Vol. 13 No. 2 (2024)
Articles

Student Teachers’ Perceptions of the Educational Agenda of the New Extreme Right

María Laura Gatti
Bio
Luis Torrego Egido
Bio
Published December 3, 2024

Keywords:

New extreme right, Education agenda, Parental veto, Affective-sex education, teacher training
How to Cite
Gatti, M. L., & Torrego Egido, L. . (2024). Student Teachers’ Perceptions of the Educational Agenda of the New Extreme Right. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(2), 5–22. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.2.001

Abstract

The growth of the new extreme right (NED) as a political actor in recent years has penetrated the social discourse and has come to generate an educational agenda that seeks to modify the educational system and the teachings provided in it to its advantage, breaking the existing basic consensus on educational principles and values. This article describes, interprets and analyzes the perceptions of first-year teacher training students (Early Childhood Education, Primary Education and Dual Degrees in Early Childhood and Primary Education) at a Spanish public university on the central themes of the educational agenda of the Spanish NED. From an interpretative paradigm, their discourse is recovered through semi-structured and in-depth individual and group interviews. The results show diffuse and contradictory discourses in relation to the specific topics of the educational agenda addressed, an insufficient affective-sexual education and education in Human Rights. A volatile and porous discourse is evident. The danger of such inconsistency is that it changes easily, especially in the face of ideologically strong and discursively astute positions. What is needed is an education with a focus on rights and the promotion of deep and solid reflective thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alguacil, M., Boqué, M. C. y Ribalta, M. D. (2019). Educar para la paz y en la paz: elementos a considerar en la escuela. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 65–87. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.004

Álvarez-Benavides, A. (2019). Elementos para el análisis de la nueva extrema derecha española. En Diez García, R., y Betancor Nuez, G. (Eds.), Movimientos sociales, acción colectiva y cambio social en perspectiva. Continuidades y cambios en el estudio de los movimientos sociales (pp. 59-69). Fundación Betiko.

Bejarano Franco, M. T., Martínez Martín, I. y Téllez Delgado, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), e3041, 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041

Calvo González, S. (2020). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI, 39(1), 281-304. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.469281

Chomsky, N., Mouffe, C., Ramonet, I., Streeck, W., Halimi, S. y Butler, J. (2019). Neofascismo: De Trump a la extrema derecha europea. Editorial Capital Intelectual.

Códez, V. R. y Vigil, MÁ. G. (2019). El profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato ante la diversidad sexual. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, (8), 357-366. https://doi.org/10.30827/Digibug.57757

Codina, L. (2020). Revisiones sistematizadas en Ciencias Humanas y Sociales. Segunda parte: Búsqueda y Evaluación. En Lopezosa, C., Díaz-Noci, J. y Codina, L. (eds.). Anuario de Métodos de Investigación en comunicación social, n.1, 61-72. http://dx.doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.06

Contreras Mazarío, J. M. (2021). Valores educativos, ideario constitucional y derecho de los padres: la cuestión del «pin o censura parental». Revista de Derecho Político, 110, 79-112. https://doi.org/10.5944/rdp.110.2021.30329

Cortina, A. (1986). Ética mínima. Editorial Tecnos.

Delval, J. (1996). Los fines de la educación. Siglo XXI.

Díez Gutiérrez, E. (2022). Pedagogía antifascista. Construir una pedagogía inclusiva, democrática y del bien común frente al auge del fascismo y la xenofobia. Editorial Octaedro.

Díez Gutiérrez, E. y Bernabé-Martínez C. (2022). La libre elección educativa neoliberal versus la concepción de educación como un bien común y público. Revista de Educación, 395, 199-223. https://doi.org/10.0.17.86/1988-592X-RE-2022-395-520

Díez Prieto, A. (2019). Los partidos políticos y su programa educativo. Elecciones generales 2019. Educarnos, 87, 5-10.

Dorio Alcaraz I., Sabariego Puig, M y Massot Lafon, I. (2019). Características generales de la investigación cualitativa. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 267-284). Editorial Muralla.

Giroux, H. (2020). El fascismo está en marcha. Necesitamos una educación radical para combatirlo. Revista Entramados, 7(7), 14-19.

Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Editorial Morata.

Gómez Abeja, L. (2022). Apuntes constitucionales sobre el pin parental. Revista Española de Derecho Constitucional, 124, 203-225. https://doi.org/10.18042/cepc/redc

Izquierdo Montero, A., Laforgue-Bullido, N. y Abril-Hervás, D. (2022). Hate speech: a systematic review of scientific production and educational considerations. Revista Fuentes, 24(2), 222-233. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.20240

Jiménez Aguilar, F. (2021). El auge de las investigaciones sobre género y ultraderecha: una agenda abierta. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 21(2), 1-12.

Martínez León, P. (2021). Sobre la renovada necesidad de la Educación para la Ciudadanía en el sistema educativo español. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VII(3), 1-27. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2618

Mejías Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.

Mudde, C. (2021). La ultraderecha hoy. Paidós.

Neubauer, A. (2022). Formación inicial de los maestros y las maestras de primaria en derechos humanos en España. Revista Electrónica Educare, 26(1), 293-307. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.16

Neubauer, A. y Méndez-Núñez, A. (2022). Horizontes educativos ante el auge de la “nueva extrema derecha” en Europa: Un análisis documental. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(23), 1-23. https://doi.org/10.14507/epaa.30.5486

OMS. (2010). Estándares de Educación Sexual para Europa: Marco para las personas encargadas de formular políticas educativas, responsables y especialistas de salud. Oficina Regional para Europa de la OMS.

OMS. (2018). Género y salud. OMS.

Sánchez, L., Villanueva Baselga, S. y Faure-Carvallo, A. (2024). Ideología política, populismo, alfabetización informacional y pensamiento crítico: desafíos para el futuro profesorado. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1-20. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2268

Traverso, E. (2019). Posfascismo. Fascismo como concepto transhistórico. Viento Sur, 166, 76-83.

UNESCO. (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre Educación en Sexualidad: un enfoque basado en evidencia. UNESCO.

UNESCO. (2022). Obligaciones y responsabilidades de los Estados en lo relativo al derecho a la educación. UNESCO.

Vox. (2021). Agenda España. Vox.