Democratic Leadership Practices for Social Justice. A Qualitative Study from the Perspective of Educational Community
Keywords:
Educational leadership, Social justice, Leadership practices, Democratic culture, Governance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
One of the school leadership styles most committed to fight against social inequalities is democratic leadership for Social Justice. Even though the concepts of democracy and social justice go inexorably together, emphasizing it in the leadership style reflects a clear way of understanding governance and school. The objective of this study is to understand the actions that define democratic leadership for Social Justice. To achieve this, an instrumental case study has been carried out, investigating in depth three management teams. The participants were different members of the educational community of the three schools. The data collection has been carried out through semi-structured interviews and discussion groups. The results show that there are five practices that characterize the democratic management teams that guide their practice towards Social Justice: a) they promote a democratic and critical culture that fights against inequalities, b) they distribute resources and opportunities among the people who need it most. need, c) recognize cultural values and diversity, d) promote an inclusive and participatory curriculum, and e) promote democratic school governance.
Downloads
References
Apple, M. W. y Beane, J. A. (2012). Escuelas democráticas. Morata.
Azorín, C. y Murillo, F. J. (2023). Social justice leadership: a tribute to Kadir Beycioglu. School Leadership & Management. https://doi.org/10.1080/13632434.2023.2187773
Baxter, P. y Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34.
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: Dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
Blackmore, J. (2016). Educational leadership and Nancy Fraser. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315777337
Bolívar, A., López, J. y Murillo, F. J. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14, 15-60.
Bolívar, A. y Murillo, F. J. (2017). El efecto escuela: Un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (pp. 71-112). Ediciones Universidad Diego Portales.
Bogotch, I. E. (2002). Educational leadership and social justice: Practice into theory. Journal of School Leadership, 12(2), 138-156. https://doi.org/10.1177/105268460201200203
Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: Estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia.
Dewey, J. (1916/2002). Democracia y educación. Ediciones Morata.
Feu, J., Serra, C., Canimas, J., Lázaro, L. y Simó-Gil, N. (2017). Democracy and education: A theoretical proposal for the analysis of democratic practices in schools. Studies in Philosophy and Education, 36, 647-661. https://doi.org/10.1007/s11217-017-9570-7
Fraser, N. (2006). Reinventar la justicia en un mundo globalizado. New Left Review, 36, 31-50.
Fraser, N. (2012). Escalas de la justicia. Herder.
Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI.
Goldfarb, K. P. y Grinberg, J. (2002). Leadership for social justice: Authentic participation in the case of a community center in Caracas, Venezuela. Journal of School Leadership, 12(2), 157-173.
Krichesky G. J. y Murillo, F. J. (2011). Las Comunidades profesionales de aprendizaje. Una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 65-83.
Lecumberri, C., Simó, N. y Fatsini, E. (2016, 30 de junio). Demoskole: Inclusión y participación para la democracia en centros educativos en Catalunya. Una visión desde el punto de vista del alumnado [Comunicación]. CIMIE, Congreso Internacional Multidisciplinario de Investigación Educativa, Sevilla.
Luckett, K. y Shay, S. (2017). Reframing the curriculum: a transformative approach. Critical Studies in Education, 61(1), 50-65. https://doi.org/10.1080/17508487.2017.1356341
MacDonald, K. (2020). Social justice leadership practice in unjust times: leading in highly disadvantaged contexts. International Journal of Leadership in Education, 22(1), 161-180. https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1770866
Menendez Alvarez-Hevia, D., Hidalgo, N., Cerrillo, R. y Lizana, I. (2023). Beyond liberal discourse: Teachers’ conceptions of democracy and education in England and Spain. Education, Citizenship and Social Justice. https://doi.org/10.1177/17461979231162066
Moliner, O. y Traver, J. A. (2013). Strategies of family involvement to build a more inclusive intercultural school. En N. Trepanier (Ed.), Plaidoyer pour une école communautaire. making a case for community schools. Éditions Nouvelles.
Moliner, O., Traver, J. A., Ruiz Bernardo, M. P. y Segarra, T. (2016). Estrategias que inciden en los procesos de democratización de la escuela. Una aproximación teórica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 116-129.
Murillo, F. J. (2017). El liderazgo escolar para la justicia social: Un enfoque alternativo de liderazgo para otra educación y otra sociedad. En J. Machado y J. M. Alves (Orgs.), Mérito e justiça. Investigação e Intervenção em Educação. Fundação Manuel Leão.
Murillo, F. J. (2021). Justicia social y educación. En J. J. Vergara y F. J. Murillo, F. J. (Coords.), Miradas que educan. Diálogos sobre educación y justicia social (pp. 13-23). Zimbra/Baladre.
Murillo, F. J. y Belavi. G. (2022). Una dirección escolar para tiempos complejos: Liderazgo democrático para la justicia social. En A. Bolívar, G. Muñoz, J. Weinstein y J. Domingo (Eds.), Liderazgo educativo en tiempos de crisis. Aprendizajes para la escuela post-covid (pp. 93–110). Editorial Universidad de Granada.
Murillo, F. J. y Belavi, G. (2023). Una educación para una sociedad más justa y democrática. En A. M. Porto Castro y J. M. Muñoz Cantero (Eds.), Educación inclusiva y equitativa de calidad (pp. 239-263). Peter Lang.
Murillo, F. J. y Hernández, R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 13-32.
Sarid, A. (2021). Social justice dilemmas: A multidimensional framework of social justice educational leadership. Leadership and Policy in Schools, 20(2), 149-167. https://doi.org/10.1080/15700763.2019.1631856
Theoharis, G. (2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X06293717
Valdés, R. y Gómez-Hurtado, I. (2019). Competencias y prácticas de liderazgo escolar para la inclusión y la justicia social. Perspectiva Educacional, 58, 47-68. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.2-art.915
Villas, E. B., Gispert, N. G., Merino, N. G., Monclús, G. J. y García, M. M. (2013). La triangulación múltiple como estrategia metodológica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), 5-24.
VanWynsberghe, R. y Khan, S. (2007). Redefining case study. International Journal of Qualitative Methods, 6(2), 80-94. https://doi.org/10.1177/160940690700600208
Vincent, C. (2020). Nancy Fraser, social justice and education. Routledge.
Woods, P. (2005). Democratic leadership in education. Paul Chapman Educational Publishing.
Young, I. M. (2011). Responsabilidad por la justicia. Morata.
Zembylas, M. y Lasonos, S. (2016). The entanglement of leadership styles and social justice leadership: A case study from Cyprus. Leadership and Policy in Schools, 15(3), 297-322. https://doi.org/10.1080/15700763.2015.1044540