Vol. 5 (2021)
Articles

Inicios de un grupo de musicoterapia con pacientes en edad adulta con trastorno del espectro autista

Marta Hernández Sonseca
Profesora de musica_ martahsh@gmail.com
Published December 2, 2021

Keywords:

musicoterapia, autismo, inicios, grupo, adultos
How to Cite
Hernández Sonseca, M. (2021). Inicios de un grupo de musicoterapia con pacientes en edad adulta con trastorno del espectro autista. Revista De Investigación En Musicoterapia, 5, 112–130. https://doi.org/10.15366/rim2021.5.007

Abstract

In this study, a group of autistic women receiving music therapy sessions for three months has been studied. The interest of this study is focused on knowing how the initial process of group formation in relation to music therapy has been. With this intervention it has been tried to demonstrate that the application of music therapy in ASD people favors expression and communication, helping to control impulses and dysfunctional behaviors. The methodology carried out has been completely experiential based on an active music therapy approach. Guided and structured activities have led to greater participation and presence of patients. The simple repertoire, based on their interests and with a tendency towards children, has worked. Music therapy has favored the verbal, gestural and corporal expression of the patients and has helped the emotional stability of the patients, reducing maladaptive behaviors during the session.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM- 5 (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.

Arróniz- Pérez, M. Luz, & Bencomo- Pérez, Ricardo. (2018). Alternativas de tratamiento en los trastornos del espectro autista: Una revisión bibliográfica entre 2000 y 2016. Revista De Psicología Clínica Con Niños Y Adolescentes, 5 (1), 23-31.

doi: 10.21134/rpcna.2018.05.1.3

Artigas Pallarés, J. (2017). Deconstruyendo a Kanner. Revista De Neurología, 64 num. Supl 1., p. S9-S15.

Calleja- Bautista, M., Sanz- Cervera, P., & Tárraga- Mínguez, R. (2016). Efectividad de la musicoterapia en el trastorno de espectro autista: estudio de revisión. Papeles del psicólogo, 37(2), 152- 160.

Chávez, S. y Barrena, F. (2008). Romper el silencio. Musicoterapia aplicada a personas con TEA. Música, Terapia Y Comunicación, 28, 15- 26.

Davis, W. B., Gfeller, K. E., & Thaut, M. H. (2008). An introduction to music therapy: Theory and practice. American Music Therapy Association. 8455 Colesville Road Suite 1000, Silver Spring, MD 20910.

Fernandes, P. R. S. (2016). Musicoterapia e Perturbaçao do Espetro do Autismo. Journal of Research in Special Educational Needs, 16, 725- 730.doi.org/10.1111/1471-3802.12209

Gold, C., Wigram, T., & Elefant, C. (2006). Music Therapy for autistic spectrum disorder. Cochrane Database os Dystematic Reviews, (2). doi.org/10.1002/14651858.CD004381.pub2

Kanner, L. (1943) Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2 (3), 217- 250.

Mulas, F., Ros- Cervera, G., Millá, M. G., Etchepareborda, M. C., Abad, L., & Téllez de Meneses, M. (2010). Modelos de intervención en niños con autismo. Rev Neurol, 50(3), 77- 84.

Pérez, P.y Martos, J. M. P. (2009). Síndrome de Asperger y autismo de alto fun-cionamiento: comorbilidad con trastornos de ansiedad y del estado de ánimo. Revista de Neurología, vol. 48, num. Supl. 2, p. 31-34.

Rivière, A. (1997). Desarrollo normal y autismo. Definición, etiología, educación, familia en el autismo. Madrid.

Ruggieri, V. L., & Arberas, C. L. (2016). Autismo en las mujeres: aspectos clínicos, neurobiológicos y genéticos. Rev Neurol, 62(1), 21-26.

Wing, L., Gould, J. (1979). Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification. J Autism Dev Disord 9(1), 11-29.