No. 24 (2000)
Experiences

Problem solving as a teaching strategy in the environment

Andrés García Ruiz
IES El Olivo, Parla (Madrid)
Mª Dolores Castro Guío
IES Atenea, Fuenlabrada (Madrid)
Javier Molina González
IES Javier García Téllez, Cáceres
Cristina Cerezo Martínez
IES Albarreda, Mérida (Badajoz)
Published January 16, 2000

Keywords:

Ecology, Problem-solving, Strategy
How to Cite
García Ruiz, A., Castro Guío, M. D., Molina González, J., & Cerezo Martínez, C. (2000). Problem solving as a teaching strategy in the environment. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (24), 69–79. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/19216

Abstract

Problem-solving in ecology teaching make the process of understanding easier and help the student's acquisition of knowledge. This paper explains problem-solving as a method of teaching. It poses five questions on ecology and analyses the results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERNÁNDEZ MANZANAL, R., Y CASAL JIMÉNEZ, M. (1995). La enseñanza de la ecología. Un objetivo de la educación ambiental. Enseñanza de las Ciencias, 13(3), 295-311.

FRAZER, M.J. (1982). Solving Chemical Problems, Chemical Society Review, 11(2), 171-190.

GARRET, R.M. (1986). Issues in science education: problem solving creativity and originality, International Journal Science Education, 9(2), pp. 125-190.

GIL, D. (1983). Tres paradigmas básicos en la enseñanza de las Ciencias, Enseñanza de los Ciencias, 1, pp. 26-33.

GIL, D. Y MARTÍNEZ-TORREGLOSA, J. (1987). La resolución de problemas como instrumento de cambio metodológico. Educación abierta, 66, 33-59.

GIL, D., DUMAS, A, CAILLOT, M., MARTÍNEZ-TORREGLOSA, J. Y RAMÍREZ, L. (1988). La resolución de problemas de lápiz y papel como actividad de investigación, Investigación en la Escuela, 6, pp. 3-19.

KEMPA, R.F. (1986). Resolución de problemas de química y estructura cognoscitiva, Enseñanza de las Ciencias, 4(2), pp. 99-110.

MURPHY, P. Y GOTT, R. (1984). The Assesment Fromework at 13715. (Science Report for Teacher, DES: Londres).

SIGÜENZA, A.F. Y SÀEZ, M.J. (1990). Análisis de la resolución de problemas como estrategia de enseñanza de la biología. Enseñanza de las Ciencias, 8(3), 223-230.

WOODS, D.R., CROWE, C.M., HOFFMAN, T.W. Y WRIGHT, J.D. (1985). Challenges to teoching problem-solving skills, Chem. 13 News (Waterloo University), 1-12.