Vol. 16 No. 1 (2023): Evaluation of Practices in Inclusive Education
Monographic section

Analysis of the Educational Resources Used by the Tutors of the Specialized Open Classrooms

Elena González-Fenoll
Bio
Salvador Alcaraz
Bio
Pilar Arnaiz-Sánchez
Bio
Published April 26, 2023

Keywords:

Inclusive education, Educational strategies, Open classrooms, Teacher, Educational evaluation
How to Cite
González-Fenoll, E. ., Alcaraz, S., & Arnaiz-Sánchez, P. (2023). Analysis of the Educational Resources Used by the Tutors of the Specialized Open Classrooms. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 16(1), 11–29. https://doi.org/10.15366/riee2023.16.1.001

Abstract

The educational resources used by professionals in specialized open classrooms are designed to provide a quality response to students with special educational needs enrolled in them. The general objective of this article is to analyze the educational resources used by the tutors of the open classrooms in the educational response to their students. A non-experimental, descriptive, survey-type research design was used. The sample is 88 tutors from the 108 open classrooms of the Region of Murcia in the 2018/19 academic year. To collect the information, an ad hoc questionnaire (EVABIMUR: Open classroom tutor questionnaire) was used, the results of which were analyzed using descriptive statistics and inferential analysis with the SPSS version 28 program. The results show that the most used methodology was space-time structuring and direct and systematic observation as the main evaluation strategy. The open classroom tutors develop learning activities in various internal and external spaces of the schools. Likewise, it was found that the adaptations in resources and activities, the development of Teaching Programming and Individualized Work Programs are generally carried out by specialist teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, C. (2022). Enseñar pensando en todos los estudiantes. Ediciones SM.

Alcaraz, S. y Arnaiz-Sánchez, P. (2020). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España. Un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 78, 299-320. http://doi.org/10.17227/rce.num78-10357

Alcaraz, S. y Caballero, C. M. (2021). La inclusión del aula abierta en el centro educativo: Una mirada desde la organización escolar. En P. Arnaiz-Sánchez y A. Escarbajal (Coords.), Investigando los caminos a la inclusión. Las aulas abiertas especializadas (pp. 23-58). Octaedro.

Arnaiz-Sánchez, P. (2019). La educación inclusiva: Mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa, 6(9), 39-51. http://doi.org/10.4438/1886-5097-PE

Arnaiz-Sánchez, P., Caballero, C. M., Escarbajal, A. y Porto, M. (2021). Estudio cualitativo sobre las aulas abiertas especializadas: Aportaciones al centro, al profesorado y al alumnado. Prisma Social, 33, 137-161.

Arnaiz-Sánchez, P. y Escarbajal, A. (2020). Aulas abiertas a la inclusión. Dykinson.

Arnaiz-Sánchez, P. y Escarbajal, A. (2021). Investigando los caminos a la inclusión. Las aulas abiertas especializadas. Octaedro.

Arnaiz-Sánchez, P., Escarbajal, A., Alcaraz, S. y De Haro, R. (2021). Formación del profesorado para la construcción de aulas abiertas a la inclusión. Revista de Educación, 393, 37-67. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-485

Arnaiz-Sánchez, P., Gallego Nicolás, L., De Haro-Rodríguez, R. y Alcaraz, S. (2022). ¿Qué modalidad de escolarización prefieren los equipos directivos para el alumnado con apoyos educativos generalizados? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(3), 25-44. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.002

Blanco, M. J. (2017). La evaluación al servicio del aprendizaje para todos…una educación inclusiva. Boletín Redipe, 6(8), 57-62.

Barba-Martín, R. A. y Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Si la evaluación es aprendizaje, he de formar parte de la misma. Razones que justifican la implicación del alumnado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 9-22. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.001

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM, OEI.

Carbajo, M. C. (2014). La sala de estimulación multisensorial. Tabanque: Revista Pedagógica, 27, 155-172.

CEDEC. (2020). 12 recomendaciones para elaborar materiales accesibles e inclusivos. CEDEC.

Colman, F. J. (2019). Recursos didácticos y la educación inclusiva. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8, 31-32. https://doi.org/10.26885/rcei.foro.2019.31

Crisol, E., Martínez-Moya, J. y El-Homrani, M. (2015). El aula inclusiva. Condiciones didácticas y organizativas. Revista de Educación Inclusiva, 8(3), 254-270.

Díaz, M. J. y Fernández, R. (2015). Criterios para el análisis y elaboración de materiales didácticos coeducativos para la educación infantil. RELAdEI, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4(1), 105-124.

Echeita, G. y Simón, C. (2020). El papel de los centros de educación especial en el proceso hacia sistemas educativos más inclusivos. Cuatro estudios de casos: Newham (UK), New Brunswick (Canadá), Italia y Portugal. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2018). Evidence of the link between inclusive education and social inclusion: Final summary report. European Agency for Special Needs and Inclusive Education.

García, A. (2021). Las aulas abiertas especializadas destinadas al alumnado con TEA. Una puerta hacia su inclusión. Ediciones Pirámide.

Gidlund, U. y Boström, L. (2017). What is inclusive didactics? Teachers´ understandingof inclusive didactics for students with EBD in Swedish mainstream schools. International Education Studies, 10(5), 87-99. https://doi.org/10.5539/ies.v10n5p87

Gómez-Hurtado, I., Moya-Maya, A. y García-Prieto, F. J. (2021). Recursos para la inclusión. Hacia una accesibilidad universal. En I. Gómez-Hurtado y F. J. García-Prieto, Manual de didáctica para la diversidad (pp. 119-133). Pirámide.

Gómez-Hurtado, I., Moya Maya, A. y García-Rodríguez, M. P. (2019). Aprendizaje servicio en la formación inicial de docentes en la Universidad de Huelva. El proyecto INCLUREC. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 105-123. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.006

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill Education.

Hinojo, F. J. y Leiva, J. J. (2022). Competencia digital e interculturalidad: Hacia una escuela inclusiva y en red. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 5-9. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2

Hogan, K. A. (2022). Inclusive teaching: Strategies for promoting equity in the college classroom. West Virginia Press.

Kerr, K. y Ainscow, M. (2022). Promoting equity in market-driven education systems: Lessons from England. Education Sciences, 12(7), 495. https://doi.org/10.3390/educsci12070495

Lavrentyeva, Z. I. (2019). Educational resources for inclusive education. Russian Education & Society, 61(5-6), 239-244. https://doi.org/10.1080/10609393.2019.1945846

Llabrés, J., Muntaner, J. J. y De la Iglesia, B. (2019). Aprender juntos en la escuela: Un derecho inexcusable y un beneficio social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 147-164. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.008

Lozano, J., Alcaraz, S. y Bernabeu, M. (2012). Competencias emocionales del alumnado con trastornos del espectro autista en un aula específica de educación secundaria. Aula Abierta, 40(1), 15-26.

Malpica, M. J., Martínez, M., Torres, M. y Lozano, M. (2013). Aula abierta especializada. Revista de Innovación y Experiencias Educativas de los Centros de Profesores y Recursos de la Provincia de Cáceres, 12, 128-137.

Martínez, R., Porto, M. y Garrido, C. F. (2019). Aulas de educación especial en España: Análisis comparado. Siglo Cero, 50(3), 89-120. https://doi.org/10.14201/scero201950389120

Matolo, M. F. y Rambuda, A. M. (2022). Evaluation of the application of an inclusive education policy on screening, identification, assessment and support of the learners at schools in South Africa. International Journal of Education and Practice, 10(1), 11-24. https://doi.org/10.18488/61.v10i1.2274

Muñoz, K. y Otondo, M. (2018). Evaluación de aprendizajes en estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(2), 71-90. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.2.004

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2020). Segregación escolar como opresión. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 5-8. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.001

OEI. (2021). Guía docente para el desarrollo de la lectoescritura emergente. OEI.

Oviedo, H. C. y Campo?Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.

Panerai, S., Zingale, M., Trubia, G., Finocchiaro, M., Zuccarello, R., Ferri, R. y Elia, M. (2009). Special education versus inclusive education: The role of the TEACCH program. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(6), 874-882. https://doi.org/10.1007/s10803-009-0696-5

Pascale, L., Fernández, M. M. y Carrión, J. J. (2019). Elementos de una organización educativa inclusiva para la respuesta a alumnado con necesidades educativas especiales de Educación Secundaria en Italia. La situación en un instituto profesional. Psychology, Society and Education, 11(1), 27-37. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.1922

Pivik, J. (2010). The perspective of children and youth: How different stakeholders identify architectural barriers for inclusion in schools. Journal of Environmental Psychology 30(4), 510-517. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.02.005

Ruppar, A., Kurth, J., Bubash, S. y Lockman, E. (2023). A framework for preparing to teach students with extensive support needs in the 21st century. Teacher Education and Special Education, 46(1), 26-43. https://doi.org/10.1177/08884064211059853

Schwab, S., Lindner, K. T., Helm, C., Hamel, N. y Markus, S. (2022). Social participation in the context of inclusive education: Primary school students’ friendship networks from students’ and teachers’ perspectives. European Journal of Special Needs Education, 37(5), 834-849. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1961194

Seyedhosseini, S. S., Haresabadi, F., Ebadi, A., Ghayoumi-Anaraki, Z. y Maleki, T. (2022). Design and evaluation of validity of an electronic alternative and augmentative communication system for Persian-speaking children. Koomesh, 24(3), 358-365.

Simón, C., Barrios, Á., Gutiérrez, H. y Muñoz, Y. (2019). Equidad, educación inclusiva y educación para la justicia social. ¿Llevan todos los caminos a la misma meta? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 17-32. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.001

UNESCO. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO. (2022). Welcoming diversity in the learning environment. UNESCO.

UNICEF. (2019). Conceptualización de la educación inclusiva y su contextualización dentro de la misión de UNICEF. UNICEF.

Waitoller, F. (2020). La paradoja de la inclusión selectiva: El caso de Estados Unidos. En P. Arnaiz-Sánchez y A. Escarbajal (Coords.), Aulas abiertas a la inclusión (pp. 19-34). Dykinson.

Wang, L. J. (2019). Perspectives of students with special needs on inclusion in general physical education: A social-relational model of disability. Adapted Physical Activity Quarterly, 36(2), 242-263.

Wiedebusch, S., Maykus, S., Gausmann, N. y Franek, M. (2022). Interprofessional collaboration and school support in inclusive primary schools in Germany. European Journal of Special Needs Education, 37(1), 118-130. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1853971

Xie, Z., Deng, M. y Zhiyong Zhu, Z. (2021) From regular education teachers to special educators: The role transformation of resource room teachers in Chinese inclusive education schools. International Journal of Inclusive Education, art. 1968516. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1968516