No. 51 (2024)
Articles

About final projects at University: notes on (not only) academic writing

Enrique Ferrari
Universidad Internacional de La Rioja
Published December 20, 2024

Keywords:

End-of-degree project, Key competences, Academic writing, Argumentation, Rhetoric
How to Cite
Ferrari, E. (2024). About final projects at University: notes on (not only) academic writing. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (51), 113–126. https://doi.org/10.15366/tarbiya2024.51.008

Abstract

The End-of-Degree Project is widely recognized as the cornerstone and culminating experience of a student’s academic journey. It serves as a crucial opportunity for students to demonstrate their intellectual maturity and commitment to making original contributions in their field. However, this project is often underutilized as a means of strengthening students’ foundational skills, leaving gaps in their overall education. Among these skills, written expression stands out as a key indicator of both an author’s abilities and ambitions. Crafting a well-reasoned argument requires developing a personal style, self-awareness, and critical thinking—essential skills for navigating and establishing oneself in any discipline. For this reason, this paper –using the principles of modern rhetoric– advocates for reimagining the End-of-Degree Project as a powerful platform for enhancing students’ writing skills beyond purely academic requirements, ensuring they receive the well-rounded education they deserve.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. (2014). Ética a Nicómaco. Gredos.

AYUSO, A. (1997). El oficio de escritor. Ediciones Fuentetaja.

BETANCUR VALENCIA, D.B. (2021). Firmar en nombre propio. Representaciones de jóvenes universitarios sobre la escritura académica. Enunciación, 26(1), 92–105.

CASSANY, D. (2018). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Paidós.

CASSANY, D. (1995). La cocina de la escritura. Anagrama.

CASSANY, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Paidós.

CHANAMÉ CHIRA, R., SANTISTEBAN CHÉVEZ, D., MANAYAY TAFUR, M., SOLANO CAVERO, J., VILLÓN PRIETO, R.D., VILLÓN PRIETO, C.R., Y

QUINTANA MARREROS, C. (2022). Estrategias discursivas y retóricas: Un problema de escritura académica. RISTI: Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 53, 137–154.

CHANAMÉ CHIRA, R., VALLE CASTILLO, S.M., Y LÓPEZ REGALADO, O. (2021). Limitaciones en la escritura académica en los estudiantes universitarios: Revisión sistemática. Paian, 12(1), 17–31.

DELILLO, D. (2013). Mao II. Austral.

DEL MOLINO, S. (2014). Decir. Recuperado de http://continuidaddeloslibros.com/decir/

ECO, U. (1989). Cómo se hace una tesis. Gedisa.

GARCÍA RUIZ, M.A., MAQUEDA CUENCA, E., Y ONIEVA LÓPEZ, J.L. (2023). Escritura académica: de la investigación a la práctica docente. En V. Salazar García y M.A. García Ruiz (Coord.), Avances en el estudio sobre el lenguaje científico y académico (pp. 141–164). Octaedro.

GARDNER, J. (2001). Para ser novelista. Ediciones Fuentetaja.

JIMÉNEZ, J.R. (1995). Eternidades. Antología poética. Catedra.

KAVAFIS, C.P. (2015). Ítaca. Nórdica.

LEAL RIVAS, N. (2023). La argumentación en la escritura académica de investigación: perspectivas, procesos y estrategias. Visor Lingüística.

LLEDÓ, E. (1999). El silencio de la escritura. Espasa.

MACHADO, A. (1984). Juan de Mairena. Espasa-Calpe.

MARGOLIS, J. (1999). What, after all, is a work of art. The Pennsylvania State University Press.

NÚÑEZ CORTÉS, J. A. (Coord.). (2015). Escritura académica. De la teoría a la práctica. Pirámide.

ORTEGA Y GASSET, J. (2005). La deshumanización del arte (tomo III). Taurus.

ORTEGA Y GASSET, J. (2008). ¿Qué es filosofía? (tomo VIII). Taurus.

PARISER, E. (2017). El filtro burbuja: Cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.

PIGLIA, R. (2005). El último lector. Anagrama.

Pujante, D., y Alonso Prieto, J. (Eds.). (2022). Una retórica constructivista. Creación y análisis del discurso social. Universitat Jaume I.

REYNOSO TAFUR, K.M., RODRÍGUEZ TAFUR, E., Y SOPLAPUCO MONTALVO, J.P. (2022). La escritura académica argumentativa en la universidad: Una revisión bibliográfica. Hacedor, 6(2), 31–43.

RODRÍGUEZ, J., Y YELA NARVAEZ, S.C. (2024). Fortalecimiento de la escritura académica: exploración de la dimensión socioafectiva. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(42), 45–69.

ROMERO OLIVA, M.F. (Ed.). (2020). Escribir en la Universidad. Elaboración y defensa de trabajos académicos -TFG/TFM. Peter Lang.

SALA, M.E. (2024). Institutio oratoria: al encuentro de la propia voz en la escritura académica. En F. Chico-Rico y J.O. Gallor Guarin (Eds.), Corrientes actuales en los estudios retóricos iberoamericanos (pp. 103–119). Universidad de Alicante.

SAN MARTÍN, J. (1998). Fenomenología y cultura en Ortega. Tecnos.

SLEK, C. (2021). La escritura en la universidad. Methodo: Investigación Aplicada a las Ciencias Biológicas, 6(3), 111–112.

UTRIA MACHADO, L.E., Y ANDRADE GONZÁLEZ, L.I. (2024). ¿Cómo planean y se autoperciben en la escritura los estudiantes universitarios? Areté, 24(1), 25–34.

VARGAS CASTRO, E. (2024). Cohesión en el fortalecimiento de la escritura académica de estudiantes universitarios. Revista de Educación: Argentina, 33, 109–138.