Vol. 6 No. 2 (2017): Feminist Education for Social Justice
Special Issue

Women in Government Teams at the Spanish University. An Unobtrusive Study

Published October 10, 2017

Keywords:

Women, Equal opportunity, University, Public administration, Educational management.
How to Cite
Rekalde, I., & Cruz Iglesias, E. (2017). Women in Government Teams at the Spanish University. An Unobtrusive Study. Internacional Journal of Education for Social Justice, 6(2). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.008

Abstract

Searching for gender equality in the university system is not only a question of social justice or democratic exercise, but an indicator of excellence in the scientific community. The recent emergence of women in the university governance arena is generating multiple investigations. Although up to now the figures and percentages have served to place women in terms of quantity in the academic arena, they may serve us less and less to explain a phenomenon that must be investigated not only from the quantitative but also from the optics of nuances and subtleties. This work delves in quantitative terms in the field of university academic management to reveal the areas of performance that women in academic positions by designation (government teams) develop in the Spanish public university. For this, an exploratory study is carried out using discrete techniques of a non-reactive nature and in the public domain. It is emphasized that 40.91% of designation fees are occupied by women and that the distribution, according to performance areas, is unequal. It is necessary to provide direct information that allows identifying the subtle parameters that still mark the difference between women and men in the distribution of university governance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, R. y Funk, P. (2012). Beyond the glass ceiling: Does gender matter? Management Science, 58(2), 219-235. https://doi.org/10.1287/mnsc.1110.1452

Acker, S. (1995). Género y educación. Madrid: Narcea.

Airini, C.S., Conner, L., Mcpherson, K., Midson, B. y Wilson, C. (2011). Learning to be leaders in higher education: What helps or hinders women’s advancement as leaders in universities. Educational Management Administration & Leadership, 39(1), 44-62. https://doi.org/10.1177/1741143210383896

Almansa, A. (2014). La mujer en la gestión universitaria: ¿Paridad o apariencia de paridad? En VVAA., Libro de actas del II congreso internacional de comunicación y género (pp. 654-663). Madrid: Dykinson.

Arranz, F. (2004). Las mujeres y la Universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y Sociedad, 41(2), 223-242.

Breakwell, G. y Tytherleigh, M. (2008). UK university leaders at the turn of the 21st century: Changing patterns in their socio-demographic characteristics. Higher Education, 56, 109-127. https://doi.org/10.1007/s10734-007-9092-2

Castro, D. e Ion, G. (2011). Dilemas en el gobierno de las universidades españolas: Autonomía, estructura, participación y desconcentración. Revista de Educación, 355, 161-183.

Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Medellín: Contus.

Comisión Europea (1998). 100 palabras para la igualdad. Glosario de términos relativos a la igualdad entre mujeres y hombres. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.

Eagly, A. H. y Johannesen-Schmidt, M. C. (2001). The leadership styles of women and men. Journal of Social Issues, 57(4), 781-797. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00241

Eagly, A. H., Wood, W. y Diekman, A. B. (2000). Social role theory of sex differences and similarities: A current appraisal. En T. Eckes y H. M. Trautner (Eds.), The developmental social psychology of gender (pp. 123-174). Mahwah: Erlbaum.

ETAN. (2000). Política científica de la Unión Europea: Promover la excelencia mediante la integración de la igualdad entre géneros. Bruselas: Comisión Europea.

Ferreyra, A. y De Longhi, A. L. (2014). Metodología de la investigación I. Córdoba: Encuentro Grupo Editorial.

García De León, M. A. y García, M. (2001). Las académicas. Profesorado universitario y género. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

García, M. M., Jiménez, M. L. y Martínez, E. (2010). Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación en salud. Recuperado de http://www.umaza.edu.ar/archivos/file/GuiaInvestigacionGenero.pdf

Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw- Hill.

Laorden, A. y Giménez, P. (1978). La mujer en la universidad española. Papers: Revista de Sociologia, 9, 73-88. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1000

Lavié, J. M. (2009). El liderazgo a debate: nuevas perspectivas sobre un viejo conocido. En M. Sánchez-Moreno (Ed.), Mujeres dirigentes en la universidad: Las texturas del liderazgo. (pp. 59-79). Zaragoza: Sagardiana.

Lee, R. M. (2000). Unobtrusive methods in social research. Buckingham: Open University Press.

Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín oficial del Estado, núm. 89, Viernes 13 abril 2007, 16241-16260. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2007/04/13/pdfs/A16241-16260.pdf

Ley orgánica 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. Boletín oficial del Estado, núm.131, Jueves 2 de junio de 2011, 54387- 54455. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2011/06/02/pdfs/BOE-A-2011-9617.pdf

Lyness, K. y Heilman, M. (2006). When fit is fundamental: Performance evaluations and promotions of upper-level female and male managers. Journal of Applied Psychology, 91(4), 777-785. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.4.777

Massachusetts Institute of Technology. (1999). A study on the status of women faculty in science at MIT. Boston, MA: MIT.

Matus-López, M. y Gallego-Morón, N. (2015). Techo de cristal en la universidad. Si no lo veo no lo creo. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611-626. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44491

MECD. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español Curso 2015-2016. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano mecd/estadisticas/educacion/universitaria/datos-cifras/datos-y-cifras-SUE-2015-16-web-.pdf

MEC. Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). Académicas en cifras. Recuperado de http://www.uned.es/rectoras/2007-academicas-en-cifras.pdf

Morrison, A. M., White, R.P. y Van Velsor, E. (1987). Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of america's largest corporations? Nueva York, NY: Addison-Wesley.

Pastor, I. (2008). Dones i homes a la URV: Un estudi de les desigualtats per raó de gènere. Tarragona: Publicacions Universitat Rovira i Virgili.

Pérez, F. y Peiró, J. M. (1999). El sistema de gobierno de la universidad española. Recuperado de http://www.uv.es/perezgar/publicaciones/gob-univ.pdf

Sabariego-Puig, M., Massot-Lafon, I. y Dorio-Alcaraz, I. (2009). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 293-328). Madrid: La Muralla.

Sánchez-Moreno, M., López-Yáñez, J. y Altopiedi, M. (2014). Liderazgo en la universidad: Perfil de mujeres y hombres gestores académicos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), 21-42.

Sánchez de Madariaga, I., de la Rica, S. y Dolado, J. J. (2011). Libro blanco. Situación de las mujeres en la ciencia española. Madrid: Unidad de Mujeres y Ciencia, Ministerio de Ciencia e Innovación.

Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D. y Sechrest, L. (2000). Unobtrusive measures. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.

Wenneras, C. y Wold, A. (1997). Nepotism and sexism in peer-review. Nature, 387, 341-343. https://doi.org/10.1038/387341a0