No. 14 (1996): Education for Equality
General Introduction

The History of Women's Education in Spain

Margarita Ortega López
Dpto. de Historia Moderna. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Autónoma de Madrid
Published September 15, 1996

Keywords:

Education, Historie aspects, Gender stereotypes
How to Cite
Ortega López, M. (1996). The History of Women’s Education in Spain. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (14), 43–53. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tarbiya/article/view/20066

Abstract

This work briefly analyzes the educational method for Spanish women, in modern history. In this period, the lack of women's education was the norm for patriarchal society to mantain power relations that subjected women to men's authority.
Nevertheless, the utilitarian principies of the Enlightenroent created the need for open public spaces -schools-, to give girls a specific education, different from boys. During 19th and 20th centuries it was possible for women, though with many dificulties, to aspire to secondary and university education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (1982). Mujer y Sociedad en España: 1700-1975. Madrid: Ministerio de Cultura.

AA.VV. (1984). Las mujeres en la Historia de España (ss. XVI-XX). Actas de las II ]ornadas de Investigación Interdisciplinar. Madrid: IUEM. UAM.

AA.VV. (1988). Historia de una marginación: las mujeres en España. Revista Historia 16, Número extra, 145.

AA.VV. (1989). El feminismo en España: dos siglos de historia. Madrid: Fundación Pablo Iglesias.

AA.VV. (1990). Mujer y educación en España, 1868-1975. Santiago: Universidad.

AA.VV. (1994). Textos para la Historia de las mujeres en España. Madrid: Cátedra.

AA.VV. (1995). "Las relaciones de género". Ayer, 17.

ARIÉS, P. y DUBY, G. (1989). Historia de la vida privada (v. III). Madrid: Taurus.

BALLARÍN, P-ORTIZ, T. (eds.) (1990). La mujer en Andalucía. 1er Encuentro Interdisciplinar de Estudios de la Mujer (v. II). Granada: Universidad.

CAPEL, R.M. (1982). El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930). Madrid: Ministerio de Cultura.

CORTADA ANDREU, E. (1988). Escuela mixta y coeducación en Cataluña durante la 2ª República. Madrid: Instituto de la Mujer.

DUBY, G. y PERROT, M. (1992). Historia de las Mujeres. (V. III y IV). Madrid: Taurus.

FAGOAGA, C. y LUNA, L. (1996). Notas para una historia social del movimiento de las mujeres. Signos reformistas y signos radicales en AA.VV. Ordenamiento jurídico y realidad social de las mujeres. Actas IV jornadas de Investigación del IUEM. Madrid: UAM.

FEBO, G. DI. (1976). Orígenes del debate feminista en España. La escuela Krausista y la Institución Libre de Enseñanza. (1870-1890). Revista Literaria.

FLECHA, C. y TORRES, I. (eds.) (1991). La mujer, nueva realidad, respuestas nuevas. Sevilla: Narcea.

GRAÑA CID, M.M. (ed.) (1994). Las sabias mujeres: educación, saber y autoría (siglos III-XVII). Madrid: Asociación Cultural Al-Mudayna.

MARTIN GAYTE, C. (1987). Usos amorosos del siglo XVIII en España. Barcelona: Grijalbo.

NAVA, T. (1992). La educación en la Europa Moderna. Madrid.

ORTEGA LÓPEZ, M. (1988). La educación de las mujeres en la Ilustración Española. Revista de Educación, número extraordinario.

PASTOR I HOMS, M.I. (1984). La educación femenina en la postguerra (1939-45). El caso de Mayorca. Madrid: Instituto de la Mujer.

SCAULON, G.M. (1986). La polémica feminista en la España contemporánea. Madrid.

VIGIL, M.A. (1986). La vida de las mujeres en los siglos XVI y XVII. Madrid: s. XXI.

ZULUETA, C. de (1992). Cien años de educación de la mujer española: Historia del Instituto Internacional. Madrid: Castalia.

ZULUETA, C. de y MORENO, A. (1993). Ni convenio ni college, la residencia de señoritas. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.