Vol. 15 (2022)
Artículos

Poetics of the creationist image in Gerardo Diego: genetics of the poem and morphology of its lyrical language

Pau Conde Arroyo
Universitat de Barcelona
Published June 30, 2022

Keywords:

creationism, poetics, metaphor, image
How to Cite
Conde Arroyo, P. (2022). Poetics of the creationist image in Gerardo Diego: genetics of the poem and morphology of its lyrical language. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 15, 83–100. https://doi.org/10.15366/philobiblion2022.15.005

Abstract

This article proposes a theoretical approach to the creationist poetics of Gerardo Diego with the aim of clarifying and specifying the role played by the metaphor and the image in it. It is argued that the distinction between the two is fundamental to Diego's creationist drift, so his critical prose is examined by comparing it with other critical texts on poetics by some of his contemporaries, such as José Ortega y Gasset, Jorge Luis Borges and Juan Larrea. Thus, the programmatic and taxonomic approaches that nuancedly address the distinction between metaphor and image within lyrical production are addressed to account for the controversy surrounding poetic meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNAL, José Luis (ed.) (1993), Gerardo Diego y la vanguardia hispánica, Cáceres, Universidad de Extremadura.

BORGES, Jorge Luis (2013), «Examen de metáforas» en Inquisiciones. Otras inquisiciones, Barcelona, Debolsillo, pp. 63-72.

BOUSOÑO, Carlos (1968), La poesía de Vicente Aleixandre, Madrid, Gredos.

— (1970), Teoría de la expresión poética 1, Madrid, Gredos.

DÍAZ DE GUEREÑU, Juan Manuel (1999), Poetas creacionistas españoles, Málaga, Diputación Provincial de Málaga.

DIEGO, Gerardo (1996), Obras completas. Poesía tomo I, ed. Francisco Javier Díez de Revenga, Madrid, Alfaguara.

— (1997), «Devoción y meditación de Juan Gris» en Obras completas. Prosa tomo V. Memoria de un poeta (volumen 2), ed. Francisco Javier Díez de Revenga, Madrid, Alfaguara.

— (2000), Obras completas. Prosa tomo VI. Prosa literaria (volumen 1), ed. José Luis Bernal, Madrid, Alfaguara.

— (2004), Biografía incompleta. Biografía continuada, ed. Francisco Javier Díez de Revenga, Madrid, Cátedra.

— (ed.) (2012), Poesía española [Antologías], ed. José Teruel, Madrid, Cátedra.

— (2014), La poesía nueva. La conferencia y la polémica, 1919, ed. Juan Manuel Díaz de Guereñu, Madrid, Fundación Gerardo Diego & Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier (1987), «Gerardo Diego» en Panorama de la generación del 27, Madrid, Castalia, pp. 113-125.

GEIST, Anthony Leo (1980), La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936), Barcelona, Guadarrama.

GILMAN, Stephen (1981), Galdós and the Art of European Novel: 1867-1887, New Jersey, Princeton University Press.

HUIDOBRO, Vicente (2009), Manifiestos, Santiago de Chile, Editorial Mago.

LARREA, Juan (1986), Cartas a Gerardo Diego (1916-1980), ed. Juan Manuel Díaz de Guereñu, San Sebastián, Mundaiz.

ORTEGA Y GASSET, José (1994), La deshumanización del arte y otros ensayos de estética, Madrid, Alianza.

— (2004), «Las dos grandes metáforas» en Obras completas II (1916), Madrid, Taurus, pp. 505-517.

PAZ, Octavio (1987), Los hijos del limo, Barcelona, Seix Barral.

ROZAS, Juan Manuel (ed.) (1986), La generación del 27 desde dentro, Madrid, Istmo.

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo (1991), «Poesía desnuda y sucesiva (Nuevas notas sobre la influencia de Miguel de Unamuno en Juan Ramón Jiménez)», en Anales de Literatura Española, 7, Universidad de Alicante, pp. 183-194.

TORRE, Guillermo de (2000), «La imagen y la metáfora en la novísima lírica», en Domingo Ródenas (ed.), Prosa del 27. Antología, Madrid, Espasa-Calpe.