Towards an Evaluation of Non-University Teaching Performance in Spain. Lessons Learned from the Evaluation of School Principals
Copyright (c) 2016 Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Abstract
Against the lack of a system of evaluation of teaching performance in Spain, in recent years all the autonomous communities have developed proposals for evaluation of the school directors at the end of thier mandate. This article is an overview of the features of this assessment in 17 communities to obtain some lessons that may be useful for the establishment of a system of evaluation of the teaching function in Spain. It Analyses the objectives and the impact of the assessment of school managers, the elements that are defined, responsible for the evaluation, the instruments used, and the evaluation criteria. From the same eight proposals are formulated to take into account an assessment of the educational function that really contributes to improving the quality and equity of education.
Downloads
References
Bolívar, A. (2008). Evaluación de la Práctica Docente. Una Revisión desde España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), pp. 56-74.
González Muñoz, M.C., Iniesta, A., Martín, J.G., Nieda, J., de Padra, M.D. y Urbón, F. (1995). Evaluación del profesorado de secundaria. Análisis de tendencias y diseño de un plan de evaluación. Madrid: CIDE.
Mateo, J., Escudero, T., De Miguel, M., Ginés-Mora, J. y Rodríguez Espinar, S. (1996). Evaluación del profesorado de Secundaria. Barcelona: CEDECS.MEC. (1996). Valoración de la labor profesional de los docentes. Madrid: MEC.
Murillo, F.J. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile: UNESCO.
Murillo, F.J., García, R. y Ortega, P. (2010). Marco Normativo de la Evaluación del Desempeño de la Función Directiva en España. Avances en Supervisión Educativa, 12.
Román, M. y Murillo, F.J. (2008). La Evaluación del Desempeño Docente: Objeto de Disputa y Fuente de Oportunidades en el Campo Educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 1-6.
Tejedor, F.J. y García Valcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía, 68(427), 439-459.
Villa, A. (2001). Evaluación de la función docente y desarrollo del profesorado. En C. Marcelo (Ed.), La función docente (pp. 171-201). Madrid: Síntesis.
Villa, A y Morales, P. (1993). La evaluación del profesor. Una visión de los principales problemas y enfoques en distintos contextos. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco.