Vol. 5 (2021)
Articles

Emotional and psychomotor innovative program through the musitherapy adressed to adults with visual deficiency and blidness

Isabel Álvarez López
Entretubos Proyect
Published December 2, 2021

Keywords:

Musitherapy, visual disability, psychomotor area, socioemocional area, life quality.
How to Cite
Álvarez López, I. (2021). Emotional and psychomotor innovative program through the musitherapy adressed to adults with visual deficiency and blidness. Revista De Investigación En Musicoterapia, 5, 1–18. https://doi.org/10.15366/rim2021.5.001

Abstract

The Musitherapy has demonstrated to be beneficial for a lot of poblational sectors. However, the number of investigations related to the blindness or the visual shortage is smaller than those developed in other fields. As a result, this work will show the result of the application of a psychomotor and emotional innovative program through the Musitherapy. Its target has been a group of visual impaired users of the ONCE, in Valladolid.

The study has been designed as a group tracing, done through a beginning, process and ending evaluation, in order to present the general evolution of the persons that formed the group based on the SEMPA (Musitherapy Evaluation System for persons Alzheimer and Dementia).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertelmann, T. & Strempel, I. (2016). Entspannungsmethoden beim Glaukom. Stellenwert von autogenem Training, Hypnose und Musikmedizin. Der Ophtalmologe, 113 (2), 102-110

García, E. (2004). Posibles beneficios del aprendizaje musical significativo en el desarrollo global del niño de entre 4 y 6 años con deficiencia visual o ceguera. Revista de Psicodidáctica, 17, 47-55.

Gómez, M. V., Gómez, R., & Zamora, M. C. (2011). Dispositivo musicoterapéutico. Generalidades. Discapacidad Visual Hoy - Aportes sobre la Visión Diferenciada, Edición Especial, Diciembre, sin paginar.

Guerrero, C., Hidalgo, S., Dies, P., Barragán, E., Castro, E., García, J., & de Celis, B. (2016). Strategies for tonal and atonal musical interpretation in blind and normally sighted children: an fMRI study. Brain and Behavior, 6 (4), 1-11.

Hurtado, J. (2001). La coral allegro Once Valencia. Eufonía didáctica de la música, 21, 40-51.

Jellison J. y Mercadal-Brotons M. (2012). Educación musical y musicoterapia: ¿cuáles son las diferencias? En M. Mercadal-

Brotons, y P. Martí Augé (Eds.), Música, Musicoterapia y Discapacidad (pp. 1-16). Barcelona: Editorial Médica JIMS.

Llamas, J. (2016). La musicoterapia en alumnos con deficiencias visuales. Actividades para la mejora de la calidad de vida y la salud física, social, comunicativa, emocional e intelectual. Música y Salud, 13, 139-153.

Mateos-Hernández, L.A. (2012), Musicoterapia y Alzheimer. En L. A. Mateos-Hernández, M. T. del Moral y B. San Romualdo (Eds.), Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para personas con Alzheimer y otras demencias (pp. 34-53). Madrid: IMSERSO.

Mateos-Hernández, L.A. y San Ramualdo, B. (2012), Descripción del Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para Personas con Alzheimer y otras Demencias. En L. A. Mateos-Hernández, M. T. del Moral y B. San Romualdo (Eds.), Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para personas con Alzheimer y otras demencias (pp. 66-78). Madrid: IMSERSO.

Mateos-Hernández, L. A. (2009). Actividades musicales para atender a la diversidad. Madrid: ICCE.

Mateos-Hernández, L. A. (2011). Fundamentos en Musicoterapia (MT). En L. A. Mateos-Hernández, Terapias artístico-creativas (pp. 107-144). Salamanca: Amarú.

Mateos-Hernández, L. A. (Coord.) (2011). Terapias artístico-creativas. Salamanca: Amarú.

Mateos-Hernández, L. A., Del Moral, M. T. y San Romualdo, B. (Eds.) (2012). SEMPA. Sistema de Evaluación Musicoterapéutica para personas con Alzheimer y otras demencias. Madrid: IMSERSO.

Mercadal-Brotons, M., y Martí Augé, P. (2008). Manual de Musicoterapia en Geriatría y Demencias. Barcelona: Monsa-Prayma Ediciones.

Mercadal-Brotons, M., y Martí Augé, P. (Eds.) (2012). Música, Musicoterapia y Discapacidad. Barcelona: Edotorial Médica JIMS.

Sabel, B., Wang, J., Cárdenas-Morales, L., Faiq, M., & Heim, C. (2018). Mental stress as consequence and cause of visión loss: the dawn of psychosomatic ophtalmology for preventive and personalized medicine. EPMA Journal, 9, 133-160.

Vallès, I. (2001). La educación musical en el entorno de la discapacidad visual. Eufonía didáctica de la música, 21, 29-39.

Vallès, I. (2012). Educación musical y discapacidad visual. En M. Mercadal-Brotons, y P. Martí Auge (Eds.), Música, Musicoterapia y Discapacidad (pp. 57-70). Barcelona: Editorial Médica JIMS.

Wolf, F. (1997). ¿Qué es la musicoterapia? Discapacidad Visual Hoy - Aportes sobre la Visión Diferenciada, 4, 21-24.