Vol. 40 (2023): Aportaciones Pedagógicas en tiempos de cambios: Desafíos globales
Artículos

Can virtual education in the university be better or equal valued by the students than the classroom? The case of CEIPA Business School (Colombia)

Joan Tahull Fort
Universidad de Lleida
Antonio Boada
CEIPA powered by ASU Colombia
Published June 30, 2023

Keywords:

University, virtual education, face-to-face education, post-pandemic education, post-pandemic student perception, Covid-19
How to Cite
Tahull Fort , J. ., Boada , A. . ., & Cardona Montoya , G. . (2023). Can virtual education in the university be better or equal valued by the students than the classroom? The case of CEIPA Business School (Colombia). Tendencias Pedagógicas, 40, 15–31. https://doi.org/10.15366/tp2023.40.002

Abstract

The study presents a description, analysis and reflection on the possibilities and strengths of virtual education and is compared with the classroom. The case of CEIPA Business School University during the Covid-19 pandemic is presented. Relevant bibliography and quantitative data have been used for the research; mainly the evaluations of students graduated from CEIPA in different periods (prepandemia and pandemic); the educational outcomes of CEIPA’s specific competencies in their different modalities are also compared with the national average in different years. CEIPA students recognize the excellence of the education received in the classroom and virtual modality. In many periods, telematics education has a better value than face-to-face education; in addition, according to the Saber Pro Tests, the CEIPA virtual modality degrees have in all years results much higher than the average of Colombian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Educación, 32(1), 45-61. doi: 10.15517/revedu.v32i1.523

Badia, F. (Coord.) (2014). Promoción y desarrollo de la formación dual en el sistema universitario catalán. Associación Catalana de Universidades Públicas. https://cutt.ly/b1cpD8O

Beraza, J.M. y Azkue, I. (2018). Diseño de un itinerario de formación dual: universidad-empresa en GADE. Journal of Management and Business Education, 1(1), 53-68. doi: 10.35564/jmbe.2018.0005

Boudjaoui, M., Clénet, J., y Kaddouri, M. (2015). La formación en alternancia en Francia: entre prácticas sociales y objeto de investigación. Educar, 51(2), 239-258. doi: 10.5565/rev/educar.679

Castañeda-Vázquez, C., Pérez-Cortés, A. J., Valdivia-Moral, P. A., y Zurita-Ortega, f. (2020). Motivos de interés por la docencia e identidad profesional del futuro profesorado de Educación Física. Análisis en los másteres universitarios de Sevilla, Granada y Jaén (España). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(34.2), 299-314. doi: 10.47553/rifop.v34i2.77534

Chisvert-Tarazona, M.J., Palomares-Montero, D., y Soto-González, M.D. (2015). Formación en alternancia en el espacio universitario. Una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas. Educar, 51(2), 299-320. doi: 10.5565/rev/educar.709

Coiduras, J., Isus, S. y Del Arco, I. (2015). Formación inicial de docentes en alternancia. Análisis desde las percepciones de los actores en una experiencia de integración de aprendizajes. Educar, 51(2), 277-297. doi: 10.5565/rev/educar.67

Comisión de las Comunidades Europeas. (2007). Comunicación de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Mejorar la calidad de la formación del profesorado. Bruselas. https://cutt.ly/ctCEdoC

Consejo de la Unión Europea. (2014). Conclusiones del Consejo, de 20 de mayo de 2014, sobre formación eficaz de los docentes. Diario Oficial de la Unión Europea 2014/C 183/05. Recuperado de https://cutt.ly/sj0CCYE

Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. Madrid: Santillana.

Domínguez, G. y Prieto, E. (2019). Experiencias y reflexiones sobre la formación inicial del profesorado de Enseñanza Secundaria: retos y alternativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(3), 1-13. https://bit.ly/35KobxS

Durán, P., Santos, J.R., y Gil, R. (2017). Guía de la formación dual. Cámaras de Comercio, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Fondo Social Europeo. https://cutt.ly/Q1mRz5U

Estebaranz, A. (2012). Formación del profesorado de Educación Secundaria. Tendencias Pedagógicas, 19, 149-173. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2006

Fernández, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 158-170. doi: 10.4995/redu.2010.6216

González, F., Bisquert, M., Haba-Osca, J., y Osca-Lluch, J. (2020). Formación del profesorado de Secundaria en España: Un estudio a través de los Másteres Oficiales en Educación Secundaria en universidades públicas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(34.2), 205-224. 10.47553/rifop.v34i2.78055

González, A.M. y Fernández, M.S. (2015). Análisis crítico del Practicum de Magisterio en una Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Tendencias Pedagógicas, 14, 417-432. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1927

Imbernón, F. y Colén, M.T. (2015). Los vaivenes de la formación inicial del profesorado. Una reforma siempre inacabada. Tendencias Pedagógicas, 25, 57-76. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/160

Latorre, M.J. y Blanco, F.J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. REDU, 9(2). doi: 10.4995/redu.2011.6157

Lucas, N., Nasta, T., y Rogers, L. (2012). From fragmentation to chaos? The regulation of initial teacher training in further education. British Educational Research Journal, 38(4), 677-695. https://www.jstor.org/stable/23263910

Monreal, M.C. y Terrón, M.T. (2010). Evaluación de competencias en la doble titulación de Trabajo Social y Educación Social. Una experiencia interdisciplinar. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 158-170. doi: 10.4995/redu.2010.6223

Rego, L., Barreira, E.M., y Rial, A.F. (2015). Formación Profesional Dual: Comparativa entre el sistema alemán y el incipiente modelo español. Revista Española de Educación Comparada, 25, 149-166. doi: 10.5944/reec.25.2015.14788

Schank, R.C. (2005). Lessons in learning, e-Learning, and Training: Perspectives and Guidance for the Enlightened trainer. ISBN: 978-0787976668.