Abstract
The Maravall Ministry outlined an education policy for equality, from a social point of view, whose main features were the democratization of the Educative System, the promotion of opportunities for the equality, and the orientation of the system towards a more productive binding in order to be in the direction of equality and democratic participation as a whole (growth for the redistribution).
This policy however was answered back, but it also turned out to be controversial from the very bases of its definition. The conservative organizations opposed to it from a different perspective of the educative freedom and the students and their strike in 1.986-87 were opposed to Maravall policy concerning fees and the access to University. About the controversy, it is doubted the effectiveness of the politic-educative equality of the OCDE countries and the social equality of the Socialist Government both references being considered external to the Maravall education policy. It is noticed a competitive, hierarchical, appropiative and meritocratic character of the egalitarian principie of opportunities, as much as the functional character of it from its ideological penetration, more than its effective fulfilment.
About the ideological premises of the educatíon policy of the Maravall Ministry, they can be labelled as liberal socialism. First of all his policy includes the liberal concern for includes freedom but from a socialist point of view, as a struggle for equality; second, the liberalism has its influence in the educative policy through the principie of equality of opportuoities and the point of the citizens participation in the public life, as free and responsible individuals.
Downloads
References
ANDERSON, P. (1988). The affinities of Norberto Bobbio. New Left Review, 170, 3-36.
BENEGAS, J.Mª. (1990). La razón socialista. Barcelona: Planeta.
BOBBIO, N. (1985). El futuro de la democracia. Barcelona: Plaza & Janés.
BOBBIO, N. (1987). Liberalismo y democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
BOBBIO, N. (1990). El úempo de los derechos. Madrid: Sistema.
BOBBIO, N. (1993). Igualdad y libertad. Barcelona: Paidós/I.C.E. Universidad de Barcelona.
BOWLES, S. and GINTIS, H. (1986). Capitalism and Democracy.
CIDE (1992). Las desigualdades en la educación en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1992.
DÍAZ, E.(1977). Legalidad-legitimidad en el socialismo democrático. Madrid: Síntesis.
DÍAZ, E. (1982). Socialismo en España: el partido y el Estado. Madrid: Mezquita.
DÍAZ, E. (1986). Para una recuperación de la legitimidad democrática. Sociología del diritto, XIII, 2-3, 189-198.
DÍAZ, E. (1993). Norberto Bobbio: bases realistas para el socialismo democrático. Sistema, 112, 5-23.
Documentación Social (1992). Modernización económica y desigualdad social, 88.
El País. Solchaga afirma que los socialistas son hijos legítimos del liberalismo. 22 de octubre de 1994, p. 18.
EMBID IRUJO, A. (1983). Una introducción al proyecto de ley orgánica del Derecho a la Educación. Cuadernos de Pedagogía, 106, 17-20.
FANJUL, O. (1992): Igualdad y competencia. El País, 16 de junio, 56.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1984): Reforma escolar y/o reforma social. Trabajadores de la Enseñanza, mayo, 5.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1985): ¿Es tan fiero el león como lo pintan? Reproducción, contradicción, estructura y actividad humana en la educación. Educación y Sociedad, 4, 5-32.
FERNÁNDEZ ENGUJTA, M. y LEVIN, H. (1989). Las reformas comprensivas en Europa y las nuevas formas de desigualdad educativa. Revista de Educación, 289, 49-90.
FERNÁNDEZ SANTILLÁN, J. (1994). Liberalismo y socialismo. Sistema, 120, 5-19.
GUERRA, A. y TEZANOS, J.F. (eds.) (1992). La década del cambio. Diez años de gobierno socialista (1982-1992). Madrid: Sistema.
HERRERO Y R. DE MIÑÓN, M. (1993). La igualdad vista por un conservador. En I Simposio sobre igualdad y distribución de la renta y la riqueza. Madrid, Argentaría, vol. I, 63-74.
MACPHERSON, C.B. (1977). La democracia liberal y su época. Madrid: Alianza Editorial.
MARAVALL, J.Mª. (1982): La política de la transición (1975-1980). Madrid: Taurus.
MARAVALL, J.Mª. (1984). La reforma de la enseñanza, Barcelona: Laia.
MARAVALL, J.Mª. (1991). Democracia y socialdemocracia. Quince años de política en España. Sistema, 100, 41-67.
MARAVALL, J.Mª. (1994). Sobre la igualdad. Un análisis socialdemócrata. Claves de Razón Práctica, 39-40, 2-13.
MEC (1978) Política, igualdad social y educación (Textos seleccionados de Sociología de la Educación I). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
MORA, J.L. (1994). Sociedad, sociología y currículum. Algunas reflexiones sobre la configuración del currículum en la sociedad de los noventa. Tarbiya, 6, 47-61.
ORTEGA, F. (1991). Del fracaso escolar a la integración social. Documentación Social, 84, 159-177.
PECES-BARBA, G. (1975). El socialismo y la libertad. Sistema, 9, 67-85.
PECES-BARBA, G. (1977). Notas sobre derechos fundamentales, Socialismo y Constitución. Sistema, 17-18, 89-97.
PÉREZ SASTRE, E.J. (1993). Igualdad social y educación. Escuela Española, 3.127, 2.
PÉREZ SASTRE, E.J. (1994). Educación e igualdad de oportunidades. Escuela Española, 3.193, 2.
POPKEWITZ, T.S.; PITMAN, A. y BARRY, A. (1990). El milenarismo en la reforma educativa de los años ochenta. Revista de Educación, 291, 81-103.
PUELLES, M. de (1991, 3ª): Educación e ideología en la España contemporánea. Barcelona: Labor.
QUINTANILLA, M.A., ESCUDERO, M. y VARGAS MACHUCA, R. (1984). Tres propuestas de futuro. El País, 20 de enero, 18.
RAWLS, J. (1977). Teoría de la justicia, México: Fondo de Cultura Económica.
RODRíGUEZ MENÉS, J. (1993). Movilidad social y cambio social en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 61, 77-125.
ROSSELLI, C. (1991). Socialismo liberal. Madrid: Ed. Pablo Iglesias.
SAVATER, F. (1993). La tradición filosófica de la igualdad. Claves de Razón Práctica, 36, 2-9.
TORRE, J.L. (1983). José Mª Maravall, ministro de Educación (entrevista). Cuadernos de Pedagogía, 97, 18-26.
TRANFAGLIA, N. (1991, 6ª). Liberalsocialismo. En BOBBIO, N., MATEUCCI, N. y PASQUINO, G., Diccionario de Política. Madrid: Siglo XXI Editores.
TREVES, R. (1974). El socialismo liberal en Italia: Algunos capítulos de su historia. Sistema, 7, 5-27.
TREVES, R. (1986). Sociología del Diritto oggi e crisi dello Stato Sociale. Sociología del diritto, XIII, 2-3, 247-260.
TREVES, R. (1991). Sociología del Derecho y socialismo liberal. Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.