Vol. 12 No. 1 (2023): Perspectives and Advances in Physical Activity and Sport for Social Inclusion
Special Issue

Educational Program on Aquatic Safety for Students with Intellectual Disabilities

Mª Teresa Calle-Molina
Bio
Ismael Sanz-Arribas
Bio
Raquel Aguado-Gómez
Bio
Published June 27, 2023

Keywords:

Drowning, Safety, Intellectual disabilities, Rescue, Lifeguarding
How to Cite
Calle-Molina, M. T., Sanz-Arribas, I., & Aguado-Gómez, R. (2023). Educational Program on Aquatic Safety for Students with Intellectual Disabilities. Internacional Journal of Education for Social Justice, 12(1), 105–122. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.006

Abstract

This paper presents an educational program on aquatic safety for students with Intellectual Disabilities (ID). The duration of the lifesaving and lifeguarding workshop was developed in five sessions of one hour and a half each in a heated swimming pool. Three instruments were used to evaluate the students' learning and perceptions: a reflective diary, a written test and a motor test. The objective of this work was to evaluate the educational proposal and recommend lines of improvement for future aquatic safety educational programs for people with ID. For this purpose, the context and materials, the content of the workshop and the information collection instruments used were evaluated. In general, the evaluations have been positive, although proposals for improvement are made in relation to certain material resources, some modifications in the information collection instruments and the application of other resources in digital format and, also, with respect to the reduction of the content to be developed in the workshop. It is concluded that aquatic safety is an essential content to improve the aquatic safety of these people

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abelairas-Gómez, C., Tipton, M. J., González-Salvado, V. y Bierens, J. J. (2019). El ahogamiento: Epidemiología, prevención, fisiopatología, reanimación de la víctima ahogada y tratamiento hospitalario. Emergencias, 31(4), 270-280.

Cañadas, L. y Calle-Molina, M. T. (2020). Efectos de un programa de educación física en el aprendizaje de alumnado universitario con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 51(4), 53-68. https://doi.org/10.14201/scero20205145368

Franklin, R. C. y Pearn, J. H. (2011). Drowning for love: The aquatic victim-instead-of-rescuer syndrome. Drowning fatalities involving those attempting to rescue a child. Journal of Paediatrics and Child Health, 47(1-2), 44-47. https://doi.org/10.1111/j.1440-1754.2010.01889.x

Fuentes, V., García-Domingo, M., Amezcua Aguilar, P. y Amezcua, T. (2021). La atención a la diversidad funcional en educación primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 91-106. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006

Martínez-Gorroño, M. E., Sanz-Arribas, I. y Calle-Molina, M. T. (2021). Modalidad deportiva de salvamento y socorrismo: Un deporte que educa en los valores del ideario olímpico. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 127-144. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.008

Molero-Aranda, T., Lázaro-Cantabrana, J. L. y Gisbert Cervera, M. (2022). Una solución tecnológica para personas con discapacidad intelectual en situaciones de emergencia. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 65-83. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.004

Moreno-Rodríguez, R., Felgueras Custodio, N. y Díaz Vega, M. (2019). Planteamiento y desarrollo de un itinerario formativo universitario dirigido a personas con discapacidad intelectual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 177-197. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.010

Palacios-Aguilar, J. (1996). Salvamento acuático: Formas, recursos y medios para la prevención. A Coruña: Federación española de salvamento y socorrismo. Cuaderno Didáctico, 2, art 3.

Palacios-Aguilar, J. (2008a). Seguridad en programas acuáticos: Pautas para evitar accidentes. En J. A. Moreno, y L. M. Marín (Eds.), Nuevas aportaciones a las actividades acuáticas (pp. 82?110). UNIVEFD.

Palacios-Aguilar, J. (2008b). Socorrismo acuático profesional «formación para la prevención y la intervención de accidentes en el medio acuático. SADEGA.

Palacios-Aguilar, J. y Barcala, R. (2012). Prevención de accidentes acuáticos y ahogamientos. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 19, 50-64.

Real Federación de Salvamento y Socorrismo. Informe Nacional de Ahogamientos (INA) de 2021. Real Federación de Salvamento y Socorrismo.

Rodríguez Díaz, S. y Ferreira, M. A. V. (2010). Desde la dis-capacidad hacia la diversidad funcional. Un ejercicio de dis-normalización. Revista Internacional de Sociología, 68(2), 289-309. https://doi.org/10.3989/ris.2008.05.22

Sanz-Arribas, I. y Albarracín Pérez, A. (2021). Influencia del Currículo de Educación Primaria de la Comunidad Autónoma de Madrid sobre el nivel de competencia acuática de su alumnado. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 5(10), 72-77. https://doi.org/10.21134/riaa.v5i10.1467

Sanz-Arribas, I., Calle-Molina, M. T. y Aguado-Gómez, R. (2022). Aprendizajes y percepciones del alumnado con discapacidad intelectual sobre un taller de salvamento y socorrismo. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 6(11), 14-22. https://doi.org/10.21134/riaa.v6i11.1672

Sanz-Arribas, I., Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R. y Garoz Puerta, I. (2019a). Adquisición de competencias para prevenir el accidente acuático: Un proyecto ApS con estudiantes universitarios y población con diversidad funcional. Publicaciones, 49(4), 219-239. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11737

Sanz-Arribas, I., Calle-Molina, M. T. y Martínez-de-Haro, V. (2019b). Efectos de una formación inclusiva para la prevención del ahogamiento en personas con discapacidad intelectual. Retos, 35, 289-293. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.68653

Sanz-Arribas, I., Calle-Molina, M. T., Leyton-Román, M., y Ponce-Garzarán, A. (2019c). El entorno acuático como un riesgo laboral: trabajo preventivo con personas con discapacidad intelectual. EMÁSF. Revista digital de educación física, 59, 28-35.

World Health Organization. (2014). Global report on drowning. World Health Organization.