Learning stations for teaching the concept of teaching the concept of adaptation in bird beaks and feet
DOI:
https://doi.org/10.15366/didacticas2022.26.003Keywords:
Adaptation, Beaks, Legs, Birds, Learning stations, EvolutionAbstract
The term Adaptation is commonly used to describe the planet's biodiversity. However, students are often unaware of its meaning until 4th ESO, at which point it is very difficult to overcome its various alternative ideas. Therefore, with the aim of shedding some light on this problem, a didactic sequence based on the methodology of Learning Stations has been designed to work on the concept of Adaptation, through the analysis of beaks and legs of different birds. The aim is not only to break with the erroneous preconceptions that students bring with them, but also to promote meaningful and inclusive learning through different ways (manipulating, drawing, writing, etc.), thus developing different scientific skills.
Downloads
References
Audesirk, T., Audersirk, G., y Byers, B. E. (2017). Biology. Life on Earth with physiology (Eleventh edition). Pearson.
Bloom, B.S. y Krathwohl, D. R. (1996). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals Handbook I: Cognitive Domain. Editorial Longmans, Green
Caderno, S. E. (2006). Una aplicación de la enseñanza afectiva: las estaciones de aprendizaje. En La competencia pragmática y la enseñanza del español como lengua extranjera Universidad de Oviedo (pp. 731-740). Editorial Servicio de Publicaciones: ASELE.
Curtis, H., Barnes, N. S., Schneck, A., y Massarini, A. (2008) Curtis Biología (Séptima edición). Editorial Médica Panamericana.
Educación 3.0. (2021, 28 de junio). Estaciones de aprendizaje: qué son y cómo aplicarlas en Primaria. Educación 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/experiencias/estaciones-aprendizaje/
Fernández-Rufete, N. M. (2020). Estaciones de aprendizaje: Una propuesta para cooperar y aprender. Aula de innovación educativa, 300, 41-46.
Fernández J. y Sanjosé V. (2007). Permanencia de ideas alternativas sobre evolución de las especies en la población culta no especializada. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 129-149.
Freeman, S., Quillin, K., Allison Lizabeth, A., Black, M., Podgorski, G., Taylor, E., Carmichael, J. (2020). Biological Science (Seventh edition). Pearson.
Gándara M. G. de la, Gil M. J., y Puig N. S. (2002). Del modelo científico de «adaptación biológica» al modelo de «adaptación biológica» en los libros de texto de Enseñanza Secundaria Obligatoria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 20(2), 303-314.
Gómez, R. y Valbuena, R. (2018a). Ciencias de la Naturaleza (Serie Pieza a Pieza), 5º Primaria. Anaya.
Gómez, R. y Valbuena, R. (2018b). Propuesta didáctica, Ciencias de la Naturaleza (Serie Pieza a Pieza), 3º Primaria. Anaya.
Dorado, R., Quevedo, V. J., y Romero, R. (2018). Propuesta didáctica, Ciencias de la Naturaleza (Serie Pieza a Pieza), 1º Primaria. Anaya.
Kolb, D. (1984), Experiential learning experiences as the source of learning development. Nueva York: Prentice Hall.
Marzuca-Nassr, N., Marzuca-Nassr, G. N., Barriga, A. A., y Sánchez, S. I. R. (2021). Estaciones de aprendizaje para abordar concepciones de fisiología y morfología sobre el concepto de célula. International Journal of Morphology, 39(4), 1015-1022.
Mun?iz R. M. (2009). Las “estaciones de aprendizaje” como experiencia docente innovadora en la asignatura Antropologi?a social, en el Grado en Criminologi?a. Jornadas de Formacio?n e Innovacio?n Docente del Profesorado, 2, 759-780.
Noriega, M. A. C., Touzard, L. I. M., y Atoche, C. B. (2021). Modelo de estaciones de aprendizaje: propuesta para mejorar la enseñanza del inglés en una universidad pública ecuatoriana. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7856-7868.
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 1 de marzo de 2014. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 76, de 30 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105/con
Riveiro, N. (2019). Cómo incluir las estaciones de aprendizaje en el aula. ELE internacional. https://eleinternacional.com/blog/como-incluir-las-estaciones-de-aprendizajes-en-el-aula/
Signes i Monferrer, L., y Moreno Carmona, M. (2021). Estaciones de aprendizaje en un centro de educación especial. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(1), 148-174.
Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., y Orr, R. B. (2020) Campbell Biology (Twelfth edition). Pearson.
Vázquez-Ben L., Bugallo-Rodríguez A. (2018). El modelo de evolución biológica en el curriculum de Educación Primaria: Un análisis comparative en distintos países. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 3101.
Yaglis, D. (2005). Montessori. La educación natural y el medio. Trillas.
