Keywords:
Integral Sequence Shot, Jorge Sanjinés, Ukamau Group, cosmovision, language, translation, time, Aymara, nayra, qhipa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Abstract
This article proposes a series of reflections based on an important formal procedure in Bolivian cinema. The integral sequence shot was developed mainly in La nación clandestina (Jorge Sanjinés and Grupo Ukamau, 1989). It was conceived by the filmmakers and read by the critics as a translation between different conceptual systems: Andean cosmovision and film language. Through this device, Andean experience of time was meant to be translated in the best possible way to the cinematographic form. The integral sequence shot was conceived assuming that the conception of time in the Andes is radically opposed to the conception of time in the West. The opposition of cyclic Andean time and linear Western time, together with the location of the past in front and the future behind in Aymara language, would prove the need for an audiovisual translation. This text seeks to question the existence of absolute and opposite conceptions of time, and looks at spatial metaphors used to refer to time in Aymara. In this way, an authenticity built upon a cosmovision seen as fundamentally different is questioned.
Downloads
References
ALVARES BESKOW, Cristina, «Un cine de combate junto al pueblo. Entrevista con el cineasta boliviano Jorge Sanjinés» (Cinema Comparative Cinema, n.9, 2016), pp. 22-30. Disponible en: <http://www.ocec.eu/cinemacomparativecinema/pdf/ccc09/ccc09-esp-entr-beskow.pdf> (14/06/2019).
BALÁZS, Béla, Der Film. Werden und Wesen einer neuen Kunst (Viena, Globus, 1972), p. 24.
BENJAMIN, Walter, «La tarea del traductor», en Angelus Novus (Barcelona, Edhasa, 1971), pp. 127-143.
-, «Über Sprache überhaupt und über die Sprache des Menschen», en Medienästhetische Schriften (Frankfurt, Suhrkamp, 2002), pp. 67-82.
BERTONIO, Ludovico, Vocabulario de la lengua Aymara (Juli, Francisco del Canto, 1612). Disponible en: <https://www.wdl.org/es/item/13776> (14/06/2019).
BOURDIN, Gabriel Luis, «En los tiempos de ñaupa: el cuerpo y la deixis temporal en lenguas originarias de Sudamérica» (Península, vol.9, n.º 1, 2014), pp. 33-58. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S1870-5766(14)70119-9
<http://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/45729/41054> (14/06/2019).
BOUYSSE-CASSAGNE, Thérèse y HARRIS, Olivia, «Pacha: En torno al pensamiento aymara», en Tres reflexiones sobre el pensamiento andino, (La Paz, Hisbol, 1987), p. 12.
CANELAS, Valeria, «Antagonismo e imaginarios de la pluralidad en el cine boliviano» (Iberoamericana, vol. 18, n.º 67, Enero-Abril 2018), p. 66. Disponible en: <https://journals.iai.spkberlin.de/index.php/iberoamericana/article/view/2447> (14/06/2019).
DIEDERICHS, Helmut H., Béla Balázs und sein Beitrag zur formästhetischen Filmtheorie (Ponencia en Berlin el 20 de noviembre de 1997). Disponible en: <https://core.ac.uk/download/pdf/14510642.pdf> (14/06/2019).
ESPINOZA, Santiago y LAGUNA, Andrés, El cine de la nación clandestina (La Paz, Gente Común, 2009), p. 166.
GARCÍA PABÓN, Leonardo, La patria íntima (La Paz, Plural, 1998), p 261.
GEIDEL, Molly, «Messing with the Enemy: Movement and Cinematic Representations of the Traitorous Intermediary in Neoliberal Bolivia» (Latin American and Carribbean Ethnic Studies, vol. 8, n.º 2, junio de 2013), pp. 140-158. https://doi.org/10.1080/17442222.2013.808496
GRIJALVA, Juan Carlos, «Paradoxes of the Inka Utopianism of José Carlos Mariátegui's Seven Interpretative Essays on Peruvian Reality» (Journal of Latin American Cultural Studies, vol. 19, n.º 3, diciembre de 2010) pp. 317-334. https://doi.org/10.1080/13569325.2010.528897
HANLON, Dennis Joseph, Moving cinema: Bolivia's Ukamau and European political film, 1966-1989 (Tesis doctoral, Iowa, University of Iowa, 2009), pp. 187-227.
HARDMAN, Marta J., VASQUEZ, Juana y YAPITA, Juan de Dios, Aymara, compendio de estructura fonológica gramatical (La Paz, ILCA, 1988), p. 19.
LAYME PAIRUMANI, Félix, Diccionario bilingüe aymara castellano (Bolivia, Consejo Educativo Aymara, 2004).
MENDOZA PIZARRO, Javier, El espejo aymara (La Paz, Plural, 2015), p. 184.
NÚÑEZ, Rafael y SWEETSER, Eve, «With the Future Behind Them: Convergent Evidence From Aymara Language and Gesture in the Crosslinguistic Comparison of Spatial Construals of Time» (Cognitive Science, n.º 30, 2006). Disponible en: https://doi.org/10.1207/s15516709cog0000_62
<http://www.cogsci.ucsd.edu/~nunez/web/FINALpblshd.pdf> (06/06/2019).
PALACIOS, Beatriz, «A propósito de una ponencia sobre el cine boliviano», en Cine boliviano del realizador al crítico (La Paz, Gisbert, 1979), pp. 119-134.
PFEIFER, Wolfgang, Etymologisches Wörterbuch des Deutschen (1993), digitalisierte und von Wolfgang Pfeifer überarbeitete Version im Digitalen Wörterbuch der deutschen Sprache. Disponible en: <https://www.dwds.de/d/wb-etymwb>
QUISPE ESCOBAR, Alber, «La imposibilidad mestiza en La nación clandestina. Construcciones emblemáticas en el cine de Jorge Sanjinés», (Punto Cero, vol. 12, n.º 15, 2007). Disponible en: <http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762007000200007> (14/06/2019).
RIVERA CUSICANQUI, Silvia, Oprimidos pero no vencidos (La Paz, WA-GUI, 2010), p. 17.
SANJINÉS, Jorge, «El plano secuencia integral» (Cine cubano, n.º 125, 1989), pp. 65-71.
-, «Sobre ¡Fuera de Aquí!», en Cine boliviano del realizador al crítico (La Paz, Gisbert, 1979), p. 158.
SANJINÉS, Jorge y Grupo Ukamau, «El cine político no debe abandonar jamás su preocupación por la belleza», en Teoría y práctica de un cine junto al pueblo (México, Siglo XXI, 1979), p. 155.
-, «Elementos para una teoría y práctica del cine revolucionario», en Teoría y práctica de un cine junto al pueblo (México, Siglo XXI, 1979) p. 38.
SORIANO, Griselda, «Esperando a Zama: Charla abierta con Lucrecia Martel» (El Ángel Exterminador, n.º 26, 2017). Disponible en: <http://elangelexterminador.com.ar/esperando-a-zama-charla-con-lucrecia-martel> (14/06/2019).
SPEDDING, Alison, Religión en los Andes. Extirpación de idolatrías y modernidad de la fe andina (La Paz, ISEAT, 2008), pp. 33-44.
SPINNEY, Laura, «How time flies» (The Guardian, 24 de febrero de 2005). Disponible en:
<https://www.theguardian.com/science/2005/feb/24/4> (14/06/2019).
STEYERL, Hito, Die Farbe der Wahrheit (Viena, Turia + Kant, 2008), p 113.
SUSZ, Pedro, Filmo-videografía boliviana básica (1904-1990) (La Paz, Cinemateca Boliviana, 1991), p. 169.
VERTOV, Dziga, «Del Cine Ojo al Radio Ojo, Extracto del ABC de los kinoks» en Joaquim Romaguera I Ramió y Homero Alsina Thevenet (eds.), Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. (Madrid, Cátedra, 1989), p. 33.
WOOD, David M.J., «Andean realism and the integral sequence shot» (Jump Cut, n.º 54, otoño de 2012). Disponible en: <https://www.ejumpcut.org/archive/jc54.2012/WoodSanjines/text.html> (14/06/2019).
YAPITA, Juan de Dios y VAN DER NOORDAA, J.T., La dinámica aymara, conjugación de verbos (La Paz, ILCA, 2008).