Keywords:
PAI, Evaluación formativa, Ciencias, retroalimentación y autoaprendizaje.Abstract
Science teachers in the Middle Years Program (MYP) are often dissatisfied with the grades achieved by their students. Hence, the objective of this work is to demonstrate that good planning and implementation of formative assessment based on correct feedback favors students' self-learning, translating into a progressive increase in their grades.
From the numerous bibliography on the matter about the benefits that formative assessment provides to students, this work demonstrates the benefits that the feedback proposed by the authors Arthur L. Costa and Robert J. Gamston brings to students who study Science in the last year of the MYP.
Analyzed / compared the data of the qualifications obtained before and after the implementation of the feedback, it is demonstrated that in those aspects of the evaluation that require more skill and training, the qualification of the subject has risen up to two points thanks to the formative assessment.
Demonstrating that, despite the difficulty involved in making a good formative evaluation a reality in the classroom, based on quality feedback, the teaching / learning process is enhanced, translating not only into an increase in grades, but also into teaching lasting for the student.
Downloads
References
Azzam, T., Mason, S., Swope, M., Ryckaczewska, A., & Mansfield, M. (2018). Estudio sobre la implementación y el impacto del "Programa de los Años Intermedios: el siguiente capítulo". Informe II. Claremont: Clarement. Evaluation Center.
Bakieva, M., González Such, J., & Jornet, J. (2006). SPSS: ANOVA de un factor. Valencia: innovaMIDE / Grupo de Innovación Educativa / Universitat de València.
Costa, A., & Garmston, R. (2013). Developing Students´Higher-Order Thinking: Supporting Self-Directed Learners. ASCD Express, 8(18).
Franco, V. J. (2012). El enfoque formativo de la evaluación. México, D.F.
IB. (2014). El programa de os Años Intermedios: de los principios a la práctica, para uso a partir de septiembre de 2014 o enero de 2015. Guías Programa de los Años Intermedios, 172.
IB. (2014). Guía de Ciencias para uso a partir de septiembre de 2014 o enero de 2015. Guías del Programe de los Años Intermedios, 79.
Internacional, O. d. (2010). Guía de Ciencias uso a partir de septiembre de 2010 o enero de 2011, según la fecha de inicio del año escolar. Guías Programa de los Años Intermedios, 90.
Osorio Sánchez, K., & Löpez Mendoza, A. (2014). La retroalimentación formativa en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje en Edad Preescolar. Revist a Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 13-30.
Porras, A. M. (2017). Diseño estadístico de experimentos. Granada: Universidad de Granada (España).
Reyes, P. (2004). Análisis de varianza de una vía o dirección (ANOVA 1 VÏA).
Sadler, R. (2010). Beyond feedback: developing student capability in complex appraisal. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 535-550. https://doi.org/10.1080/02602930903541015
Valle, J. M., Menéndez, M., Manso, J., Garrido, R., & Thoilliez, B. (2017). Resumen investigación: Implementación y resultados del Programa de los Años Intermedios (PAI) del Bachillerato Internacional (IB) en colegios españoles. Madrid: Universidad autónoma de Madrid / Departamento de investigación del IB.