“SO, IT IS HERE WHERE THIS GREAT KING WORKS!” GASPARINI, CHARLES III AND THE KING’S CABINETS AT MADRID ROYAL PALACE
Keywords:
Charles III, royal image, interior decoration, furniture, Gasparini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The studies on Charles III of Spain as an enlightened monarch usually underline his architectonic enterprises in neo-classical style. Much lesser attention is devoted to the decorative arts in late baroque style which were essential to the image the king had of himself and liked to promote. The interior decorations by Gasparini in the Royal Palace, Madrid, are paramount in this cathegory. Among these were specially important the three cabinets for the King’s work with his ministers, or “despachos”. In contrast with the adjoining Chamber, these little rooms have been misregarded because they were dismantled in 1789, hardly twenty years after its completition. Here this ensemble is reconstructed, its elements studied and all its furniture identified, including two pieces which went away from the Patrimonio Nacional collection in the nineteenth century and have reappeared now.
Downloads
References
Emile de Bruijn, Chinese Wallpaper in Britain and Ireland, London, Philip Wilson, 2017.
Stefania de Blasi (coord.), Genio e maestria. Mobili ed ebanisti alla corte sabauda tra Settecento e Ottocento. Catalogo della mostra (Venaria Reale, 17 marzo-15 luglio 2018). Allemandi, Turín 2018.
Nicolas Chamfort, Caractères et anecdotes. Gallimard, Paris 1999.
Julia María Echalecu, "Los talleres reales de ebanistería, bronces y bordados", Archivo Español de Arte. 1955, tomo XXVIII, págs. 237 259, p. 238,
Fernando Fernández-Miranda (ed.), Inventarios Reales. Carlos III 1789-1790, Madrid, Patrimonio Nacional, 1988.
Juan José Junquera Mato, La decoración y el mobiliario en los palacios de Carlos IV, Madrid, Sala editorial, 1979.
June Li (comisaria), Gardens, Art, and Commerce in Chinese Woodblock Prints, catálogo de la exposición, septiembre 2016-enero 2017, The Huntington Library, San Marino, California.
Ángel López Castán, “La ebanistería madrileña y el mueble cortesano del siglo XVIII. (I)” Anuario UAM, nº 16, 2004, págs. 129-150, y (II), Id., nº 17, 2005, págs. 93-114.
Ángel López Castán, “Mattia Gasparini. Trayectoria vital y profesional de un artista veneciano al servicio de Carlos III”, Anuario UAM, nº 28, 2016, págs. 153-170.
José Luis Morales, Pintura en España 1750-1808, Cátedra, Madrid, 1994.
Antonio Ponz, Viaje de España, Ibarra, Madrid 1793, tomo VI.
José Luis Sancho, "Las decoraciones fijas en los Palacios Reales de Madrid y El Pardo bajo Carlos III", en El Arte en tiempo de Carlos III, IV Jornadas de Arte, C.S.¬I.C., Madrid 1988, pp. 263-274.
José Luis Sancho, “Vestir Palacio a la moda. Carlos III y el amueblamiento textil del Palacio Real de Madrid”, Archivo Español de Arte, LXXIII, 290 (2000), pp. 117-131. https://doi.org/10.3989/aearte.2000.v73.i290.818
José Luis Sancho, Palacio Real de Madrid, Madrid, Patrimonio Nacional, 2004.
José Luis Sancho, “Broncistas al servicio de Carlos III”, Antologia di Belle Arti. Studi Romani. Vol. II, Umberto Allemandi & C., Turín 2007, pp. 73-92.
José Luis Sancho (dir), La casita del Príncipe de El Pardo, Patrimonio Nacional, Madrid 2009.
José Luis Sancho, “Las obras dirigidas por Gasparini: ebanistería, bronces y bordados”, en Pilar Benito, Javier Jordán de Urríes y José Luis Sancho (comisarios), Carlos III. Majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado, catálogo de la exposición [Madrid, Palacio Real, diciembre 2016-marzo 2017], Madrid, Patrimonio Nacional, 2016, pp. 315-323.
José Luis Sancho, «El "despacho secreto" de Carlos III en Palacio Real. Gasparini, Vendetti, Canops y Ferroni», Anales del Instituto de Estudios Madrileños (Madrid), LVII (2017), págs. 501-525.
José Luis Sancho, “Función y decoro. El mobiliario del Palacio Real de Madrid bajo Carlos III, Libros de la Corte, UAM, nº 17, año 10, otoño-invierno, 2018: https://revistas.uam.es/librosdelacorte/article/view/ldc2018.10.17.012 DOI: https://doi.org/10.15366/ldc2018.10.17.012
José Luis Sancho, «El secreto de Mattia Gasparini», Ars Magazine, año 13, nº 46, abril-junio 2020, pp. 106-121.
Clarissa von Spee, The Printed Image in China: From the 18th to the 21st Centuries, British Museum, Londres, 2010.
Luigi Vanvitelli, Dichiarazione dei disegni del Reale Palazzo di Caserta…. Napoli, Regia Stamperia, 1756.