No. 59-60 (2024): Espacios y materialidades. Diálogos contemporáneos entre el cine y el teatro / Secuencias, 30 años
Espacios y materialidades. Diálogos contemporáneos entre el cine y el teatro

Colonizers of the World, We Want Everything to Speak to Us. Poetics of Reflections

Óscar Cornago
csic
Published January 23, 2025

Keywords:

image, aesthetics, performativity, memory, Mapa Teatro, Beatriz Catani, Dan Graham, Los Torreznos
How to Cite
Cornago, Óscar. (2025). Colonizers of the World, We Want Everything to Speak to Us. Poetics of Reflections. Secuencias, (59-60), 19–36. https://doi.org/10.15366/secuencias2024.59-60.001

Abstract

The reflection is an image-device that displays a singular temporality in which the linear and progressive perception of time is suspended. Based on this approach, this article traces a journey through contexts and projects ranging from visual arts, exhibitions, archives, video, cinema and theater. The common denominator is reflections as an operation in time that activates a transformation, in the literal sense of going from one form to another, as well as a politics of the gaze. The references that are handled describe, like the reflections, a back and forth movement, between the sixties and seventies, when video and performance were discovered as ways of working in real time, and the current moment in which these approaches have been assimilated by digital technology as transversal characteristics of the artistic medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES

Fondo Beatriz Catani. Archivo de Artes. Universidad de La Plata. ?https://archivos.unlp.edu.ar/index.php/fondo-beatriz-catani? (21/03/2023)

«Mapa Teatro. Laboratorio de la imaginación social 40 años». Museo de Arte Miguel Urrutia (29/10/2022-15/05/2023) ?https://www.banrepcultural.org/exposiciones/mapa-teatro? (21/03/2023).

BIBLIOGRAFÍA

Catani, Beatriz ,«El uso del archivo como dispositivo de creación» (Revista Nimio. Revista de la cátedra Facultad de Historia. Universidad de La Plata, n.º 8, 2021) ?http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/article/view/1443/1534? (21/03/2022).

Coccia, Emanuele, La vida sensible (Buenos Aires, Marea, [2010] 2011). Traducción: María Teresa D’Meza.

Cornago, Óscar, «Aos nossos inimigos. Reflexões sobre o público» (Revista Aspas, nº 16, volumen 6.1, 2016) ?https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/115261? (20.03.2022).

Deleuze, Gilles, «Los cristales del tiempo», La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2 (Barcelona, Paidós, [1985] 1986), pp. 97-133. Traducción: Irene Agoff.

Graham, Dan, Theater (Gante, Anton Herbert & Dan Graham, 1978).

—, Video-Architecture-Television: Writings on Video and Video Works 1970-1978 (Halifax, The Press of the Nova Scotia School of Art and Design / New York University Press, 1979).

Elgoibar Aguirrebengoa, Ainara, Vídeo y vidrio. En reflexión sobre Performer/Audience/Mirror (1975) un work study de Dan Graham por Darcy Lange (Tesis doctoral. Universitat de Barcelona: Facultat de Belles Arts, 2018). ?https://www.tesisenred.net/handle/10803/668072? (29/03/2022).

Fischer-Lichte, Erika, Estética de lo performativo (Madrid, Abada, [2004] 2011. Traducción: Diana González Martín y David Martínez Perucha.

Krauss, Rosalind, «Video-arte: la estética del narcisismo», en Berta Sichel (comisaria), Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963-1986) (Catálogo de exposición. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2007), pp. 43-60.

Sichel, Berta (comisaria), Primera generación. Arte e imagen en movimiento (1963-1986) (Catálogo de exposición. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2007).

Lévinas, Emmanuel, Totalidad e infinito. Ensayos sobre la exterioridad (Salamanca, Ediciones Sígueme, [1971] 2002). Traducción: Daniel E. Guillot.

Moure, Gloria (ed.), Dan Graham (Catálogo exposición. Barcelona, Fundació Antoni Tápies, 1998).

Nevena, Ivanova, «Bruce Nauman and Dan Graham´s Politics of Presencing: Boredom Exposing Inauthenticity of 1960s and 1970s Time-Counciousness» (Journal of Film and Video, n.º 71.1, Primavera, 2019). ?https://muse.jhu.edu/article/719299? (18/03/2022).