Feminism and disability: The human right to inclusive education from a gender perspective
Abstract
This article shows a brief analysis of the emergence of a new feminism since the 90s, driven by organized women with disabilities. It is based on the criticism that the human rights model of disability makes about the ableist and the patriarchal system still in force. The right to education, in this context, appears as a key element to ensure the full development, advancement and empowerment of women with disabilities, however, the Spanish educational system continues to show important deficiencies that prevent it from being considered an inclusive model. Based on the Report of the research on the situation of inclusive education in Spain, carried out by the Committee on the Rights of Persons with Disabilities of the United Nations, this issue is analysed from a gender perspective, showing that women and girls with disabilities still go through their particular first wave of feminism where the demand for a true education is a pending issue.
Keywords: Women and girls with disability, feminism, disability, human rights, ableism, patriarchy, inclusive education.
Downloads
References
Acuña y Villanueva, Rosario de. 2007. Obras reunidas, I. Artículos (1881-1884). Asturias: KRK, Principado de Asturias.
Asamblea General de Naciones Unidas. 1993. Normas Uniformes de la ONU sobre la igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. Bruselas.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 2016. Observación general núm. 3, sobre las mujeres y las niñas con discapacidad. 25/11/2016. Ginebra.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 2016. Observación general núm. 4, sobre el derecho a la educación inclusiva. 25/11/2016. Ginebra.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad de Naciones Unidas. 2017. Informe de la investigación relacionada con España bajo el artículo 6 del Protocolo Facultativo. 30/05/2018. Ginebra.
Crenshaw, Kimberlé. 1989. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. Chicago: University of Chicago, Legal Forum, 14.
Declaración de Incheon. 2015. Educación 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Foro Mundial de Educación: UNESCO, UNICEF, Banco Mundial, UNFPA, PNUD, ONU Mujeres y ACNUR.
Eisenstein, Zillah. 1978. The Combahee River Statemet. The Combahee River Collective, 1977. Nueva York.
Espinosa-Miñoso, Yuderkis. 2014. Una crítica descolonial a la epistemología feminista crítica. El Cotidiano, 184.
Foro Europeo de la Discapacidad. 1997. Manifiesto de las mujeres con discapacidad de Europa. Bruselas.
INE. 2008. Encuesta de Discapacidad, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia. Inebase.
Ley Orgánica 1/2004 de medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género.
Ley Orgánica 5/1985 del Régimen Electoral General.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
Observatorio Estatal de la Discapacidad. 2017. Informe Olivenza 2017.
Palacios, Agustina. 2008. El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: CERMI; Ediciones Cinca.
Peláez, Ana y Villarino, Pilar (Dir.). 2016. Informe sobre violencia de género hacia las mujeres con discapacidad a partir de la Macroencuesta 2015. Madrid: CERMI; Ediciones Cinca.
Pizan, Cristina de. 2000. La ciudad de las Damas. Madrid: Siruela.
Sánchez Blanco, Laura y Herrnández Huerta, Luis José. 2012. La educación femenina en el sistema educativo español (1857-2007). El Futuro del Pasado, 3.
Wollstonecraft, Mary. 2000. Vindicación de los derechos de la mujer. Madrid: Cátedra.