Keywords:
School, creativity, pedagogical mediation, teaching content, school groupCopyright (c) 2016 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The paper emphasizes the role and justifies the social institution "school" and the classroom, in the development of creativity of each and every one of the students. It shares information found in the literature using the methodologies of "critical analysis" (systematic review) and focal interviews (focus group) with the participation of groups of teachers from different types of educational institutions in several Latin American and Caribbean countries. It also shares the proposal we have for the education of creativity in the classroom using the possibilities offered by the content of teaching and learning from the main postulates of the theory of sociocultural constructivism using the methodology of cooperative learning. The correspondence between theory and methodology is a sine qua non for achieving classroom practice in the development of the creative potential of students but not enough, it also requires a teaching method that consistently make possible what point theory and methodology. Several investigations have demonstrated the effectiveness of the teaching method for educating ELI creativity from the use of cooperative learning methodology and a theoretical base of socio-cultural constructivism.
Downloads
References
De la Torre, S. y Violant, V. (Eds.) (2006). Comprender y evaluar la creatividad. Un recurso para mejorar la calidad de la enseñanza. Vol. 1. Málaga: Ediciones Aljibe.
De la Torre, S. y Violant, V. (Eds.) (2006). Comprender y evaluar la creatividad. Como investigar y evaluar la creatividad. Vol. 2. Málaga: Ediciones Aljibe.
De Ferrari, P., et al. (2003). Closing the gap in Education and technology. Whashington: World Bank Latin American and Caribean Studies.
Costa, A., et al. (1991). Developing minds. Vol.1. Washington: ASCD.
Csikszentmihalyi, M. (2004). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Madrid: Paidós.
Coll, C. et al. (1987). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Cap. 5. Estructura grupal, interacciones entre alumnos y aprendizaje escolar. México: Paidós Educador.
Davidov, V. V. (1986). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso.
Elkonin, D.B. (1998). Esbozo de la obra científica de Lev Semionovich Vigotski. Revista Psicología, 36, 2-20.
Ferreiro, R. (2011). ¿Cómo ser mejor maestro? El método ELI. México: Trillas.
Ferreiro, R. (2008). Final report of research: “New learning environment” (2003-2008). Miami: NSU.
Ferreiro, R. (2006). Generación net, nuevas formas de aprender. Revista Istmo, 287, 48-56.
Ferreiro, R. (2004). Un modelo educativo innovador: el aprendizaje cooperativo. Revista de Renovación Pedagógica, 46(51), 277-286.
Ferreiro, R. (2003). Los componentes esenciales del contenido de enseñanza: las capacidades, habilidades y hábitos. Revista Educación 2001, 93, 62-65.
Ferreiro, R. (2003). La creatividad cumple 100 años. Sonora: ITSON.
Ferreiro, R. (2003). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. Una nueva forma de enseñar y aprender: el constructivismo social. México: Trillas.
Ferreiro, R. (2002). Una redefinición didáctica imprescindible: el contenido de enseñanza. Revista Educación 2001, 91, 65-68.
Ferreiro, R. y Calderon, M. (2009). El abc del aprendizaje cooperativo. Segunda edición. México: Trillas.
Ferreiro, R. (2002). La mediación pedagógica: exigencia clave en la escuela del siglo XXI. México: Revista Educación 2001, 83, 5-11.
Ferreiro, R. (1999). A successful program in bilingual Education: ELI method. Executive report.
Forth Binational Conference USA – Mexico. El Paso and Johns Hopkins University: Center for Research on the Education of Students Placed at Risk.
Ferreiro, R. (1998). Mozart de la psicología: Lev Semionovich Vigotski. Revista Psicología, 36, 21-23.
Ferreiro, R. (1995). Educación para el talento. Guadalajara: SEP Jalisco.
Ferreiro, R. (1992). Hacia la educación del siglo XXI: Informe del proyecto cubano Argos de investigación sobre el desarrollo de la inteligencia, la creatividad y el talento. Revista Educación, XXII, 16-28.
Feuerstein, R. et al. (1996). Mediated learning in and out of the classroom. Illinois: Iris/Skylight Training and Publishing Inc.
Ferriter, W.M. y Garry, A. (2010). Teaching the igeneration. 5 easy ways to introduce essential skills with web 2.0 tools. IN: Solution Tree Press.
Hernández, G. (1999). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós Educador.
Johnson, D.W. et al. (1999). Making cooperative work. Theory into practice, 38(2), 67-73.
Lobato, C. (1998). El trabajo en grupo. Aprendizaje cooperativo en secundaria. España: Servicio Editorial del País Vasco.
Kagan, S. (1993). Cooperative learning. Ca: Kagan Cooperative Learning Publishing.
Ovejero, A. (1989). El aprendizaje cooperativo: Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Oviedo: España.
Palfrey, J. y Gasser, U. (2008). Born digital. Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Book.
Prensky, M. (2010). Teaching digital natives. Partnering for real learning. CA: Corwin.
OECD. (1998). Education at a glance. OECD Indicators. Paris: Organization for Economic Co-operation and Development.
Pichón-Riviere, E. (1957). El proceso grupal del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Nueva Visión.
Rue, J. (1991). El treball cooperatiu. L’organització social de l’ensenyament i l’aprenentatge. Barcelona: Barconova Educació.
Slavin, R.E. et al. (2000). Effective programs for latin studentes. New Jersey: Laurence Eribaum Associates, Publishers.
Tapscott, D. y Williams, A.D. (2006). Wikinomics. La nueva economía de las multitudes inteligentes. Barcelona: Paidós.
Tebar, L. (2003). El perfil del profesor mediador. España: Aula XXI Santillana.
Vigotski, L.S. (1997). Obras escogidas. Tomo V. Madrid: Aprendizaje Visor.