Vol. 26 (2015): Early Childhood Education
Miscellany

The perception of students graduated from mastery in the Autonomous University of Madrid on its competition professional to be "inclusive teacher": a preliminary study

Dolores Izuzquiza Gasset
Universidad Autónoma de Madrid
Gerardo Echeita Sarrionandia
Universidad Autónoma de Madrid
Cecilia Simón Rueda
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 27, 2015

Keywords:

educative competencies, inclusive education, initial teacher education, infant teacher education, primary teacher education
How to Cite
Izuzquiza Gasset, D., Echeita Sarrionandia, G., & Simón Rueda, C. (2015). The perception of students graduated from mastery in the Autonomous University of Madrid on its competition professional to be "inclusive teacher": a preliminary study. Tendencias Pedagógicas, 26, 197–216. https://doi.org/10.15366/tp2015.26.011

Abstract

This research -which is a preliminary study within a broad project-, has as objective to find out what is the perception of undergraduates Infant and Primary teacher, concerning professional competences to be teachers able to face the challenges linked to inclusive education. 86 undergraduates have participated in the study. The information has been collected using a questionnaire developed ad hoc basically around the dimensions covered in the “inclusive teachers’ competency profile”, developed in Teacher Education for Inclusion project (European Agency for Special Needs Education and Inclusive Education, 2012). The results show the main strengths and weaknesses in these competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEDNEEI (2011) Formación del profesorado para la educación inclusiva en Europa – Retos y oportunidades. Odense, Dinamarca: Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales. Recuperado de

http://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-challenges-andopportunities_TE4I-Synthesis-Report-ES.pdf

AEDNEEI (2012). Formación del profesorado para la educación inclusiva. Perfil profesional del docente en la educación inclusiva. Odense, Dinamarca: Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales. Recuperado de http://www.europeanagency.org/publications/ereports/te4i-profile/te4i-profile-of-inclusiveteachers

Ainscow, M. (1995). Necesidades Especiales en el Aula. Guía para la formación del profesorado. Madrid: Narcea/UNESCO (2001, 3ªed.)

Ainscow, M., Booth, T., y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Londres: Routledge.

ANECA (2004) Libro Blanco del Título de Grado en Magisterio, (2. Volúmenes) Recuperado de

http://www.aneca.es/var/media/150404/libroblanco_jun05_magisterio1.pdf

Arthur Kelly, M.; Sutherland, D.; Lyons, G. Macfarlane, S. & Foreman, Ph. (2013) Reflections on enhancing pre-services programmes to support inclusion: perspectives from New Zeeland and Australia. European Journal of Special Needs Education, 28(2): 217–237.

De Boer, A. ; Jan Pijl, S. y Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15 (3), 331-353.

Booth, T. (2006). Manteniendo el futuro con vida; convirtiendo los valores de la inclusión en acciones. En M.A. Verdugo y F.B. Jordán de Urríes (Coords.), Rompiendo inercias. Claves para avanzar. VI Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad (pp. 211-217). Salamanca: Amarú.

Booth, T., y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools Bristol: CSIE. (3ª Ed.).

Echeita, G. (2012). Competencias esenciales en la formación inicial de un profesorado inclusivo. Un proyecto de la Agencia Europea para el Desarrollo de las Necesidades Educativas Especiales. Tendencias Pedagógicas, 19, 7-24.

Echeita, G. (2013). Inclusión y Exclusión Educativa. De Nuevo, "Voz y Quebranto" REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 99-118. Recuperado de:

http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num2/art5.pdf

Echeita, G. (2014). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea (3ªed).

European Agency for Development in Special Needs Education (2010). Teacher Education for Inclusion. International Literature Review. Available in, http://www.europeanagency.org/sites/default/files/TE4ILiterature-Review.pdf

Foreman, Ph. (2011). Inclusion in Action. South Melbourne: Cengage Learning (3ª Ed.)

Florian, L. y Linklater, H. (2010). Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all.Cambridge Journal of Education, 40(4), 369-386.

Forlin, C. (2012). Future Directions for Inclusive Teacher Education. An international perspective. Abingdon: Routledge.

Loreman,T.; Earle, Ch.; Sharma U. y Forlin Ch. (2007). The development of an instrument for measuring pre-service teachers’ sentiments, attitudes, and concerns about inclusive education. International Journal of Special Education, 22(2), 150-159.

Martín, E. y Cervi, J. (2006). Modelos de formación docente para el cambio de concepciones en los profesores En J. I. Pozo, N. Scheuer, M. P. Pérez Echevarría, M. Mateos, E. Martín & M. De la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Shama, U.y Desai , I.(2002). Measuring Concerns about Integrated Education in India. Asia & Pacific Journal on Disability, 5(1), 2-14.

Sharma, U.; Ee, J y Desai (2003). A Comparison of Australian and Singaporean Pre-Service Teachers' Attitudes and Concerns About Inclusive Education. Teaching and Learning, 24(2), 207-217.

UNESCO (1994). Informe Final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Madrid: UNESCO/Ministerio de Educación y Ciencia.

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf

UNESCO (2008). Conclusiones y recomendaciones de la 48ª reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE). Ginebra: UNESCO. Recuperado de

http://www.ibw.unesco.org/es/cie/48a-reunion-2008.html