Keywords:
Supervision, Ethics, Moral, Educational commitment, Training of supervisors.Copyright (c) 2015 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This paper makes a wide route about the access, initial and permanent training, functions and competences of educational supervision from the approach of its ethical and compromised application. It ?s not just a legal or technical gaze of the supervision, but a glance specially related with the implications that its performance has in practice, both in Educational Administration as in the direct work of visiting schools. Both the training of supervisors as the responsibilities that they assume in the qualified systemic development, involve an exemplary commitment they can ?t neglect, as their appropriate action has an important impact on the daily work of a good number of teaching professionals, as well as in the improvement of educational quality, through the action they exert with the educational executives. Therefore, the article approaches topics highly relevant for contemporary society in all levels. In this occasion, the author makes special emphasis on the responsibility of supervision like model of ethical behavior within the educational system.
Downloads
References
Camps, V. (1990). Virtudes públicas. Madrid: Espasa Calpe.
Casanova, M.A. (1993). La evaluación institucional para la mejora y la formación del profesorado en los niveles no universitarios. Revista Complutense, 4, 169-185.
Casanova, M.A. (2007). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.
Chomsky, N. (2003). La (des)educación. Barcelona: Crítica.
Dean, J. (1997). Supervisión y asesoramiento. Manual para inspectores, asesores y profesorado asesor. Madrid: La Muralla.
Duzchatky, S. y Birgin, A. (2007). Dónde está la escuela. Ensayos sobre la gestión institucional en tiempos de turbulencia. Buenos Aires: Manantial.
Gil de Zárate, A. (1855). De la instrucción pública en España. Madrid: Imprenta del Colegio de Sordomudos.
Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros innovadores. Madrid: Morata.
Macintyre, A. (1988). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.
Pavón Scarsoglio, A. (2010). La supervisión educativa para la Sociedad del Conocimiento. Madrid: La Muralla.
Ramo Traver, Z. (1999). ¿Para qué los inspectores? Barcelona: Praxis.
Reyzábal, M.V. (1993). La inspección, entre la “obediencia debida” y la responsabilidad crítica. En E. Soler Fiérrez (Coord.), Fundamentos de supervisión educativa (pp. 95-110). Madrid: La Muralla.
Savater, F. (1989). Ética como amor propio. Madrid: Mondadori.
Soler Fiérrez, E. (1991). La visita de inspección. Madrid: La Muralla.
Soler Fiérrez, E. (Coord.). (1993). Fundamentos de supervisión educativa. Madrid: La Muralla.
VV. AA. (1993). Ética laica y sociedad pluralista. Madrid: Popular.