Painting and Music in the Work of Victor Mira: the Cycle Beethoven Fifth Symphony
Keywords:
Palabras clave: Pintura. Música. Neoexpresionismo. Notación musical. Iconografía. Abstract: Key Words: Painting. Music. Neo-Expressionism. Musical notation. Iconography.Copyright (c) 2017 David Cortés Santamarta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Throughout the 1990s, the Spanish artist Víctor Mira (1949-2003) produced an extensive group of works based on Beethoven’s Symphony nº 5. In these paintings, Mira incorporates the musical symbols of the initial notes of Beethoven’s score, which were traditionally identified as the “Fate motif.” Mira reflects on the historical and symbolic dimensions of the symphony and also outlines a subjective singular appropriation, related to his own illness. This study examines the essential components of the dialogue between music and painting as they are manifested in Mira’s creations on the symphony by Beethoven. In addition, it analyzes other works on the same subject by Wassily Kandinsky, Arnulf Rainer, Mauricio Kagel and Dieter Roth.
Downloads
References
Carta de Mira al autor, 6 de abril de 1999.
Víctor Mira por dentro y por fuera, Barcelona, Galería Joan Prats (catálogo de la exposición celebrada de marzo a abril de 1985), 1985.
Madre Zaragoza, Diputaciones de Huesca, Teruel y Zaragoza (exposición celebrada entre el 23 de mayo y el 30 de septiembre de 1990), 1990.
Stephen ADDISS, The Art of Zen, Nueva York, Harry N. Abrams, 1989, p. 137.
Theodor W. ADORNO, “Sobre algunas relaciones entre la música y la pintura”, en Escritos musicales I-III, Madrid, Akal, 2006, p. 638.
Isaiah BERLIN, The Roots of Romanticism, Princeton, Princeton University Press, 1998.
Esteban BUCH “Beethoven y el Tercer Reich; perfil de un titán conservador”, en La música y el III Reich, Pascal Huyhn (comis.), Barcelona, Caixa Catalunya (catálogo de la exposición celebrada del 26 de febrero al 27 de mayo de 2007), 2007.
Emil M. CIORAN, De lágrimas y de santos, Barcelona, Tusquets, 1988.
Emil M. CIORAN, Silogismos de la amargura, Barcelona, Tusquets, 1990, p. 115.
Emmanuelle HÉRAN, “Le dernier portrait ou la belle mort”, en Le Dernier Portrait, Emmanuelle Héran (comis.), París, Réunion des Musées Nationaux (catálogo de la exposición celebrada del 5 de marzo al 26 de mayo de 2002), 2002.
Pascal HUYHN, “…más oscuros los violines… El Tercer Reich y la música”, en La música y el III Reich, Pascal Huyhn (comis.), Barcelona, Caixa Catalunya (catálogo de la exposición celebrada del 26 de febrero al 27 de mayo de 2007), 2007.
Wilhelm FURTWÄNGLER, Conversaciones sobre música, Barcelona, Acantilado, 1991.
Wilhelm FURTWÄNGLER, Ton und Wort, Wiesbaden, F. A. Brockhaus, 1954, p. 223.
Vasili KANDISKI, Punkt und Linie zu Fläche, Munich, Albert Langen Verlag, 1926, p. 37.
Lewis LOCKWOOD, Beethoven. Studies in the Creative Process, Cambridge, Harvard University Press,1992.
Jean y Brigitte MASSIN, Ludwig van Beethoven, Madrid, Turner, 1987, p. 121.
Víctor MIRA, “A través del barro”, en En España no se puede dormir, Barcelona, Galería Miguel Marcos, 2001.
Víctor MIRA, “Confesar es la ley de Rainer”, texto escrito en 1991, destinado al catálogo de una exposición celebrada en la galería Fandos de Valencia.
Víctor MIRA, Trepitjant les flors, Barcelona, Llibres del Segle, 1994, p. 171.
Víctor MIRA, Herbert BLOMSTEDT, Beethoven: Quinta Sinfonía, Leipzig, Galería Beck & Eggeling, 1995.
Arnulf RAINER, “Como si fuera definitivo. Sobre la serie de mascarillas funerarias”, en Arnulf Rainer. Campus Stellae, Barbara Catoir (comis.), Santiago de Compostela, CGAC (catálogo de la exposición celebrada de octubre de 1996 a febrero de 1997), 1996.
Anton Felix SCHINDLER, Beethoven as I Knew Him, Nueva York, Dover, 1996, p. 14.
Audrey Yoshiko SEO, Ensō: Zen Circles of Enlightenment, Massachusetts, Weatherhill, 2007.
Susan SONTAG, La enfermedad y sus metáforas. El sida y sus metáforas, Madrid, Taurus, 1996.
Daisetz T. SUZUKI, Sengai. The Zen Master, Nueva York, New York Graphic Society, 1971.