Vol. 8 (2003): Educational values
Artículos

The relations of coexistence in schools. A study in centers of the Community of Madrid.

Published October 15, 2015
How to Cite
Rodríguez Muñoz, V. M. (2015). The relations of coexistence in schools. A study in centers of the Community of Madrid. Tendencias Pedagógicas, 8, 143–154. Retrieved from https://revistas-new.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1836

Abstract

The Atmosphere and Coexistence at schools have become a big worry for educational workers, pupils and families. Recent Studies prove, however, that the opinions of the groups involved aren't as negative as we used to think. A new Survey of the Evaluation Institute IDEA reflects the resoults of a Questionarie given to pupils and families in Secondary Compulsory Education. In this Survey it's possible.to observe a positive trend to perceive the coexistence at school as something positive, although it needs to be improved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casamayor, G. (Coord) (1998): Cómo darrespuesta a los conflictos. Ladisciplina en la enseñanza secundaria. Barcelona: Graó.

DEFENSOR DEL PUEBLO (2000): Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Defensor del Pueblo (col. Informes, Estudios y Documentos).

Del Barrio, C. y otros (2003): "La realidad del maltrato entre iguales en los centros de secundaria españoles" En Infancia y Aprendizaje, 26 (1)/ 25 - 47.

Díaz Aguado, Mª J. (1996): Programas de educación para la tolerancia y la prevención de la violencia en los jóvenes. Madrid: Ministerio de Trabajo y asuntos Sociales.

Esteve, J.M. (1994): El malestar docente. Barcelona: Paidós (3ª Ed.)

Fernández, I (1998): Prevención de laViolencia y Resolución de conflictos. Madrid: Narcea.

Fernández Enguita, M. (2001): "Elsistema educativo y la convivencia cívica ¿parte del problema o de la solución? En Cuadernos de Pedagogía, 304/ 12-17.

Girard, K. y Koch, S. (1997): Resolución de conflictos en lasescuelas. Manual para educadores. Barcelona: Granica.

INCE (2000): Sistema estatal de indicadores de la educación 2000. Madrid: Centro de publicaciones

del Ministerio de Educación y Cultura.

INCE (1997): Diagnóstico del sistema educativo: elementos para un diagnóstico del sistema

educativo español. Madrid: Centro de publicaciones del Ministerio de Educación y Cultura.

Johnson, D. y [ohnson, R. (1999): Cómo reducir la violencia en las escuelas. Buenos Aires: Paidós.

Marchesi, A. (2000): Controversias en la educación española. Madrid: Alianza Editorial.

Marchesi, A. y Martín, E. (Comp.) (2002): Evaluación de la Educación Secundaria. Fotografía de una etapa polémica. Madrid: Ediciones SM.

Torrego, J.C. (Coord) (2000): Mediación de conflictos en instituciones educativas. Madrid: Narcea.

Torrego, J.C. (Coord) (2003): Resolución de conflictos desde la acción tutorial. Madrid: Comunidad de Madrid. Consejería de Educación.