No. 52 (2020): El cine de propaganda nazi en América Latina
Articles

Nazi Propaganda Cinema in Ecuador (1934-1941). The Ideological Confrontation for a Country

Yazmín
Pontificia Universidad Católica del Ecuador
Portada del número 52 de la revista Secuencias
Published April 29, 2021

Keywords:

Ecuador, cinema, nazism, exhibition
How to Cite
Yazmín. (2021). Nazi Propaganda Cinema in Ecuador (1934-1941). The Ideological Confrontation for a Country. Secuencias, (52), 97–120. https://doi.org/10.15366/secuencias2020.52.005

Abstract

During World War II, Latin America became a territory of ideological and political confrontation between Allied and Axis countries. After Hitler’s rise to power in 1933, the influence of the National Socialist ideology spread with great strength throughout Latin America. Different movements and political parties that supported Hitler and the Axis union appeared in several countries in the region. In response, the United States executed a cultural intervention plan to stop the advance of Nazism through advertising campaigns. The present article investigates the expansion of Nazi propaganda outside the territories of the Third Reich, in more neutral territories such as Ecuador. It will examine the main spaces of distribution, and the type of propaganda cinema that was released in the country from 1934 to 1941, with the aim to discover how significant were the premieres that came to Ecuador during the conflict.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah, Los orígenes del totalitarismo, Parte III: «Totalitarismo» (Madrid, Alianza Editorial, 1987).

CROCI, Paula y KOGAN Mauricio, Lesa humanidad: el nazismo en el cine (Buenos Aires, La Crujía, 2003).

ESTRADA, Jenny, Segunda Guerra Mundial, lista negra en Ecuador (Quito, Cámara Ecuatoriana del Libro, 2006).

GARDEN, Ian, The Third Reich’s Celluloid War. Propaganda in Nazi Feature Films, Documentaries and Television, (Gloucestershire, The History Press, 2012).

GIL, Emiliano y CANELA, Antonio, «La migración europea al Ecuador (1935-1955). La visión diplomática de la llegada de colectivos problemáticos: los judíos» (CHASQUI. Revista Latinoamericana de Comunicación, n.º 138, noviembre 2018).

GÓMEZ, Esteban, Análisis de la ruptura de las relaciones bilaterales Ecuador – Alemania en 1942 (Tesis de Maestría, FLACSO Sede Ecuador, 2017).

GRANDA, Wilma, Cronología de la Cultura Cinematográfica en el Ecuador 1901-1986 (Quito, Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1987).

GRANDA, Wilma, Cine Silente en Ecuador (Quito, Casa de la Cultura Ecuatoriana – Cinemateca Nacional, 1995).

HOBSBAWM, Eric, Historia del siglo XX (Buenos Aires, Crítica, 2011).

HALL, Melven y PECK, Walter, Wings for the Trojan Horse (Foreign Affairs, Council of Foreign Relations, enero de 1941).

JARVINEN, Lisa, y PEREDO-CASTRO, Francisco, «Penetrating the Spanish-Speaking Film Markets, 1936-1942», en Roel Vande Winkel y David Welch, Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema, (Londres, Palgrave Macmillan, 2011).

KERSFFELD, Daniel, Antinazi: Ecuador y el movimiento de lucha contra el nazismo durante la Segunda Guerra Mundial (Quito, Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador, 2015).

KERSFFELD, Daniel, «Difusión, denuncia y confrontación del nazismo en Ecuador» (Buenos Aires, Publicación del Congreso Judío Latinoamericano, 2016).

KERSFFELD, Daniel, La migración judía en Ecuador: ciencia, cultura y exilio, 1933-1945 (Quito, Academia Nacional de Historia, 2018).

KREUTER, María Luise, ¿Dónde queda el Ecuador? Exilio en un país desconocido desde 1938 hasta finales de los años cincuenta., (Ecuador, Abya-Yala, 1997).

LAUDERBAUGH, George, «Estados Unidos y Ecuador durante la Segunda Guerra Mundial: conflicto y convergencia», en Beatriz Zepeda (comp.), Ecuador: relaciones internacionales a la luz del bicentenario (Quito, FLACSO Sede Ecuador, 2009).

LUNA, Milton, Aula del siglo XXI: Historia y biografías del Ecuador (Quito, Cultural S.A., 2001)

MÉRIGUET, Pablo, Historia del Movimiento Antifascista del Ecuador (1941-1944) (Quito, Universidad Católica del Ecuador PUCE, 2016).

MÉRIGUET, Raymond, Antinazismo en el Ecuador. Años 1941-1944 (Quito, R. Me?riguet Cousse?gal,1988).

NAZARIO, Luiz, «Nazi Film Politics in Brazil, 1933-42», en Roel Vande Winkel y David Welch (eds.), Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema (Londres, Palgrave Macmillan, 2011) p. 85-98.

PEREDO-CASTRO, Francisco, «Las cinematografías iberoamericanas en la encrucijada 1930-1942» (Archivos de la Filmoteca, n.º 40, febrero, 2002), p. 126-147.

PÉREZ, Álvaro, «El cine, de la asistencia a “las vistas” a la tecnología 3D» (El Telégrafo, 06 de abril de 2014). Disponible en: <https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/quito/1/el-cine-de-la-asistencia-a-las-vistas-a-la-tecnologia-3d>.

PÉREZ PIMENTEL, Rodolfo, Ecuador Profundo (Guayaquil, Universidad de Guayaquil, 1988), Tomo IV.

PURCELL, Fernando, «Cine, propaganda y el mundo de Disney en Chile durante la Segunda Guerra Mundial» (Historio, n.º 43, vol. II, julio-diciembre 2010). Disponible en: <https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000200005>.

RENTSCHLER, Eric, The Ministry of Illusion. Nazi Cinema and its Afterlife (Cambridge, Harvard University Press, 1996).

SADOUL, Georges, Historia del Cine Mundial, (México, Siglo XXI, 1980).

SCHULTE, Linda, Entertaining the Third Reich: Illusions of Wholeness in Nazi Cinema, (Durham NC, Duke University Press, 1996).

TOBAR, Julio, Informe a la Nación del ministro de Relaciones Exteriores (Quito, Imprenta del Ministerio de Gobierno, 1941).

VANDE WINKEL, Roel y WELCH, David, Cinema and the Swastica. The International Expansion of Third Reich Cinema, (Londres, Palgrave Macmillan, 2011).

WEISER, Benno, «Una historia de la guerra», en Un blog para leer (2014). Disponible en: <http://mdarena.blogspot.com/2014/06/una-historia-de-la-guerra.html>

WELCH, David, Propaganda and the German Cinema 1933- 1945 (Londres-Nueva York, I.B. Tauris, 2001).