Vol. 7 No. 1 (2018): Education for Social and Environmental Justice
Articles

Democracy in Education and the Movements of Pedagogic Renovation: Evaluation of Democratic Educational Experiences

Rosa Ortiz de Santos
Universidad de Valladolid, España
Luis Torrego
Universidad de Valladolid, España
Noelia Santamaría-Cárdaba
Universidad de Valladolid, España
Published May 15, 2018

Keywords:

Democracy, Education, School, Educational indicators, Teachers.
How to Cite
Ortiz de Santos, R., Torrego, L., & Santamaría-Cárdaba, N. (2018). Democracy in Education and the Movements of Pedagogic Renovation: Evaluation of Democratic Educational Experiences. Internacional Journal of Education for Social Justice, 7(1). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010

Abstract

One of the main functions of schools is to prepare students to learn to live and live together as future active and critical citizens in the social framework. In this process, the existence of movements that have served and serve as a reference for all citizens of society has been very relevant. In Spain, the Pedagogical Renewal Movements (mrp) have defended democratic education as one of the essential pillars of schools. In this paper, we analyze the degree of democratization of educational experiences promoted by these groups: Red Khelidôn, Granollers en Transición / Casal del Mestres and MeSumaría. An exhaustive review of the state of the question regarding democratic education has been carried out, which has served to develop a system of 16 indicators that, after being validated by experts, has been used to verify compliance with the foundations of education. democratic in the selected experiences. It concludes that progress what we would understand as democratic practice, the three educational experiences can be democratic, which denotes that the education model mrp is possible, and allows us to convey to society the importance that have the actions and the initiatives that these develop to achieve a real improvement in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. W. y Beane, J. A. (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1

Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación: De la socialización a la subjetivación. Foro de Educación, 14(20), 21-34. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.003

Biesta, G. y Lawy, R. (2006). From teaching citizenship to learning democracy: Overcoming individualism in research, policy and practice. Cambridge Journal of Education, 36(1), 63-79. https://doi.org/10.1080/03057640500490981

Bolívar, A. (2016). Educar democráticamente para una ciudadanía activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 69-87. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1

Carr, P. R., Pluim, G. y Thésée, G. (2017). The dimensions of, and connections between, multicultural social justice education and education for democracy: What are the roles and perspectives of future educators? Citizenship Education Research Journal, 6(1), 3-23.

Checkoway, B. (2013). Education for democracy by young people in community-based organizations. Youth & Society, 45(3), 389-403. https://doi.org/10.1177/0044118X11419535

Domínguez, J. (s.f.). La escuela democrática. Recuperado de https://goo.gl/lZ1fqe

Domínguez, J. (2006). Un currículo democrático. Democratizar los currículos. Recuperado de https://goo.gl/fd3oGO

Domínguez, J. (2008). Centros democráticos. Los centros educativos democráticos como ecosistemas necesarios para los currículos democráticos. Recuperado de https://goo.gl/rofGW9

Edelstein, W. (2011). Education for democracy: reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01463.x

Feito, R. (2009). Escuelas democráticas. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2(1), 17-33.

Feito, R. y López, J. I. (2008). Construyendo escuelas democráticas. Barcelona: Hipatia.

Guba, E. G. (1983). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A. Pérez (Coords.), La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.

Hansen, D. T. y James, C. (2016). The importance of cultivating democratic habits in schools: Enduring lessons from democracy and education. Journal of Curriculum Studies, 48(1), 94-112. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1051120

Llamas, E. y Gorbe, P. (2014). Pensamiento crítico: Una propuesta educativa para educación primaria. En J. J. Maquilón, A. Escarbajal y R. Nortes (Eds.), Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (pp. 557-570). Murcia: Universidad de Murcia.

Martínez, J. (1993). Los MRPs o el compromiso en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 220, 104-109.

Martínez, J. (2002). ¿Qué son los MRP? Cuadernos de Pedagogía, 311, 85-89.

Mejía, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones Sociales, 4(5), 165-180.

Navarro, R. (1989). El franquismo, la escuela y el maestro (1936-1975). Historia de la educación: Revista Interuniversitaria, 8, 167-180.

Parareda, A., Serra, C. y Tort, A. (2015). La democracia y la participación en los centros escolares. Aula de Innovación Educativa, 243, 12-16.

Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67.

Pericacho, F. J. (2015). Actualidad de la renovación pedagógica en la Comunidad de Madrid: Un estudio a través de escuelas emblemáticas. Evolución y experiencias actuales ante los retos socioeducativos de la sociedad del siglo XXI. Tesis doctoral. Universidad Complutense, Madrid.

Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.

Puig, J. M. (2000). ¿Cómo hacer escuelas democráticas? Educaçao e Pesquisa, 26(2), 55-69. https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200005

Rogero, J. (2010). Movimientos de renovación pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166.

Serbia, J. M. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática-Facultad de Ciencias Sociales, 3(7), 123-146.

Torrego, L. M. (1999). Canción de autor y educación popular (1960-1980). Madrid: Ediciones de la Torre.

Torrego, L. (2013). Defendiendo lo colectivo: Combatir el conformismo, promover la educación pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(27,3), 115-123.

Torrego, L. (2014). ¿Investigación difusa o emancipatoria? Participación e inclusión en investigación educativa. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 113-124. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.IDEP

Yus, R. (2002). Educación integral y educación democrática. Barbecho. Revista de Reflexión Socioeducativa, 1, 12-15.