Keywords:
Cyborgs, Donna Haraway, education, technology of domination, science fictionCopyright (c) 2012 M. Ramírez Pavelic

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This paper attempts to reflect on the pedagogical constructed from the book “Science, cyborgs and women, the reinvention of nature” by Donna Haraway From the definition of cyberspace as a monster Cyborg, consisting of machine and organism, ironic, perverse and cunning, but also responsible and peaceful, we will try to draw a scenario where science fiction mixes with reality in education. In this context, cannot go without looking at the technology of domination and outdated methodologies that can be seen even in some schools.
Downloads
References
Castro O, R., “La frase de Foucault: “El hombre ha muerto””, en Alpha, Nº 21, Osorno, dic. 2005, p. 225-233.
Cosmodelia (Ed.) Tecnoliberación. Ya somos Cyborgs. España, Cosmodelia, 2007.
Diaz Isenrath, C., “Técnica y singularidad en Günther Anders y Gilbert Simondon.”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, vol. 5, núm. 14, 2010, pp. 1-10.
Haraway, D., Ciencia, Cyborgs y mujeres, la reinvención de la naturaleza, Madrid, Ediciones Cátedra, 1995.
Heidegger, M., “La pregunta por la técnica”, en Vorträge und Aufsätze, conferencia dictada en la Academia Bávara de Bellas Artes, Bremen, 1953.
Magallón, M. Filosofía política de la educación en América Latina, México, D.F, Universidad Nacional Autónoma de México, 2003.
Organización de Naciones Unidas. Convención sobre los derechos del niño, Madrid, 1989.
Ramírez, M. “Responsabilidad en la educación de Cyborgs”. En: Actas del XII Congreso Internacional de teoría de la educación (Barcelona 10-30 Octubre de 2011) 2011.
Ramírez y Contreras., “Reflexiones en torno a la masculinidad hegemónica en niños de una escuela rural en Chile”, Revista Psicoperspectivas, vol. 11, núm, 1, 2012, pp. 158-179.
www.harbisson.com/Cyborg_Foundation/About_us.html