Keywords:
Education, History, Politics, Republic, Malaga, schools, illiteracy, Pedagogic Missions, Schools.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The proclamation of the Republic II opened horizons of hopes and freedoms for wide sectors of the country and supposed a change in all the orders of the political Spanish life. The Provisional Government of the Republic was placing in the first plane of its worries the problems concerning to the people education. The Republic was aspiring to transform the Spanish reality up to achieve that Spain was an authentic democracy. In this sense, those who were responsible for the new regime, to promote the development of educational politics on new pedagogical bases in order to create a new social and pedagogic philosophy, the educational system. As the society, the education was presenting in Malaga several features. The high rate of illiteracy, the scanty number of public schools, the cultural disinterest, the precarious living conditions of the most numerous social class of the low class, was becoming more accentuated because of the disadvantages in which there were living the big families, who, with a well-off situation, were sending her daughters to the "misses' colleges" and her children to institutions governed, by religious in general. Her privileged position, was allowing them the access to the cultural and recreational centers that were arranged in the city from the previous century.Downloads
References
·Azaña, M. (1968). Obras Completas. México: Ediciones Oasis.
· Becarud, J. (1967). La Segunda República Española (1931-1936). Madrid: Taurus.
· Brenan, G. (1962). El Laberinto Español. París: Ruedo Ibérico.
· Carr, R. (1969). España 1808-1939. Barcelona: Ariel.
· Caballero Cortés, A. (1990). La enseñanza en Málaga en 1937. Revista Interuniversitaria. Historia de la Educación, 8. Salamanca.
· Caballero Cortés, A. (1995). Política y Enseñanza Primaria en Málaga durante la II República (1931-1939). Granada: Ediciones Adhara.
· Checa Godoy, A. (1984). La prensa local en la provincia de Málaga (1808-1983). Jábega, 46. pp.60-75. Málaga.
· Domingo, M. (1932). La Escuela en la República (La obra de ocho meses). Madrid: Aguilar.
· García Sanchez, A. (1984). La segunda República en Málaga: La cuestión religiosa. Córdoba:
Ayuntamiento de Córdoba.
· Gómez Cháix, P. (1930). Ensayos de Política municipal. La supresión y el restable cimiento del impuesto de consumo. Madrid. FALTA LA EDITORIAL.
· Jackon, G. (1967). La República Española y la Guerra Civil. México: Gijalbo.
· Jiménez de Asua, (1932). Proceso Histórico de la Constitución Española. Madrid: Reus.
· Lacomba Avellán, J. (1984). Málaga en el siglo XX (1900-1960) (Vol. II). Granada: Ediciones Anel.
· Lozano Seijas, C. (1980). La Educación Republicana en España 1931-1939. Barcelona: Universidad Central.
· Llopis, R. (1933). La Revolución en la Escuela. Dos años en la Dirección General de Primera Enseñanza. Madrid: Aguilar.
· M.E.C. (1991). Historia de la Educación en España. La Educación durante la Segunda República y la Guerra Civil (1931-1939) (Vol. IV). Madrid: Breviarios de Educación.
· Molero Pintado, A. (1977). La Reforma Educativa en la Segunda República. Primer Bienio. Madrid: Santillana.
· Ortega Berenguer, E. (1982). La Enseñanza pública en la II República, Málaga 1931. Málaga: Diputación Provincial.
· Plá, J. (1940). Historia de la Segunda República Española. Barcelona: Ediciones Destino.
· Pérez Galán, M. (1977). La Enseñanza en la Segunda República Española. Madrid: Edicusa.
· Puelles Benítez, M. (1980). Educación e ideología en la España Contemporánea. (1767-1975). Barcelona: Labor.
· Samaniego Boneu, M. (1977). La Enseñanza en la Segunda República Española. Madrid: Edicusa.
· Tusell, J. (1975). La España del Siglo XX. Desde Alfonso XIII a la muerte de Carrero Blanco. Barcelona: Dopesa.
· Tuñón De Lara, M. (1976). La segunda República. Madrid: Siglo XXI.
· VV.AA. (1986). Historia General de España y América. Tomo XVII. La Segunda República y la Guerra. Madrid: Ediciones Rialp.
· Velasco Gomez, J. (1987). Elecciones Generales en Málaga durante la II República (1931-1933). Málaga: Diputación Provincial.
· Vico Monteoliva, M. (1990). El Instituto -Escuela de Málaga. Jábega, 67 (pp. 42-49) Málaga. Revista de la Diputación Provincial.
· Vico Monteoliva, M (coord.). (1995). Educación y cultura en la España Contemporánea. Málaga: Editorial Algazara y Universidad de Málaga.
· Vilar, P. (1963). Historia de España. Barcelona: Grijalbo.