No. 24 (2000)
Studies

Round trips of Enlightened science and its influence on American colonial education

Antonio E. De Pedro Robles
Doctorado en Ciencias de la Educación. Universidad del Tolima
Published January 16, 2000

Keywords:

Science, Enlightment, Education, America
How to Cite
De Pedro Robles, A. E. (2000). Round trips of Enlightened science and its influence on American colonial education. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (24), 35–47. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/19209

Abstract

This article looks closely at the historic phenomenon of Spanish science during the Enlightment period and the process of spreading that science to the colonies in America and its influence in those territories as well as the construction of a new educational, cultural and social ideology which would lead to the independence process of American nations.
The Enlightment ideals outlined within the Borbon court did not fulfill expected regeneration and modernization but they laid the educational foundations for Creole science to become aware of its national identify. It also set the guidelines for the aforementioned science to propose its peripheral ideas as an alternative to the colonial centralization of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACEVES, P. (1993). La difusión de la ciencia en la Nueva España en el siglo XVIII. Quipu., 4, 357-385.

DE PEDRO, A.E. (1999). El diseño científico: siglos XVI al XIX. Madrid: Akal.

DEL PINO, F. (Coordinador) (1987). Ciencia y contexto histórico nacional en las expediciones ilustradas a América. Revista de Indias, XLVII.

MORENO, R. (1988). La primera cátedra de Botánica en México. México: SMHCT/SBM.

PESET, J.L. (Coordinador) (1988). Ciencia, vida y espacio en Iberoamérica. Madrid: CSIC, 3 vols.

PUERTO, J. (1988). La ilusión quebrada. Botánica, sanidad y política científica en la España ilustrada. Barcelona: Serbal.

PUIG-SAMPER, M.A. (1991). Las expediciones científicas durante el siglo XVIII. Madrid: Akal.

ROSSI, P.(1989). Storia della Scienza Moderna e Contemporanea. Torino: Ed. Utet, 3 vols.

SÁIZ, B. (1992). Bibliografía sobre la Expedición Malaspina y su entorno. Madrid: El Museo Universal.

SALDAÑA, J.J. (ed) ( 1992). Los orígenes de la ciencia nacional. México.

SELLES, M; PESET, J.L; LAFUENTE, A. (Comp.) (1988). Carlos III y la ciencia de la Ilustración. Madrid: Alianza Editorial.

SOTO ARANGO, D. (1989). Mutis filósofo y educador. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

SOTO ARANGO, D. (1993). Polémicas Universitarias en Santa Fe de Bogotá siglo XVIII. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional/CIUP/Colciencias.

STAFLEU, F.A. (1971). Linnaeus and the linnaeans. Utrech.

TARACENA, A. (1983). La expedición botánica al reino de Guatemala. C. Guatemala: Ed. Universitaria.