The Modern Prometheus: The School Principal as a Mediator Leader for Social Justice and Sustainable Development
Keywords:
Social justice, Leadership, Mediation, Sociology of education, Sustainability.Abstract
In the present investigation, we propose to problematize the characterization of the directive leadership in the school surroundings from the theoretical contributions of social justice, which we define as a broad spectrum with three main edges around the construction of the notion of the good and the means to achieve it: justice as equity by Rawls, the capabilities approach of Sen and the critical social justice of Pereira. At the same time, we propose to identify how these edges operate as an axiological framework that guides the Sustainable Development Goals of the 2030 Agenda and, in turn, how these objectives contribute to delimit the indeterminate series of capacities pursued by comprehensive moral doctrines, in a framework of substantive freedom. From this theoretical discussion, we approach the role of the director as a conscious leader of the mediation that exerts between the school and social environment capable of upsetting injustices, from an ethical horizon that refers to the "agent of justice" of Pereira. In view of the challenge posed by this task, we return to the Promethean figure in its tragic-heroic character, in order to warn about the structure and the necessary support strategies in the impulse of all transformative work. In this sense, it is argued that Education for Sustainable Development (EDS) offers a frame of reference at a cognitive, socio-emotional and behavioral level to address cross-cutting issues that affect the classroom from a social justice and sustainable leadership perspective.
Downloads
References
Apple, M. (2017). The struggle for democracy in critical education. e-Curriculum. Revista del Programa de Posgraduacao en Educacao, 15(4), 894-923. https:/doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p894-926
Bogotch, I. y Reyes-Guerra, D. (2014). Leadership for social justice: Social justice pedagogies. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 33-58.
Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar: Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.
Bórquez, B. y Lopicich, B. (2017). La dimensión bioética de los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Revista de Bioética y Derecho Perspectivas Bioéticas, 41, 121-139.
Brown, K. (2014). Principal leadership in “beating the odds” schools… advocates for social justice and equity. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 59-83.
DeMatthews, D. (2014). Dimensions of social justice leadership: A critical review of actions, challenges, dilemmas, and opportunities for the inclusion of students with disabilities in U.S. schools. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 107-122.
De Vita, A. (2014). Critical theory and social justice. Brazilian Political Science Review, 8(1), 109-126.
Foladori, G. (2006). La insostenibilidad social del desarrollo sostenible. Portularia, 6(2), 7-20.
Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: Redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo Nueva Época, 4(6), 83-102.
Freire, P. y Shor, I. (2014). Miedo y osadía. La cotidianidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gimeno, J. (2008). ¿De dónde viene la crisis de la profesión docente? Cadernos de Edcuacao, 30, 79-88.
Giraldo-Piedrahita, F. (2015). Expresión de tres perspectivas de la justicia social en la organización de los sistemas de salud. Revista Gerencia y Políticas de Salud, 14(29), 26-40. https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgyps14-29.etpj
González, M. (2014). Liderazgo para la justicia social en organizaciones educativas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 85-106.
Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.
Heredia, N. y Martínez, J. (2014). Justicia educativa: Nociones, teorías y reflexiones para el desarrollo de prácticas escolares justas. Educación y Ciencia, 42(3), 21-33.
Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Crítica Grijalbo Mondadori.
Jean-Marie, G., Normore, H. y Brooks, J. (2009). Leadership for social justice: Preparing 21st century school leaders for a new social order. Journal of Research on Leadership Education, 4(1), 1-30. https://doi.org/10.1177/194277510900400102
Murga-Menoyo M. A. (2018). La formación de la ciudadanía en el marco de la agenda 2030 y la justicia ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 37-52. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002
Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.
Murillo, F., Hernández-Castilla, R., Hidalgo, N. y Martínez-Garrido, C. (2014). Elaboración y evaluación psicométrica de la escala de actitudes hacia la justica social en educación (EAJSE). Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 215-233.
Nussbaum, M. (2012). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidós.
Peñaranda F. (2015). Salud pública, justicia social e investigación cualitativa: Hacia una investigación por principios. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(1), 103-111. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33n3a04
Pereira, G. (2016). Más allá del liberalismo: El enfoque de capacidades y la justicia social crítica. Tópicos, Revista de Filosofía, 51, 83-111. https://doi.org/10.21555/top.v0i0.759
Rauber, I. (2012). Revoluciones desde abajo: gobiernos populares y cambio social en Latinoamérica. Buenos Aires: Ediciones Continente.
Rawls, J. (1999). A theory of justice. Oxford: Oxford University Press.
Santamaría, I. y Stuardo, M. (2018). Una mirada a prácticas docentes desde un marco de justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 177-196. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.009
Santos, B. (2007). Conocer desde el sur. Para una cultura política emancipadora. Buenos Aires: CLACSO.
Sanz-Ponce, J. R. y Serrano-Sarmiento, A. (2016). El desarrollo de capacidades en la educación. Una cuestión de justicia social. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 46, 1-16.
Sen, A. (2009). The idea of justice. Cambridge, MA: Belknap Press.
Sugrue, C. (2015). Unmasking school leadership. A longitudinal life history of school leaders. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9433-6
Theoharis, G. (2007). Social justice educational leaders and resistance: Toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X06293717
Torres, J. (2009). La desmotivación del profesorado. Madrid: Morata.
Turhana, M. (2010). Social justice leadership: Implications for roles and responsibilities of school administrators. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1357–1361. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.334
UNESCO. (2017) Educación para los objetivos de desarrollo sostenible. París: UNESCO.
Vergara Tamayo, C. A. y Ortiz Motta D. C. (2016). Desarrollo sostenible: Enfoques desde las ciencias económicas. Apuntes del CENES, 35(62), 15-52. https://doi.org/10.19053/22565779.4240
Yilmaz, E. (2016). A methodological dialogue on justice. Nordic Journal of Political Economy, 41(1), 1-19.