Mujeres Pioneras en Psicología y Educación: Visibilizando el papel de las mujeres en el ámbito de la psicología educativa

Authors

  • Mª Dolores Pérez Bravo Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2024.31.002

Keywords:

Invisibilización, mujeres psicólogas, mujeres pioneras, feminismo, psicología, educación

Abstract

The invisibility of women is a patriarchal cultural phenomenon in which the role of women has been continuously discriminated against, silenced, and devalued throughout history in all areas of society, including the scientific field. Psychology is a science in which, as in others, women have been made invisible through various mechanisms of discrimination (territorial, hierarchical, institutional, etc.). Making the genealogies of female psychologists visible is a necessary task to restore, for social justice, the social recognition that has been denied to them. The work presented is an educational experience carried out with initial teacher training students, in which, through a Challenge-Based Learning (CBL) methodology, the aim is to rescue from historical ostracism the pioneering women in Psychology and Education, so that their roles and scientific contributions to this branch of science are valued. It is crucial to highlight the contributions of women in educational materials (López-Navajas, 2014); therefore, the result of this experience has been the design and creation, by the participating students, of various educational materials and teaching resources about the different pioneering female psychologists selected by the working groups, which were disseminated on social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bastidas, F. y Torrealba, M. (2014). Definición y desarrollo del concepto “proceso de invisibilización” para el análisis social. Una aplicación preliminar a algunos casos de la sociedad venezolana. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 23(3), 515 – 533.

Bosch, E. y Ferrer, V.A. (2003). Mujeres en los primeros laboratorios de psicología venciendo las dificultades. Revista de historia de la psicología, 24(3-4), 695-702

Bustos, A., Castellano, V., Calvo, J., Mesa, R., Quevedo, V. J., y Aguilar, C. (2019). El aprendizaje basado en retos como propuesta para el desarrollo de las competencias clave. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (380), 50-55. https://doi.org/10.14422/pym.i380.y2019.008

Campos, P., Arrieta, N., Salas, M., Mata, L. y Abarca, C. (2004). Las mujeres ignoradas de la psicología. Medicina legal de Costa Rica, 21(2).

Cramblet Alvarez L.D., Leach J.L., Rodriguez J.L., & Jones, K.N. (2020). Unsung psychology pioneers: A content analysis of who makes history (and who doesn’t). The American Journal of Psychology, 133(2), 241–262. https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.133.2.

De La Cruz Velazco, P., Poquis, E., Valle, R. A., Castañeda, M. I., y Sánchez, K. R. (2022). Aprendizaje basado en retos en la educación superior: Una revisión bibliográfica. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1409-1421. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.422

Fernández, C. (1981). La Mujer y la Psicología. En M.A. Durán et al., Liberación y utopía (81-102). Madrid: Akal.

Furumoto L., & Scarborough E. (1986). Placing women in the history of psychology: The first American women psychologists. American Psychologist, 41(1), 35–42. https://doi.org/10.1037/0003-006X.41.1.35

García, S. (2010). El olvido de las mujeres pioneras en la Historia de la Psicología. Revista de historia de la psicología, 31(4), 9-22

Giménez, M.C. (2007). Las mujeres en la Historia de la Psicología. Revista de Historia de la Psicología, 28(2/3), 281-290

Hernández, I. (2004). La invisibilización como metáfora: una categoría de análisis para identificar el proceso de invisibilización en problemas sociales. Trama. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 9(1).

Kelly, A. E., Laurin, J. N., & Clinton-Lisell, V. (2024). Making Psychology’s Hidden Figures Visible Using Open Educational Resources: A Replication and Extension Study. Teaching of Psychology, 51(3), 251-259. https://doi.org/10.1177/00986283221108129

León, D. (2013). Luchando contra la historia: las mujeres en la psicología. Revista electrónica de estudiantes Escuela de psicología, 8(1), 43-60

Lerner, G. (1992). Placing Women in History: Definitions and Challenges. En Janis S. Bohan (ed.) Re-placing Women in Psychology. Readings Toward a More Inclusive History (pp. 31-43). Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.

Llorente, I., Gutiérrez, A., Pérez, M.D. y Aragón, L. (2023). Rescatando psicólogas pioneras en la psicología evolutiva y de la educación: enseñanza basada en retos en la educación superior. En F. Alcantud (coord.), Actas del XI Congreso Internacional de Psicología y Educación: Bienestar psicológico y digitalización. El gran reto de la Psicología hoy (pp. 2445-2457). Madrid: Editorial Dykinson.

López-Navajas (2012). Análisis de la ausencia de mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía ocultada. Revista de Educación, 363.

Waksman, N. (2005). El papel de la mujer en la ciencia. Ciencia UANL, 1, 3-6.

Winkler, M.I., Magaña, I. y Wolff, X. (2001). Mujeres en la Historia de la Psicología. Revista Latinoamericana de Psicología, 33(1), 23-37.

Winkler, M.I., Magaña, I. y Wolff, X. (2004). Otra Historia de la Psicología: Una Tríada de Mujeres. Revista interamericana de psicología, 38(1), 5-14

Published

2024-12-31

How to Cite

Pérez Bravo, M. D. (2024). Mujeres Pioneras en Psicología y Educación: Visibilizando el papel de las mujeres en el ámbito de la psicología educativa. Didácticas Específicas, (31), 30–45. https://doi.org/10.15366/didacticas2024.31.002

Issue

Section

Articles