THE LEARNING COMMUNITIES. THE SCHOOL OF ADULTS OF THE VERNEDA. A EXPERIENCE OF LEARNING COMMUNITIES
Keywords:
Learning communities, participation, dialogue, adult people, adult education, lifelong education.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Learning communities are a project of social and cultural transformation of an educational centre and its environment. In Spain, the key reference in adult education is found in La Verneda Sant Marti School of Education. Born in the late seventies, under the slogan of "a school where people dare to dream," La Verneda Sant Marti develops dialogic learning with a high quality education, democratic, open to the community, participatory, pluralistic, with a capacity for change and it is free. In this article our approach to the educational model of learning communities is based on the experience at the school for adults in La VernedaDownloads
References
Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Barcelona: Paidós.
Elboj, C., Puigdellívol, I. Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
Elster, J. (2000). La democracia deliberativa. Barcelona. Gedisa.
Escola de la Verneda Sant Martí. Disponible en:
http://www.edaverneda.org/ Consulta [01 de junio de 2011]
Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.
Gambetta, D (2000). “¡Claro!”: Ensayo sobre el machismo discursivo. En J. Elster, La democracia deliberativa, (pp. 25-50). Barcelona: Gedisa.
Giddens, A. (1997). Modernidad e identidad del yo. Barcelona: Península
Gómez, J., Flecha, R., Latorre, A. y Sánchez, M. (2006).
Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
Habermas, J. (1991). Teoría de la acción comunicativa I. Madrid: Taurus.
Habermas, J. (2002). La inclusión del otro. Estudios de teoría política. Barcelona: Ediciones Paidós.
Racionero, S. (2010). Egalitarian dialogue and instrumental dimension. Two principles of dialogic learning in the classroom. Psychology, Society, & Education, 2,1: 61-70
Sánchez M. (1999). La Verneda – Sant Martí: A school where people dare to dream” Harvard Educational Review, 69,3: 320-335.
Sordé, T. y Ojala, M. (2010). Actos comunicativos dialógicos y actos comunicativos de poder en la investigación. Revista Signos, 43, 2: 377-391.
Valls, R. (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. Tesis doctoral no publicada: Universidad de Barcelona.