«It is the fault of the Tlaxcaltecas», by Elena Garro: problems of its «artistic solution» and poetry
Keywords:
«Successive-Cumulative Approaches Process» (SCAP) , Poetic, «Artistic Solution, «The fault is of the tlaxcaltecas», Elena GarroCopyright (c) 2020 Francisco Xavier Solé Zapatero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
From the «Successive-Cumulative Approaches Process» (PASA) (presented elsewhere), this article aims to account for some of the problems of the «artistic solution» and poetics of «The Fault Is of the Tlaxcaltecas», by Elena Garro. However, given the complexity of the text under study, only some of the ruptures that manifest in it and show the importance of the proposed reading will be evident here, bypassing for now its intertreaded articulation, which requires much more extensive work. However, this will suffice to show that it is a deeply misunderstood work, and not only by innovations in its poetic configuration, product of the position and perspective «self-centered» and «off-centered» (both individual and socio-historical-cultural memory) from where the Author configures his poetics, according to the relationship he establishes with the possible «response» of his interlocutor, the Reader, that is, of the one to whom is addressed, but by the way in which reads.
Downloads
References
Brandoli, Javier (2019): «Elena Garro: la madre maldita del realismo mágico», en El Mundo, 2016, en https://www.elmundo.es/cultura/2016/10/30/5814d0a5e2704e58258b45ba.html (último acceso: 23/05/2019)
Garro, Elena (1964): “La culpa es de los tlaxcaltecas”, en La semana de Colores, Xalapa, Universidad Veracruzana.
Grupo Slovo, et al. (s./f.), Poética y cultura: aproximaciones y soluciones artísticas latinoamericanas (Yawar fiesta, de J.M. Arguedas; La feria, de J.J. Arreola; «La culpa es de los tlaxcaltecas», de E. Garro; El zorro de arriba y el zorro de abajo, de J.M. Arguedas; La última niebla, de M.L. Bombal; «La semana de colores» y Los recuerdos del porvenir, de E. Garro; Santa Evita, de Tomás Eloy Martínez, y La noche de los asesinos, de José Triana) (s./f.), Francisco Xavier Solé Zapatero (coord.), Gerardo Argüelles Fernández (prol). (En proceso de publicación)
Ostrosky Shejet, Jenny. «Tiempo, espacio y fantástico en “La culpa es de los tlaxcaltecas” y “¿Qué hora es?...”, de Elena Garro» (s./f.), en: Tesis, Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa.
Rosas Lopátegui, Patricia (2002): Testimonios sobre Elena Garro. Biografía exclusiva y autorizada de Elena Garro, Monterrey, México, Ediciones Castillo.
Solé Zapatero, Francisco Xavier (2006): «Algunos problemas de la poética narrativa de Todas las sangres, de José María Arguedas», Cuadernos de Investigación, 44, Universidad Autónoma del Estado de México.
Solé Zapatero, Francisco Xavier (2010): «‘Agua’ y ‘Los escoleros’, ríos de sangre que hierven (problemas de la Poética de José María Arguedas», en Imaginaturas de la tierra. Cosmovisión y representación literaria latinoamericana, Carlos Huamán (Coord.), México, CIALC/UNAM/ UAEM: 85-114.
Solé Zapatero, Francisco Xavier (2011): «La muerte y la muerte de Quincas Berro D'agua: problemas de su ‘solución artística’ (Primera parte)», La Colmena, Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, octubre-diciembre: 30-46.
Solé Zapatero, Francisco Xavier (2012): «El destronamiento como carnavalización de Quincas Berro D'agua: intertexto histórico-político (Segunda parte)», La Colmena, Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, octubre-diciembre: 15-20.
Solé Zapatero, Francisco Xavier (2014): «‘Los funerales de la Mamá Grande’, de Gabriel García Márquez. Algunos problemas de su ‘solución artística’ mítico-carnavalesca» en Álvarez Lobato (Coord.), (2014): Monstruos y grotesco. Aproximaciones desde la literatura y la filosofía, Carmen México, Universidad Autónoma del Estado de México / Casa Aldo Manuzio: 137-166. También, con una serie de esquemas que aquí desaparecieron, en « ‘Los funerales de la Mamá Grande’, de Gabriel García Márquez. Algunos problemas de su ‘solución artística’ mítico-carnavalesca», Academia.edu (https://www.academia.edu/39335119).
Solé Zapatero, Francisco Xavier (s/f): «La muerte y la muerte de Quincas Berro D'agua, de Jorge Amado. (Algunos problemas de su “solución artística” carnavalesco-transculturada), vs. “Los funerales de la mamá grande”, de Gabriel García Márquez. (Algunos problemas de su “solución artística” mítico-carnavalesca)». (En proceso de publicación)