Keywords:
Word, Form, Body, Image, MimesisCopyright (c) 2016 ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
This article tries to demonstrate, theoretically, the common origin of the procedures of sensitive representation, from words and texts to forms, something that would constitute the field of the image. A field where is located the anthropological unity of the arts (not understood as a “system”, nor metaphysically). To do so, in the article it is followed a genealogical way, rebuilding the deployment of the parallel lines of mimesis in Classical Greece. Mimesis is a philosophical category usually translated in a reductive way as “imitation”, when its proper meaning is sensitive representation or, specifically, image. In conclusion: image as the common root of all forms of sensitive representation.
Downloads
References
Jiménez, José (1982): El ángel caído. La imagen artística del ángel en el mundo contemporáneo, Barcelona, Anagrama. [Trad. al italiano: L’angelo caduto. Milano, Hestia Edizioni, 1999]. 2ª edición ampliada, Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2007.
Jiménez, José (1986): Imágenes del hombre. Fundamentos de Estética, Madrid, Tecnos (Colección «Metrópolis»). Nueva edición: Madrid, Tecnos (Colección «neoMetrópolis»), 2017.
Jiménez, José (1993): Cuerpo y Tiempo. La imagen de la metamorfosis, Barcelona, Destino.
Jiménez, José (2002): Teoría del arte, Madrid, Tecnos - Alianza Editorial (Colección «neoMetrópolis»). [Trad. al italiano: Teoría dell’arte, Palermo, Aesthetica Edizioni, 2007]. [Trad. al euskera: Artearen teoria, Bilbao, Servicio Editorial Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitateko Zerbitzua, 2010].
Leroi-Gourhan, André (1964): Le Geste et la Parole, I, Technique et langage, Paris, Albin Michel.
Leroi-Gourhan, André (1965): Le Geste et la Parole, II, La Mémoire et les rythmes, Paris, Albin Michel.
Merleau-Ponty, Maurice (1969): La prose du monde, texte établi et présenté par Claude Lefort, Paris, Gallimard. Las citas corresponden a la edición francesa. (Trad. española de Francisco Pérez Gutiérrez, Madrid, Taurus, 1971).