REFLEXIÓN SOBRE CUATRO EJES DE INTERSECCIÓN DENTRO DE LA GESTIÓN EN LA EDUCACIÓN EN MÉXICO

Authors

  • Alma Rosa Hernández Mondragón Universidad la Salle
  • Marcela Rosario Salazar Ibáñez Universidad la Salle México
  • Karina Trejo Rodríguez Universidad Autónoma Metropolitana (UAM) Unidad Cuajimalpa, México. Universidad la Salle México

DOI:

https://doi.org/10.15366/didacticas2018.19.001

Keywords:

Management, Leadership, Evaluation, Educational Quality, Educational Policy, Educational Reform, Directors.

Abstract

From a teaching perspective, we can see several axes that have impacted Management since it is carried out with greater effort in Education in Mexico, especially at the Basic level; always the leadership in the first place, has marked the way of directing an Educational Institution, there are numerous studies and investigations giving answer to a number of types of leadership, as well as to the way to apply it. Secondly, this essay sets the tone to reflect on the Educational Evaluation and Quality, they practically go hand in hand, since both represent a substantial change that is not easy to implement within an Institution. The third term raises how much an Educational Policy of a given sexennial really impacts the Education of that time and permeates the present; Finally, we appreciate the need to create an Educational Reform that really works in most of the territory, specifying with some guidelines that invite reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alma Rosa Hernández Mondragón, Universidad la Salle

Universidad la Salle México. Facultad de Humanidades y Ciencias sociales. Maestra de tiempo completo - Investigadora. Doctora en Educación

Marcela Rosario Salazar Ibáñez, Universidad la Salle México

Universidad la Salle Mexico. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Maestra de tiempo completo - Investigadora. Doctora en Educación

Karina Trejo Rodríguez, Universidad Autónoma Metropolitana (UAM) Unidad Cuajimalpa, México. Universidad la Salle México

Docente de asignatura, Coordinadora de la carrera de Derecho UAM  e Integrante del Grupo de Investigación, desarrollo e innovación (GIDi) Gestión liderazgo y calidad en las Instituciones educativas de la Universidad La Salle. 

References

MUÑOZ IZQUIERDO, Carlos. Resultados de las políticas educativas nacionales. Observatorio Ciudadano de la Educación. Foro Nacional la Educación en las Plataformas Electorales, México. 2000.

PAZ TAPIA-GUTIÉRREZ, Carmen, BECERRA-PEÑA, Sandra, MANSILLA-SEPÚLVEDA, Juan, SAAVEDRA-MUÑOZ, July. Liderazgo de los directivos docentes en contextos vulnerables. Educación y Educadores, vol. 14, núm. 2, mayo-agosto, 2011, pp. 389-409, Universidad de La Sabana. Colombia.

Programa de Desarrollo Educativo 2003-2008.

Programa Escuelas de Calidad. Modelo de Gestión Educativa. 2ª. Edición SEP. México 2010.

RIZVI, F. y LINGARD, B. Políticas Educativas en un Mundo Globalizado. Madrid: Morata. 2013.

RUIZ CALLEJA, José Manuel. Dirección y gestión educativa. Colección Medellín, Esumer, primera edición. 2004

SÁNCHEZ, Verónica, TAPIA, Carmen, BECERRA, Sandra. Liderazgo: una mirada desde directivos, profesores y alumnos. Revista de Psicología, vol. XV, núm. 2, 2006, pp. 29-52, Universidad de Chile.

SAÑUDO, Lya. La transformación de la gestión educativa. Entre el conflicto y el poder. <http://educacion.jalisco.gob.mx/16/16Lya.html>. Educar, revista de educación, nueva época, núm 16, enero-marzo. 2001

ULLOA GARRIDO, Jorge; NAIL KRÖYER, Oscar; CASTRO HIDALGO, Abelardo; MUÑOZ REYES, Máximo. Problemas de gestión asociados al liderazgo como función directiva. Estudios Pedagógicos, vol. XXXVIII, núm. 1, 2012, pp. 121-129 Universidad Austral de Chile Valdivia, Chile.

Published

2018-12-19

How to Cite

Hernández Mondragón, A. R., Salazar Ibáñez, M. R., & Trejo Rodríguez, K. (2018). REFLEXIÓN SOBRE CUATRO EJES DE INTERSECCIÓN DENTRO DE LA GESTIÓN EN LA EDUCACIÓN EN MÉXICO. Didácticas Específicas, (19), 6–18. https://doi.org/10.15366/didacticas2018.19.001

Issue

Section

Articles