Los trastornos de ansiedad y estrés en el ámbito escolar en Educación Primaria: la Musicoterapia basada en la escucha como herramienta de mejora emocional
Keywords:
Music therapy, anxiety, stress and education.Copyright (c) 2025 Revista de Investigación en Musicoterapia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
In the teaching-learning process, students may experience anxiety disorders caused by various factors, such as fear of failure, fear of being judged by peers, not understanding the explanations, or family pressure due to poor academic performance, among many others. These factors can lead to conditions such as anxiety, stress, fear, and even school dropout. This study was conducted with a total of 35 primary school students, who participated in seven music therapy sessions in groups of five to seven students. The goal was to provide them with tools to manage these mental states when they arise.
Downloads
References
Bruscia, K. E. (2007). Musicoterapia. Editorial Pax México.
Cabellero, A. L. (2009). La frustración como elemento educativo. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (323), 24-29. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1392/1190
Cabrera, J. T. (2005). Musicoterapia y pediatría. Revista peruana de pediatría, 54-55.
Cadarso, I. A. (2015). La musicoterapia, una vía de expresión global. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 175-181.
Delgado, E. C., De la Cera, D. X., Lara, M. F., & Arias, R. M. (2021). Generalidades sobre el trastorno de ansiedad. Revista cúpula, 35(1), 23-36. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v35n1/art02.pdf
García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Martínez-Monteagudo, M. C., & Redondo, J. (2008). Evaluación y tratamiento de la ansiedad escolar en la infancia y la adolescencia. Psicología conductual, 16(3), 413-437.
Gomis Selva, N., Gonzálvez Maciá, C., Vicent Juan, M., Gómez Núñez, M. I., & Lagos San Martín, N. (2014). Estrategias para prevenir y/0 minimizar el rechazo escolar desde la escuela y la familia. Revista INFAD De Psicología., 4(1), 487–500. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/635/574
Maturana, H. A., & Vargas, S. A. (2015). El estrés escolar. Revista médica clínica las Condes, 26(1), 34-41. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000073
Moreno, J. L. (1990). Musicoterapia en educación especial. Editum.
Pereyra, G. (2017). Musicoterapia: Iniciación, técnicas y ejercicios. Ma Non Troppo.
Piqueras o Rodríguez, J. A. P., Linares, V. R., González, A. E. M., & Guadalupe, L. A. O. (2009). Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física. Suma psicológica, 16(2), 85-112. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134213131007.pdf
Poch Blasco, S. (2001). Importancia de la musicoterapia en el área emocional del ser humano. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, (42), 91-113.
Karam Rozo, J. M., Parra, C., Urrego, G., & Castillo, C. (2019). Estrés en el colegio. Dos variables para reflexionar. Tesis Psicológica, 14(1), 30-46. https://doi.org/10.37511/tesis.v14n1a2
Sanz, J. I. P. (2001). El concepto de musicoterapia a través de la historia. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (42), 19-31. https://www.redalyc.org/pdf/274/27404203.pdf
Sanz, J. I. P. (2004). El concepto de musicoterapia a través de la Historia. Revista electrónica de LEEME, 13.
Tayeh, P., Agámez, P., & Chaskel, R. (2016). Trastornos de ansiedad en la infancia y la adolescencia. Precop SCP, 15(1), 6-18. https://scp.com.co/wp-content/uploads/2016/04/1.-Trastornos-ansiedad-1.pdf
Torres Camacho, V., & Chávez Mamani, A. A. (2013). Ansiedad. Revista de Actualización Clínica Investiga, 35, 1788. http://revistasbolivianas.umsa.bo/pdf/raci/v35/v35_a01.pdf
Vaillancourt, G. (2009). Música y musicoterapia: su importancia en el desarrollo infantil (Vol. 182). Narcea Ediciones.
Vives Monterde, S., & Rodríguez Jiménez, T (2023). Propuesta de un programa para prevenir la ansiedad infantil. [Tesis de pregrado, Universidad de Zaragoza] https://zaguan.unizar.es/record/129145/files/TAZ-TFG-2023-2672.pdf
Yáñez Amorós, B. (2011). Musicoterapia en el paciente oncológico. Cultura de los Cuidados, 15(29) 57-73. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/17454