Vol. 3 No. 2 (2005): Equity in Education
Editorial

Research on School Effectiveness and School Improvement as a driver for the Increase of Educational Quality in Latin America

F. Javier Murillo
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar
Published May 24, 2025
How to Cite
Murillo, F. J. (2025). Research on School Effectiveness and School Improvement as a driver for the Increase of Educational Quality in Latin America. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 3(2). Retrieved from https://revistas-new.uam.es/reice/article/view/10054

Abstract

The evaluations carried out by national and international organizations have paid off: we have already scientifically certified that the performance of our students in Language or Mathematics is lower than we would like. Unfortunately, this data does not represent more than the tip of the iceberg, under water is submerged a set of difficulties that accompany our educational systems and whose overcoming is the real challenge that we face every day all of us who are dedicated to Education . And that challenge has a name: raise the levels of educational quality and equity, if there is any possibility of separating both terms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: Ejes para su definición yevaluación. Revista Interamericana deDesarrollo Educativo, 116(3), 561-578.

Andraca, A.M. (Org.).(2003). Buenas prácticas para mejorar la educación enAmérica Latina.Santiago de Chile: PREAL.

Blanco, R. y Messina, G. (2000). Estado del arte sobre las innovacioneseducativas en América Latina. Santiago: Convenio Andrés Bello.

Creemers, B. (1994). The effective classroom. Londres: Cassell.

Edwards, V. (1991). Elconcepto de calidad en educación. Santiago: OREALC/UNESCO.

Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Londres: Cassell.

Hargreaves, A. et al. (Eds.).(1998). International handbook of educationalchange.Dordretch: Kluwer Academic Publishers.

Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad en Educación.(1998).Primer estudio internacional comparativo sobre Lenguaje, Matemática y factoresasociados en tercero y cuarto grado.Santiago: OREALC/UNESCO.

Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad en Educación.(2000).Primer estudio internacional comparativo. Segundo informe. Santiago:OREALC/UNESCO.

Murillo, F.J. (2003a). El movimiento teórico-práctico de mejora de la escuela.Algunas lecciones aprendidas para transformar los centros docentes. REICE. RevistaIberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2).

Murillo, F.J. (Coord.) (2003b). La investigación sobre Eficacia Escolar enIberoamérica. Revisión internacional del estado del arte. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Murillo, F.J. (coord.) (2004a). La mejora de la escuela. Cuadernos de Pedagogía,339,48-79.

Murillo, F.J. (2004b). La investigación sobre eficacia escolar a debate. Análisis delas críticas y aportaciones. Tendencias Pedagógicas, 9,111-131.

Reimers, F. (1991). The impact of economic stabilization and adjustment oneducation in Latin America. Comparative Education Review, 35(2),319-353.

Reynolds, D. et al. (1997). Las escuelas eficaces. Claves para mejorar laenseñanza.Madrid: Aula XXI/Santillana.

Sammons, P., Hillman, J. y Mortimore, P. (1998). Características clave de lasescuelas efectivas. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública.

Teddlie, C. y Reynolds, D. (Eds.).(2000). The international handbook ofschooleffectiveness research. Londres: Falmer Press.