penguin Books.

Marcus, Greil (1999): Rastros de carmín: una historia secreta del siglo XX, traducción al español de Damià Alou, Barcelona, Anagrama.

Martínez Domingo, Carlos (2021): «Teorías y prácticas en la comparación música–literatura: el caso de la música popular en español», en Bulletin of Contemporary Hispanic Studies, 3(1): 7-21. https://www.liverpooluniversitypress.co.uk/journals/id/77/volume/3/issue/1/article/62400 (último acceso: 24/06/2024).

Nattiez, Jean-Jacques (1975): «De la sémiologie á la sémantique musicales», en Musique en Jeu v. 17, janvier 1975b: 3-9.

Rojas Sahurie, Pablo (2020): «Sonido, religión y Nueva Canción Chilena: un análisis de “El hombre” de Rolando Alarcón», en Cuadernos de Música Iberoamericana, 33: 241-279. https://doi.org/10.5209/cmib.71697

Karlsson Roos, Maria. (2012): Topics and language features in The Clash’s London Calling, Göteborg University.

Ruwet, Nicolas (2002): «Función de la palabra en la música vocal», en Carolyn Abbate y Silvia Alonso Pérez (coords.): Música y literatura: Estudios comparativos y semiológicos, Madrid, Arco Libros: 63-92.

Sánchez Trigueros, Antonio (1996): Sociología de la literatura, Madrid, Síntesis.

Seeger, Charles (1960): «On the Moods of a Music-Logic», en Journal of the American Musicological Society, 13(1/3): 224–261. https://doi.org/10.2307/830257(último acceso: 24/06/2024).

Tagg, Philip (1979): Kojak - 50 Seconds of Television Music, Göteborg, Skrifter från Musikvetenskapliga institutionen, 2.

Tagg, Philip (1982): «Analysing Popular Music», en Popular Music, 2: 37-69.

Tagg, Philip (1987): «Musicology and the semiotics of popular music», en Semiotica, 66 (1/3): 279-298.

Tagg, Philip (2013): Music's meanings: a modern musicology for non-musos, New York, Huddersfield, The Mass Media Music Scholars' Press.

Tagg, Philip (12 de enero de 2015): Score of “Fernando” (Abba) with table of musemes (Archivo de Vídeo), en Vimeo: https://vimeo.com/116537003 (último acceso: 24/06/2024).

Tagg, Philip (17 de mayo de 2017): Fernando the Flute: episode 1 (score & musemes) (Archivo de Vídeo), en Vimeo: https://vimeo.com/217935492 (último acceso: 24/06/2024).

Talens, Jenaro (1980): Elementos para una semiótica del texto artístico: (poesía, narrativa, teatro, cine), Madrid, Cátedra.

The Clash (1979): London Calling [Álbum], Sony Music Entertainment UK Limited.

Zima, Pierre (2014): «The Sociology of Texts and the Institutionalisation of Literary Languages», en Theoretical Studies in Literature and Art 34, (5): 108-118. https://tsla.researchcommons.org/journal/vol34/iss5/23 (último acceso: 24/06/2024).