No. 38 (2025): In-between Spaces: Between Disaffection and Political Representation
Articles

What a Happy Time? Co-opted Audiotopias: Popular Music and Social Imaginaries of a Middle-class Youth during Franco’s Developmentalism

Miguel Ángel Gil Escribano
Universidad Carlos III de Madrid
Published June 26, 2025

Keywords:

Audiotopias, Social ima- ginaries, Social imaginaries, social bond, Francoism, middle class
How to Cite
Gil Escribano, M. Ángel. (2025). What a Happy Time? Co-opted Audiotopias: Popular Music and Social Imaginaries of a Middle-class Youth during Franco’s Developmentalism. Bajo Palabra, (38), 241–265. https://doi.org/10.15366/bp2025.38.011

Abstract

This article presents a problem centered around the subjects that emerged with modern music from 1958 to 1968 in Spain: the question of the production of a generational musical social imaginary —an audiotopia—, its authorship, and its performative distribution. By addressing the “negotiation” between tradition and modernity in that anti-political Spain, I will show how popular music —through its practice and listening— shaped a middle-class youth ideal, whose resulting image and imaginary operated as a space of mediation and socialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W., Dialéctica de la Ilustración, Madrid, Akal, 2023.

— Filosofía de la nueva música, Madrid, Akal, 2003.

— Disonancias: Introducción a la sociología de la música, Madrid, Akal, 2003.

Alonso, C., Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea, Madrid, Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2010.

Arce, J., “La feliz infancia del cine musical español”, Alonso, C., Creación musi- cal, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea, Madrid, Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2010.

Bennett, A. y Peterson, R. A. (eds.), Music scenes: Local, translocal and virtual (1. ed). Vanderbilt Univ. Press, 2004.

Broncano, F., “La educación sentimental. O de la difícil cohabitación de razones y emociones”, Isegoría, no. 25, 2001. DOI: 10.3989/isegoria.2001.i25.583. http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/article/view/583/584.

Buckley, R., Doble transición: Política y literatura en la España de los años setenta, Madrid, Siglo XXI, 1996.

Clemente, L., Historia del rock sevillano, Producciones Culturales y Deportivas (Máquina del Sur), Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 1996.

De Certeau, M., La invención de lo cotidiano. I, Artes de hacer, México D. F., Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 2000.

De Certeau, M., La invención de lo cotidiano II. Habitar, cocinar, México D. F., Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, Instituto Tecnológico de Occidente, 1999.

Domínguez, S., Bienvenido Mr. Rock: Los primeros grupos hispanos: 1957-1975, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 2002.

Fraile Prieto, T., “El rock en el cine”, Mora, K. y Viñuela, E. (eds.), Rock around Spain: Historia, industria, escenas y medios de comunicación, Edicions de la Universitat de Lleida, 2013, pp. 215- 229.

Frith, S., Hall, S. y Du Gay, P., Cuestiones de identidad cultural, Madrid, Amorrortu Editores, 2003.

García, L. P., Psicodelia, hippies y underground en España: 1965-1980, Zaragoza, Zona de Obras, 2005.

Gámez, C., Los años ye-yé: Cuando España hizo pop. Madrid, T & B, 2011.

Guillamon, J., La ciudad interrumpida, Barcelona, Anagrama, 2002. Grossberg, L., “El corazón de los estudios culturales: Contextualidad, construccionismo y complejidad”, en Tabula Rasa, 10, 2009, pp. 13-48.

Habermas, J., El discurso filosófico de la modernidad (doce ensayos), Barcelona,

Taurus, 1993.

Kosellek, R., Futuro pasado: Para una semántica de los tiempos históricos, Barcelona, Paidós, 1993.

Kun, J., Audiotopia. Music, Race, and America, Los Angeles, University of California Press, 2005.

Lefebvre, H., La producción del espacio, Madrid, Capitan Swing, 2013. Malvido, P., Nosotros los malditos. Barcelona, Anagrama, 2004.

Martín Aceña y Martínez Ruiz, en Townson, Nigel (ed.), España en cambio: El segundo franquismo, 1959-1975, Madrid, Siglo XXI, 2009.

Martínez, G., Franquismo pop, Barcelona, Mondadori, 2001.

Marshall, T. H. y Bottomore, T. B., Ciudadanía y clase social, Madrid, Alianza,1998.

Molero Ortega, J., Batería, guitarra y twist, Madrid, La Fonoteca, 2015.

Regàs, O., Los años divinos: Memorias del señor Bocaccio, el hombre que sintonizó con las ansias de transgresión y libertad de toda una generación, Barcelona, Ediciones Destino, 2010.

Ríos Carratalá, J. A., Usted puede ser feliz: La felicidad en la cultura del franquismo, Barcelona, Ariel, 2013.

Rocha, S., Todo el odio que tenía dentro, Madrid, Editorial la Felguera, 2021.

Rodríguez Centeno, J. C., “Rock y violencia en España (1956-1964). Los casos de Madrid y Barcelona”, en Resonancias: Revista de investigación musical, 24 (47), 2020, pp. 83-101. https://doi.org/10.7764/res.2020.47.6.

Sánchez León, P., “Desclasamiento y desencanto. La representación de las clases medias como eje de una relectura generacional de la transición española”, en Kamchatka: revista de análisis cultural, 2014, 4, pp. 83-84.

Small, C., Musicking: The meanings of performing and listening, Wesleyan University Press, 1998.

Vogel, A., Bikinis, fútbol y rock & roll: Crónica pop bajo el franquismo sociológico (1950-1977), Madrid, Akal, 2017.

Referencias de artículos online

Discogs. 100 Canciones de Las Matinales. Disponible en: https://www.discogs. com/es/Various-La-Leyenda-Del-Price-50-Aniversario-1962-1964-Las-100- Canciones-De-Las-Matinales/release/4660097

La Leyenda Del Price. 50 Aniversario (1962-1964): https://www.abc.es/cultura/ musica/abci-matinalesprice-201210300000_noticia.html

Molero, J. (s. f.). La Fonoteca, Recuperado 16/10/2024, de http://lafonoteca. net/disco/more-rancho-nuevo-mexico-da-doo-rom-rom-londonderry-air/.

INE (2024). Demanda de empleo y colocación (1958-1975): https://www.ine.es/ inebaseweb/pdfDispacher.do?td=175976&ext=.pdf

Rural, Á. C. (s. f.), Eduardo R. Rodway: “Hijos del agobio es lo que éramos, hijos del dolor, la generación de la posguerra”. Recuperado el 16/10/2024, de https:// www.jotdown.es/2016/11/eduardo-r-rodway-hijos-del-agobio-lo-eramos-hijos- del-dolor-la-generacion-la-posguerra/.

Matute, F. G. (s. f.). Recuperado el 16/10/2024, de https://www.jotdown. es/2019/12/antonio-smash-fue-la-musica-y-no-las-drogas-lo-que-nos-libero-a- todos

Madrilánea, recuperado el 16/10/2024, de http://madrilanea.com/2019/03/28/ la-colonia-san-vicente-una-pequena-america-soldados-tiempos-franco/

El barrio de la Concepción – Madrid. (s. f.). Recuperado 16 de octubre de 2024, de http://historias-matritenses.blogspot.com/2011/03/el-barrio-de-la-concep- cion-madrid.html