Vol. 13 No. 2 (2024)
Articles

Workplace Well-being in Residential Youth Care: Strategies and Challenges

Alison Cantos-Egea
Bio
Juana-María Tierno-García
Bio
Marta Camarero-Figuerola
Bio
Published December 3, 2024

Keywords:

Residential youth care, Psychosocial factors, Professional well-being, Job satisfaction, Social justice
How to Cite
Cantos-Egea, A., Tierno-García, J.-M., & Camarero-Figuerola, M. (2024). Workplace Well-being in Residential Youth Care: Strategies and Challenges. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(2), 191–210. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.2.011

Abstract

In residential care facilities, a key role is played in the care and support of sheltered children and adolescents. The demands of the job and the inherent responsibility can lead to professional discomfort and affect job satisfaction and, therefore, the quality of care offered. This study analyses the psychosocial factors in social education professionals working in residential care centres and the conditioning aspects of their well-being or discomfort at work. A mixed methodology has been used based on the FPSICO 4.1 questionnaire (INSST, 2022) applied to 164 professionals and semi-structured interviews (n=17). The research findings suggest that workload, ineffective leadership and lack of clarity about role performance are psychosocial determinants of work discomfort. In contrast, relationships and social support, autonomy and a good balance of psychological demands are determinants of well-being at work. Consequently, there is a need to promote professional well-being through mechanisms such as training, external supervision and positive life experiences that balance personal and professional sides.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baugerud, G. A., Vangbæk, S. y Melinder, A. (2018). Secondary traumatic stress, burnout and compassion satisfaction among Norwegian child protection workers: protective and risk factors. The British Journal of Social Work, 48(1), 215-235. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx002

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.

Bostock, L., Patrizo, L., Godfrey, T. y Forrester, D. (2019). What is the impact of supervision on direct practice with families? Children and Youth Services Review, 105(1), 104428. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104428

Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Sage.

De Oña, J. M. (2021). Educación Social, sociedad y acogimiento residencial. Revista de Paz y Conflictos, 14(2), 288-291. https://doi.org/10.30827/revpaz.v14i2.24243

De Swart, J. J. W., Van den Broek, H., Stams, G. J. J. M., Asscher, J. J., Van der Laan, P.H., Holsbrink-Engels, G.A. y Van der Helm, G.H.P. (2012). The effectiveness of institutional youth care over the past three decades: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, 34(9), 1818–1824. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.05.015

Del Valle, J. F., López, M. y Bravo, A. (2007). Job stress and burnout in residential child care workers in Spain. Psicothema, 19(4), 610-615.

Del Valle, J. F., Bravo, A., Martínez, M. y Santos, I. (2012). Estándares de calidad en acogimiento residencial EQUAR. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A. e Iglesias Vaqueiro, E. (2017). Prevalencia del síndrome de burnout en personal de centros de menores: diferencias según su contexto sociolaboral. Acta Colombiana de Psicología, 20(2), 138-147. https://doi.org/10.14718/ACP.2017.20.2.7

Egan, M., Tannahill, C., Petticrew, M., y Thomas, S. (2008). Psychosocial risk factors in home and community settings and their associations with population health and health inequalities: A systematic meta-review. BMC Public Health, 8, 239. https://doi.org/10.1186/1471-2458-8-239

Escarbajal, A., Martínez-Fuentes, R. y Caballero, C. M. (2023). Estudio sobre la situación y percepción de menores extranjeros no acompañados (MENAS) en la Región de Murcia (España): Factores clave para su inclusión. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 16(1), 47-65. https://doi.org/10.15366/riee2023.16.1.003

Fernández-Martínez, A., González-Peiteado, M. y Verde-Diego, C. (2018). Percepción de profesionales de Centros de protección de menores de Galicia sobre la calidad del recurso. Revista Prisma Social, 23, 303-330.

Garcés-Delgado, Y., García-Álvarez, E., López-Aguilar, D. y Álvarez-Pérez, P. R. (2023). Incidencia del género en el estrés laboral y burnout del profesorado universitario. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(3), 41-60. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.3.003

Gil-Monte, P. R. y Prado-Gascó, V. J. (Coords.). (2021). Manual de psicología del trabajo. Ediciones Pirámide.

González?Rodríguez, R., Domínguez-Alonso, J., Verde?Diego, C. y Frieiro-Padín, P. (2022). Psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory ? Human Services in Social Work professionals in Spain. Health & Social Care in the Community, 30(3), 949-956. https://doi.org/10.1111/hsc.13256

Granados, I. (2011). Calidad de vida laboral: historia, dimensiones y beneficios. Revista de Investigación en Psicología, 14(2), 213-225. https://doi.org/10.15381/rinvp.v14i2.2109

Griffiths, A., Royse, D., Murphy, A. y Starks, S. (2019). Self-care practice in social work education: a systematic review of interventions. Journal of Social Work Education, 55(1), 102-114. https://doi.org/10.1080/10437797.2018.1491358

Gómez-Vicario, M., Berrios, B., Gutiérrez-Sánchez, J. D. y Pantoja, A. (2023). Menores extranjeros no acompañados y jóvenes extutelados. un estudio sistemático en el periodo 2012 a 2022. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(2), 231-249. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.013

González-Peiteado, M., Fernández-Martínez, A., Verde-Diego, C. y Pino-Juste, M. R. (2022). Percepciones de los profesionales acerca de la calidad del acogimiento residencial en la provincia de Pontevedra. Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 41, 111-126. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.08

Guerrero-Bejarano, M. A., Manosalvas-Vaca, C., Salvador-García, C. R., Carhuancho-Mendoza, I. M., Maino-Isaías, A.A. y Silva-Siu, D.R. (2021). La mediación de la satisfacción laboral en la relación del estilo de liderazgo y el compromiso organizacional. Apuntes Universitarios, 11(2), 235-265. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.657

Heliz-Llopis, J., Navarro-Soria, I., Tortosa-Casado, N. y Jodra-Jiménez, P. (2015). Análisis de factores de riesgo de la profesión de educador en diferentes contextos residenciales de la provincia de Alicante. Revista Sobre La Infancia y La Adolescencia, 9, 47–59. https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3877

Hilweg, W. y Posch, C. (Dirs.). (2007). Quality4Children. Estándares para el cuidado de niños fuera de su familia biológica en Europa. FICE, IFCO y Aldeas Infantiles SOS.

INSST (Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo). (2022). Propiedades psicométricas del instrumento de valoración de riesgos psicosociales FPSICO. INSST Publicaciones.

INSST (Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo). (2023). Salud Mental y Trabajo. Diagnóstico de situación. INSST Publicaciones.

Jenaro-Río, C., Flores-Robaina, N. y González-Gil, F. (2007). Síndrome de burnout y afrontamiento en trabajadores de acogimiento residencial de menores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), 107-121.

Katz, C. C., Julien-Chinn, F. J. y Wall, E. (2021). Perceptions of agency leadership and intent to stay: An examination of turnover in the child welfare workforce. Journal of Public Child Welfare, 16(3), 302-320. https://doi.org/10.1080/15548732.2021.1876808

Llosa, J. A., Agulló-Tomás, E., Menéndez-Espina, S., Rivero-Díaz, M. L., y Martinez, E. (2022). Self-Criticism in In-Work Poverty: The Mediating Role of Social Support in the Era of Flexibility. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 609. https://doi.org/10.3390/ijerph19010609

Martínez-Pérez, A. y Lezcano-Barbero, F. (2020). Satisfacción profesional de los educadores sociales: factores de influencia. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 99-118. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.72172

Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, 2, 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205

McFadden, P., Mallett, J. y Leiter, M. (2018). Extending the two-process model of burnout in child protection workers: The role of resilience in mediating burnout via organizational factors of control, values, fairness, reward, workload, and community relationships. Stress and Health, 34(1), 72-83. https://doi.org/10.1002/smi.2763

Murillo, F. J., y Hernández, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23. https://doi.org/10.15366/reice2011.9.4.001

Navarro-Soria, I., López-Monsalve, B., Heliz-Llopis, J. y Real-Fernández, M. (2018). Estrés laboral, burnout y estrategias de afrontamiento en trabajadores que intervienen con menores en riesgo de exclusión social. Aposta: Revista de Ciencias Sociales, 78, 68-96.

Olaniyan, O. S., Hetland, H., Hystad, S. W., Iversen, A. C. y Ortiz-Barreda, G. (2020). Lean on me: a scoping review of the essence of workplace support among child welfare workers. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00287

Pinheiro, M., Magalhaes, E., Calheiros, M. M. y Macdonald, D. (2022). Quality of relationships between residential staff and youth: a systematic review. Child and Adolescent Social Work Journal. https://doi.org/10.1007/s10560-022-00909-6

Poole, M., Larrañaga, K.P., Ruiz de Huidobro, J. M., Álvarez, M. I., y Martínez, C. (2021). Estudio de los centros de acogimiento residencial para menores en ámbito de la protección en España. Nuevo Futuro y Cátedra de los Derechos del Niño (ICADE Comillas).

Puig-Cruells, C. (2017). La supervisión en la acción social. Una oportunidad para el bienestar de los profesionales. Publicacions URV.

Rodríguez-Rodríguez, J., Ortega-Ortigoza, D. y Mateos, A. (2021). Emotional well-being and resilience of social educators during the COVID-19 lockdown. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(2), 242–260. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8692

Santos, L., Ramos-Miguel, R., Pinheiro, M.R. y Rijo, D. (2023). Fostering emotional and mental health in residential youth care facilities: A systematic review of programs targeted to care workers. Children and Youth Services Review, 147, 106839. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.106839

Soto-Rosales, A. y González-Losada, S. (2018). Satisfacción laboral y desgaste profesional en trabajadores de servicios sociales de atención a la infancia. Trabajo Social Global-Global Social Work, 8(14), 80-107. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i14.7222

Steels, S. y Simpson, H. (2017). Perceptions of children in residential care homes: a critical review of the literature. British Journal of Social Work, 47, 1704-1722. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx107

Strolin-Goltzman, J. (2008). Should I Stay or Should I Go? A Comparison Study of Intention to Leave Among Public Child Welfare Systems with High and Low Turnover rates. Child Welfare, 87(4), 125-143.

Unguru, E. y Sandu, A. (2018). Normative and institutional frameworks for the functioning of supervision in social work. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 10(2), 69-87. https://doi.org/10.18662/rrem/47

Vallellano, M. D. y Rubio-Valdehita, S. (2018). Carga mental y satisfacción laboral: un estudio comparativo entre trabajadoras sociales, educadoras sociales y profesoras de enseñanza primaria. Ansiedad y Estrés, 24(2-3), 119-124 https://doi.org/10.1016/j.anyes.2018.08.003

Vaskinn, L., Mellblom, A., Waaler, P. M., Skagseth, O., Bjørkli, C. y Kjøbli, J. (2021). Implementation in residential youth care: providers perspectives on effective leadership behavior. Residential Treatment for Children & Youth, 38(4), 381-403. https://doi.org/10.1080/0886571X.2020.1774464

Vidal-Martí, C. y Rodríguez-Rodríguez, J. (2023). La violencia laboral en el ámbito de la educación social: una revisión sistemática. Acciones e Investigaciones Sociales, 44, 104-120. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.2023448637

Wrzesniewski, A. y Dutton, J. E. (2001). Crafting a job: revisioning employees as active crafters of their work. Academy of Management Review, 26(2), 179-201. https://doi.org/10.2307/259118