Vol. 29 (2017): Technologies, education, and digital divide
Miscellany

Learning styles and intercultural education at school

Juan José Leiva Olivencia
Universidad de Málaga
Published January 17, 2017

Keywords:

interculturality, learning styles, personalized education, school coexistence, cultural diversity
How to Cite
Leiva Olivencia, J. J. (2017). Learning styles and intercultural education at school. Tendencias Pedagógicas, 29, 211–228. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.009

Abstract

In recent decades there has been a profuse literature on intercultural pedagogy and the phenomenon of cultural diversity in formal educational contexts. Now, aside from studies devoted to the analysis of the concept of interculturality construct, just there has been scientific papers about the role played by immigrant students learning styles, and, where appropriate, those learning styles are mediated and modulated by the setting of educational contexts where interculturalism has been implemented through specific programseducational units or specific actions. This is the purpose of this article, provide a set of educational insights to address conceptual linkages between learning styles and intercultural education at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M. C. (1992). Educación Intercultural y Estilos de Aprendizaje. X Congreso Nacional de Pedagogía. Salamanca: Sociedad Española de Pedagogía y Diputación Provincial de Salamanca.

Bash, L. (2014a). The globalisation of fear and the construction of the intercultural imagination. Intercultural Education, 25(2), 77-84. Doi: 10.1080/14675986.2014.885223.

Calderero, J. F. (2014). Educar no es domesticar. Madrid: Sekotia.

Díaz, E.M. (2011). El factor actitudinal en la atención a la diversidad. Grupo FORCE. Granada

Escarbajal. A. (2015) Comunidades interculturales y democráticas. Madrid: Narcea.

Essomba, M. A. (2008). La gestión de la diversidad cultural en la escuela. Barcelona: Graó.

Esteban, M., & Vila, I. (2010). Modelos culturales y retratos de identidad. Un estudio empírico con jóvenes de distintos contextos sociodemográficos. Estudios de Psicología, 31(2), 173-185. doi: 10.1174/021093910804952313

Etxeberría, F., & Elosegui, K. (2010). Integración del alumnado inmigrante: obstáculos y propuestas. Revista Española de Educación Comparada, 16, 235-263.

Gundara, J. S. (2014). Global and civilisational knowledge: eurocentrism, intercultural education and civic engagements. Intercultural Education, 25(2), 114-127. doi: 10.1080/14675986.2014.888802

García, J.A., & Goenechea, C. (2009). Educación intercultural. Análisis de la situación y propuestas de mejora. Madrid: Wolters Kluwer. doi: 10.1174/113564009788345844.

García, R., García, J.A., & Moreno, I. (2012). Estrategias de atención a la diversidad cultural en educación. Madrid: Los Libros de la Catarata.

Huguet, Á., Chireac, S.M., Navarro, J.L., & Sansó, C. (2011). Tiempo de estancia y aprendizajes lingüísticos. El caso de los escolares inmigrantes en Cataluña. Cultura y Educación, 23(3), 355-370. doi: 10.1174/113564011797330252

JIménez, J. S., & González, D. S. (2012). Selección escolar y efectos de la inmigración sobre los resultados académicos españoles en PISA. Revista de Educación, 358, 382-405. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-358-083.

Kolb, D.A. (1984). Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Lalueza, J. L., & Crespo, I. (2012). Diversidad cultural, investigación psicológica e intervención educativa. Cultura y Educación, 24(2), 131-135. doi: 10.1174/113564012804932056.

Lalueza, J.L. (2012). Modelos psicológicos para la explicación de la diversidad cultural. Cultura y Educación, 24(2), 149-162. doi: 10.1174/113564012804932119.

Leiva, J. (2007). Educación y conflicto en escuelas interculturales. Spicum. Málaga.

Leiva, J. (2015). Las esencias de la Educación Intercultural. Archidona: Aljibe.

López, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Archidona: Aljibe.

Marton, F., & Säljö, R. (1984). Approaches to learning. In Marton, F., Hounsell, D.J., & Entwistle, N.J. (Eds.) The experience of learning (pp. 64-79) Edinburgh: Scottish Academic Press.

Pérez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 25, de 29 de Enero de 2015, pp. 6986-7003.

Ormaechea, V. (2014). Educating for democratic consciousness. Counter-hegemonic possibilities. Intercultural Education, 25(4), 334-335. Doi: 10.1080/14675986.2014.925708.

Rascon, M.T. (2006). La construcción de la identidad cultural desde una perspectiva de género: el caso de las mujeres marroquíes. Málaga: SPICUM.

Rodríguez, R.M. (2010). Éxito académico de la segunda generación de inmigrante en EE.UU. Revista Española de Educación Comparada, 16, 329-355.

Rodríguez, R.M. (2011). Discontinuidad cultural: Estudiantes inmigrantes y éxito académico. Aula Abierta, 39(1), 69-80.

Rodríguez, R. M. (2012). Éxito académico de los estudiantes inmigrantes. Factores de riesgo y de protección. Educación XX1, 13(1), 101-123. doi: 10.5944/educxx1.13.1.279.

Santos, M.A., Lorenzo, M., & Priegue, D. (2013). (Red) conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XX1, 16(1), 63-83. doi: 10.1590/S0102-46982013000300004.

Schmeck, R.R. (1983). Learning styles of college students. In Dillon, R.F., & Schmeck, R.R. (Eds.) Individual differences in cognition: Vol 1. New York: Academic Press.

Soriano, E. (2007). Convivir entre culturas: un compromiso educativo. In Soriano, E. (Ed.) Educación para la convivencia intercultural (pp. 99-126). La Muralla. Madrid.

Soriano, E. (2011). La educación como valor y el valor de la educación en una sociedad en continuo cambio. In Soriano, E. (Ed.) El valor de la educación en un mundo globalizado (pp. 69-92). La Muralla. Madrid.

Sotomayor, A. (2011). El rendimiento académico de los alumnos inmigrantes en España: un estudio de caso. Granada: Universidad de Granada.